Forfatter Emne: Flækket bundkar - JX  (Læst 6571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #15 Dato: 04. Februar 2012 kl: 09:14:52 »
Vi flækkede bundkaret to gange på jordomrejsen med Mary.
Første gang opdagede vi det ikke.... Det var langt ude i bjergene i Argentina. Olieindikatoren var også stået af, så snart efter stod motoren også af. Vi slog lejr for natten imellem buskene og Frederikke (som dengang var 8 år) stod pludselig ansigt til ansigt med en fuldvoksen Puma....

Næste gang var på Vancouver Island. Jeg opdagede at en bolt sad løst og så skulle den lige spændes fast. Og,,,,,,, klonk, så var revnen der.

Begge gange løste vi det ved at afmontere bundkaret og svejse det igen og det har hver gang holdt fint.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #16 Dato: 04. Februar 2012 kl: 14:00:55 »
Er alumaterialet i de nævnte bundkar mere sensibel ude i kulden? der er enorme udsving på mellem ./. 20 og plus 100 grader (opvarmet motor / olie)??? og så med en skrue ind i det???
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #17 Dato: 04. Februar 2012 kl: 15:44:22 »
Jeg læste et sted, at alt andet materiale  end stål "akkumulerer" altså opsamler og "husker" påvirkninger fuldt ud hvor stål har en tærskelværdi der skal overskrides før der "huskes" noget. Det jeg læste om var godt nok om metaltræthed, men materialet (ligegyldigt hvilket ) er ihvertfald mere følsomt i kulden anyway. Hvis der er en ingeniør elller en anden der ved mere om metallurgi må de kunne give en bedre forklaring.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #18 Dato: 04. Februar 2012 kl: 17:07:24 »
http://de.wikipedia.org/wiki/Spannungsrisskorrosion

hva mon et bundkar blive udsat for? salt? vand? olie?

Für das Auftreten von Spannungsrisskorrosion müssen drei Bedingungen erfüllt sein:
- der Werkstoff muss empfindlich gegen Spannungsrisskorrosion sein,
- Zugspannungen müssen vorliegen,
- ein spezifisches Angriffsmittel muss vorhanden sein

kemisk er et bundkar udsat for mange ting og en bolt der skrues fast kan sagtens betragtes som dræbende med sin kinetiske energi i processen ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #19 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:47:02 »
Synes nok der var en tråd om at flække bundkar - "i bagklogskabens ulideligt klare lys".

Jarl, du skriver noget om "spænde de små bolte før man trækker bundkar mod gearkasse" - hvad er den rigtige process?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #20 Dato: 03. Maj 2012 kl: 10:56:21 »

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #21 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:00:09 »
Tusind tak for linket.

Jeg prøver at se om jeg er så svinsk heldig at det at løsne de nederste gearkasse/bundkar bolte lidt, kan få bundkar til at "falde på plads" og det tætner.

Ellers må jeg igang med at flå gearkassen af igen - nu kender jeg da snart vejen ;-)

Og skal jeg så skifte bundkar eller bundkarspakning - så er det godt at vide det med at spænde i rette rækkefølge.

Tusind tak
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #22 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:32:09 »
Hvilken flydende pakning anbefales til bundkarspakning - hvis jeg skal ud og købe ind?

Samt - nogen som kan huske målene på M6 boltene, hvis jeg har brug for at udskifte nogen af dem?

Og - hvad er tricket til at skifte bundkar uden at afmontere gearkasse?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #23 Dato: 03. Maj 2012 kl: 11:39:55 »
Mener de er M6x20 eller M6x15, er ikke lige helt sikker og gider ikke vække Onkel for så lidt ;)
Mht. flydende pakning, så mener jeg at THansen har en enkelt slags og det er den jeg har brugt et ganske tyndt lag af, på begge sider af pakningen..

Tricket er beskrevet i din Monomotronic blues ;) Sæt igang, vi ses på Fyn i aften :P
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Flækket bundkar - JX
« Svar #24 Dato: 03. Maj 2012 kl: 14:10:25 »
Jeg bruger M6x20 til bundkar, og til gummi/stål bundkarspakning, og tag ENDELIG dem med unbraco, de kan løsnes uden at tage svinghjulet af..... der sidder tre bolte bag svinghjulet, de kan ikke nåes med top......
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #25 Dato: 03. Maj 2012 kl: 14:17:31 »
Men de kan nåes med lange umbracho nøgler :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #26 Dato: 03. Maj 2012 kl: 14:26:35 »
Jeg købte 15 M23 og 15 M25 unbraco. I 12.9 ;-)

3 bolte bag svinghjul - dvs starte med dem, for kan jeg ikke løsne dem, så hedder det af med gearkasse, kobling og svinghjul for at komme til?

Hvordan med at rense af deroppe og komme ny flydende pakning på - er der plads til det?

Gummi/stål pakning, mener den jeg har liggende etellerandet sted er en gummipakning fra HoVWdiAudi - standard JX model - er den ok?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #27 Dato: 03. Maj 2012 kl: 14:36:11 »
Den kan da bruges, men du kan få en med stålplade i som hindre at olien skvulper rundt og rammer bagsiden af stemplerne...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Flækket bundkar - JX
« Svar #28 Dato: 03. Maj 2012 kl: 15:05:32 »
Med en ny gummipakning er det nok med at rense godt af og montere den nye pakning uden flydende pakning. ;-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Flækket bundkar - JX
« Svar #29 Dato: 03. Maj 2012 kl: 15:30:03 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."