Forfatter Emne: Skal muligvis have skiftet turbo...  (Læst 2629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tplux

  • Gæst
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Dato: 21. Februar 2012 kl: 13:49:35 »
... men hvor køber jeg en ny?

Jeg har lige fået skiftet turboen på min syncro, men den "nye" turbo virkede heller ikke, så nu har jeg bestemt mig for at købe en ny (helt ny) turbo fra Tyskland. Er der nogen der har prøvet det?

Nogen steder, der er at foretrække?

/Tommy

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #1 Dato: 21. Februar 2012 kl: 21:35:51 »
Hvorfor virker den ikke?
Kunne jo også være at LDAèn er utæt og slidt, den sidder på ESPen og bevirker under vakuum mere Diesel via ESPen til motoren. En nyrenoveret LDA koster 100 euro i Tyskland.

Erfaringer med turboer er der flere af. Enkelte "hobby specialister" i Tyskland renoverer turboer og sætter dem til salg på ebay. Vi har drøftet dette emne på IG 16 og der er forskellige holdninger i den sag. Enkelte turboer klarer ikke meget, andre klarer 100.000 km ... så det kommer helt an på kilden. Be carefull... du må regne med 550 euro til en god turbo ... KKK modellen til JX taler jeg om.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #2 Dato: 21. Februar 2012 kl: 23:13:00 »
Søg lidt på termerne "underkompression" , "mængdeskrue" og "returrør" her på forum, så kan du måske spare dig selv for endnu en turbo.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #3 Dato: 22. Februar 2012 kl: 08:08:49 »
Citat fra: "tplux"

Jeg har lige fået skiftet turboen på min syncro, men den "nye" turbo virkede heller ikke, så nu har jeg bestemt mig for at købe en ny (helt ny) turbo fra Tyskland.


Du kan jo også vælge at gå over til turboløs drift.
Det kræver ikke andet end at man skruer turboen af,
et par propper, og lidt 50 mm afløbsrør.

Man kører vel ikke ræs i en T3, så de ekstra HK en turbo giver er jo ligegyldige.

tplux

  • Gæst
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #4 Dato: 22. Februar 2012 kl: 09:15:59 »
:-) Jeg regnede heller ikke med at køre ræs, og trækkraften er heller ikke problemet.

Problemet er, at olien forsvinder. Hvis vi lige skal have det hele med:

Den er begyndt at bruge mere og mere olie - det startede rimelig harmløst, 0.5 l pr. 1000 km, men nu er jeg oppe på 1 l pr. 100 km!
Min mekaniker var bange for, at det kunne være en oliering, så han lavede kompressionstest - ingen problemer. Men et kig på dyserne afslørede, at to af dem sad fast - de blev skiftet. Og så pillede han turboen af, og den viste sig at være godt slidt.
Så havde jeg en gammel turbo liggende hos ham, som han har sat i, men den har ligget længe, så det var et sats, og den gik ikke - det kan dog selvfølgelig stadig være noget andet, der brænder olien af, og turboen kan være i orden, men hvis nu den er synderen, har jeg bestemt mig for at smide sparepengene efter en ny.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #5 Dato: 22. Februar 2012 kl: 09:43:04 »
Her ville jeg købe en kkk turbo:

http://www.ebay.de/itm/Turbolader-VW-T2-T3-Transporter-1-6-TD-JX-068145702-/380328471449?pt=DE_Autoteile&hash=item588d57eb99#ht_2415wt_991

pga:
- de svarer seriøst
- de er ikke for langt væk
- de giver 12 måneders garanti
- jeg ikke har hørt noget negativt

Dog er der flere andre kilder og jeg kan og vil ikke vurdere for meget i den sag. Sagen har flere gange været op at vende i IG 16 kredsen og mine kontakter her i Tyskland er altid kritisk omkring de "billige tilbud" på ebay og nettet.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #6 Dato: 22. Februar 2012 kl: 12:02:51 »
Har du olie-fregner på bagklappen...?.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

tplux

  • Gæst
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #7 Dato: 22. Februar 2012 kl: 12:06:20 »
Nej, ingenting...

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #8 Dato: 22. Februar 2012 kl: 13:04:58 »
En defekt turbo laver dejlige røgskyer ved start også ved kørsel, samt lugt af brændt olie. Tag evt en serviet/klud op til udstødningen og gi den gas op og ned, så vil du måske se stænk af olie på kluden. Jeg hælder mere til olietåge gennem krumtapsudluftning. Underkompression!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #9 Dato: 22. Februar 2012 kl: 13:53:25 »
Ellers kan man pille den sorte tykke gummislange af fra turboen og føle på turbinen om den har spil ... ved at rykke den frem og tilbage på sit lejr ... mindre minimalt spil kunne allerede være et problem, et mere følbar spil er et stort problem.

Husk den skal være koldt ;-)

Jeg skiftede lige turboen på min LLE JX, motorrummet lugtede af olie og den kastede enorme blåfarvede skyer under accelerationen ... og det var anden turbo der kun klarede 130.000 km ... nok et termisk problem ... flere nødstop med revet rem ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #10 Dato: 22. Februar 2012 kl: 15:18:37 »
Nu nåede jeg ikke lige at se om det var dig eller Ea jeg så med retning mod Skanderborg idag (jeg kom i en Xantia og blinkede med lygterne), men den så da ikke sort ud bagpå, og røg da heller ikke synderligt...
Uden at have nærstuderet den vil jeg måske også sige underkompression...

Hvor langt har motoren kørt??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

tplux

  • Gæst
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #11 Dato: 22. Februar 2012 kl: 15:26:41 »
Den har kørt 125000...

(Det var nok min svigerfar, du så :-) )

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #12 Dato: 22. Februar 2012 kl: 15:31:17 »
125 på klokken BURDE jo ikke være en slidt motor, og du siger jo også at kompressions test var OK...

Men stadig, det er en JX ;)

Bare husk at en turbo i tyskland er EKSTREM dyr (efter min mening), men de er sikkert endnu dyrere herhjemme.

Hvis ikke din mekaniker har arkiveret den gamle turbo kunne du jo tage den med til Give og besøge Rene fra turbomotor.dk
Han plejer at leve kvalitets renoveringer, såfremt turboen ikke er smadret helt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #13 Dato: 22. Februar 2012 kl: 16:11:04 »
www.turbomotor.dk

Det er ham her.
Det kan godt lade sig gøre at aftale at mødes med ham hos TMH, Bødkervej , Vejle.
Der lærte jeg ham at kende, og han laver også noget med koblinger, fortalte noget i retning af, at til nogle rallybiler o.l. skal de laves strammere og stærkere.
Jeg har set ham arbejde ved drejebænk og svejse på sådanne ting.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Skal muligvis have skiftet turbo...
« Svar #14 Dato: 22. Februar 2012 kl: 16:34:52 »
her er svaret fra da jeg spurgte hvad det ville koste at få renoveret en turbo

Hvis der ikke er skader på vinger i nogen af enderne
Koster en normal renovering med nye lejer og pakninger ca.1800kr inkl. moms
 
Mvh./
Regards
Rene
Turbomotor DK
+45 26437881
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966