Forfatter Emne: Hård modvind og Sjask regnvejr  (Læst 4268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline la cour

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:05:29 »
Kan hård modvind og meget regn have en indvirkning på motorens trækkraft?

Vi kørte fra København til sommerhuset ved Vejle fjord i går aftes og det var mildt sagt et møgvejr. Da vi når omkring middelfart begynder Putbussen at miste trækkraft og vil ikke tage ved - specielt op ad bakke - blev nødt til at tage den i 3.gear op ad lillebæltsbroen. Har kigget lidt på motoren i dag og tjekket strømfordeleren for fugt men det ser ret normalt ud. Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?

noden bud?

la cour
VW Caravelle 1,9 Benzin  1988

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #1 Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:16:11 »
Citat fra: "la cour"
Kan hård modvind og meget regn have en indvirkning på motorens trækkraft? Ja Da.

Vi kørte fra København til sommerhuset ved Vejle fjord i går aftes og det var mildt sagt et møgvejr. Da vi når omkring middelfart begynder Putbussen at miste trækkraft og vil ikke tage ved - specielt op ad bakke - blev nødt til at tage den i 3.gear op ad lillebæltsbroen. Har kigget lidt på motoren i dag og tjekket strømfordeleren for fugt men det ser ret normalt ud. Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?

Ikke kileremmen.
Men dit tændingsanlæg består af mere end strømfordeleren. Ex. Tændrørshætter, kabler og muffer. Skyd en gang Pronto på alle steder. (Noget silicone/fugtfortrænger knald)

noden bud?

Det kunne meget vel være vand! Så din analyse virker rigtig.
la cour
Kurt - 25115788

Offline la cour

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #2 Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:18:25 »
Det tjekker jeg lige ud:-) tak og ellers vender jeg tilbage
VW Caravelle 1,9 Benzin  1988

jesperyk

  • Gæst
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2012 kl: 10:22:41 »
moralsk opbakning herfra...
min bil foretrækker også medvind (se indlæg om temperatur) lavtsstående sol i ryggen
:)

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #4 Dato: 05. Januar 2012 kl: 12:48:11 »
Medvind. Solen i ryggen og hjemve er den vej det skal gå førend disse famøse slæder udviser adfærd som var de italienske fuldblodsheste.

Hvis faktorerne er byttet om vil 3 gear være det mest naturlige valg.

Der er sgu ikke noget i vejen med din bil. Den har bare mødt sin overmand. Elementernes rasen.....
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2012 kl: 18:14:05 »
Hvis du kører med den berømte / berygtede Pierburg karburator er det et godt trick, at tilsætte karburatorsprit på denne årstid.  Is kan dannes i karburatorer selv ved + 4 grader ved jeg af erfaring.
Det modvirker forresten også kondensvand i benzinen, så to fluer med et klask.

windfinder

  • Gæst
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #6 Dato: 05. Januar 2012 kl: 20:05:23 »
Troede også det var helt almindelig i t3. Har prøvet det både på storebæltsbroen og øresundsbroen i modvind, specielt efter 15" offroad dæk. Min jx for lov at arbejde når det blæser, men holder mig for det meste til 90 km/t for ikke at presse citronen;) Hvis du finder en mirakkelkur må du godt sige til...Held og lykke og håb på sne;)

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2012 kl: 21:13:26 »
Citat fra: "la cour"
Kan det være kileremmen der ikke er stram nok?



 :)

nej, det hænger nu nok mere sammen med at du har en bil med aerodynamik som en lade, det må man bare leve med i sådan en kasse.

men så kan de heldigvis så meget andet end at køre stærkt :wink:

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2012 kl: 23:06:47 »
Citér

men så kan de heldigvis så meget andet end at køre stærkt

Ja, ifølge din artikkel i surferbladet så ved du også hvordan man får den til at stå og rokke lidt frem og tilbage medens "man sover i bilen med kæresten" :lol:
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #9 Dato: 05. Januar 2012 kl: 23:56:05 »
øhm, det var vist ikke mig (men lyder som om det burde være det)

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #10 Dato: 06. Januar 2012 kl: 16:17:54 »
Det er helt vild som modvind kan ha indvirkning på vore "lader"

Når der blæser de der 25 sekundtmeter kan Casper knap nok rende 85km/t samt man skal holde ved rattet helt vild..

Min har det også sådanmed varmeanlæg at det er pisse koldt i medvind og alt for varm i modvind..

så ja det er fed af køre T3.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #11 Dato: 06. Januar 2012 kl: 18:28:20 »
Er dit varmeapparat da ikke udstyret med en blæser ? Eller står der en luftlomme og hygger sig i systemet ?  Jeg havde samme problem med min efter motorrenovering, indtil den blev luftet ordentligt ud.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #12 Dato: 07. Januar 2012 kl: 13:31:07 »
jo jo der er en fin blæser og endda helt ny...
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #13 Dato: 07. Januar 2012 kl: 21:46:30 »
Løft næsen på bilen og løs udluftningsskruen i kølerens øverste venstre hjørne ( set forfra ) og så lidt omdrejninger og en gut / gutinde i bagenden med kølervæske til efterfyldning. Det kan da ikke være rigtigt, at du ikke skulle kunne holde varmen i medvind ?
Hvis der ikke er en luftlomme, kan du overveje montering af en hjælpepumpe på tilgangen til varmeapparatet. De sidder f.eks. på Volvo 440 / 460 og dem må der være bjerge af hos ophuggerne.

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Hård modvind og Sjask regnvejr
« Svar #14 Dato: 08. Januar 2012 kl: 17:11:19 »
Jo jeg kan nem holde varmen... Den er udluftet  som du skriver alt er som det skal være...

Det jeg mener med det er at hvis vi køre i modvind kommer der mere luft igennem varme systemet end i medvind. derved bedre varme kabinen i modvind end i medvinn
Vil gerne snart ha en T3 på plader.