Forfatter Emne: Hjælp! Gearkassen driller  (Læst 1528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline la cour

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Hjælp! Gearkassen driller
« Dato: 09. April 2007 kl: 20:06:11 »
Jeg er en glad ejer af en caravelle autocamper fra 88. Den har hidtil kørt uden problemer men nu er det indimellem svært at få den i gear når jeg holder stille i f.eks lyskryds.
Det er som at den helt blokerer for at jeg kan sætte den i gear.
Hvis jeg tager lidt hårdt fat kan jeg godt få den i gear med ikke uden den væmmelige skrattelyd som kommer når jeg forsøger at få den i gear. Det gør bare ondt i hjertet at høre den lyd.
Det er dog ikke hele tiden at det er problem, men det er blevet oftere. :(

nogen der har et bud hvad der skal laves?

venligst, la cour

P.S.: Hvis motoren er slukket og jeg kobler ud og skifter gear er der ikke nogen problemer
VW Caravelle 1,9 Benzin  1988

Mølle

  • Gæst
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #1 Dato: 09. April 2007 kl: 20:19:12 »
dit PS giver jo en del af forklaringen.

højgearsakslen bliver formentlig drevet permanent rundt. Der er ikke umiddelbart noget i vejen med din gearkasse, men ude i koblingsklokken er der noget galt. En kobling der ikke kobler rigtigt ud, eller Ina lejet i svinghjulet der hænger er mit gæt på en forklaring.

Manglende udkobling kan skyldes behov for udluftning eller en defekt i den hydrauliske del og kan vel tjekkes ved at tjekke vandringen på udkoblingsarmen. Ved fuld udkobling man man måske prøve med et stort dækjern el. lign. om der er mere frigang at gi af, og om det så løser probemet. Meget uvidenskablig metode.

ellers er vi nok i gang med at pille gearkassen af for at kigge ind i klokken. Maks 1 t. så er den af.

Mølle

  • Gæst
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #2 Dato: 09. April 2007 kl: 20:23:40 »
glemte jeg at skrive at Jarl nok har den største ekspertise på dette område. Mit gæt er bar som perlegrus-mekaniker.  :oops:

Offline la cour

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #3 Dato: 09. April 2007 kl: 20:27:46 »
Men det er et gæt som helt sikkert skal undersøges.. Jeg har på ingen måder forstand på at lave det men vil tage jeres råd med til en ven som ved lidt mere en mig.
Nogen der ved om det er en dyr affære?... ville bare lige høre. Ingen af os er vel de rigeste bilejere :?  :)
VW Caravelle 1,9 Benzin  1988

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #4 Dato: 09. April 2007 kl: 20:31:09 »
Nu ikke så beskeden Mølle, men tak for de pæne ord. Og forresten - jeg er helt enig i din diagnose.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #5 Dato: 09. April 2007 kl: 20:34:58 »
Tak Jarl  :oops:  :oops:

og for øvrigt... godt gættet. billederne af Safarien var vist ikke helt gode.

Offline la cour

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 140
    • Vis profil
Hjælp! Gearkassen driller
« Svar #6 Dato: 09. April 2007 kl: 20:49:21 »
Tak for diagnoserne:) Jeg vender tilbage hvis det ikke var det.
God påske:)
VW Caravelle 1,9 Benzin  1988