Forfatter Emne: Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD  (Læst 18843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #60 Dato: 31. August 2012 kl: 21:04:26 »
Hmm der går 9,81 Nm på 1 kg så der skal 46,890 (og en lang række af decimaler mere) KG tryk på.
Noget om kraft gange arm sakset herfra: http://www.eksperten.dk/spm/910946

"Opgave 1:
Moment udregnes ved, at man siger "Kraft gange arm". Dvs. kraften, der trækkes med, gange længden af løftestangen. Og med længden af løftestangen menes der mere præcist afstanden fra trækpunktet, hvor vægten trækker i stangen, til støttepunktet (trekanten).

Kraft betegnes F, løftestangslængden betegner vi l og momentet M. Vi har altså følgende sammenhæng:
M = F * l

Det vi i virkeligheden skal finde her er jo længden af løftestangen l. Og det skal vi finde for hver ende af stangen. Derfor skal vi bruge en måde at udregne kraften F på ud fra den vægt, der trækker i stangen, samt momentet M. Til at udregne kraften F har vi følgende formel:
F = m * a

m er massen (svarende til vægten), og a er her tyngdeaccelerationen (altså tyngdekraftens træk nedad).

Tyngdeaccelerationen er en konstant, som vi kender: 9,82 m/s^2. Derfor kan vi nu indsætte massen (vægten) for de to vægtlodder, der trækker nedad i hver ende af stangen, i hver sin formel og udregne den kraft, de trækker med:
Fv = 5kg * 9,82m/s^2
Fh = 9kg * 9,82m/s^2

Her kalder vi kraften på højre side af stangen for Fh og på venstre side Fv. Disse to fundne krafter kan vi nu indsætte i hver sin moment-formel:
Mv = Fv * lv =>
Mv = 5kg * 9,82m/s^2 * lv

Mh = Fh * lh =>
Mh = 9kg * 9,82m/s^2 * lh

Godt. Pointen er nu, at for at stangen har ligevægt i hver side, skal momentet være ens i hver side. Vi skal altså finde de værdier for lh og lv, der gør, at Mv og Mh er ens. Og for at finde den situation, hvor de er ens, sætter vi dem lig med hinanden:
Mv = Mh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh


Det, vi ved om lv og lh, er, at de tilsammen har en længde på 7m. Dette vælger vi at bruge til at finde et udtryk for den ene af dem - og her vælger vi lh:
lv + lh = 7m =>
lh = 7m - lv

Godt. Dette udtryk for lv kan vi nu indsætte i vores store udregning:
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * lh =>
5kg * 9,82m/s^2 * lv = 9kg * 9,82m/s^2 * (7m - lv)

Og hermed er magien gået op i en højere enhed. Vi har nu kun én ubekendt i denne udregning, nemlig lv, som det intet problem er at udregne.
Og når du har fundet lv, så svarer den netop til den afstand fra venstre, som trekanten skal sættes i, for at der netop er ligevægt."


Men var det bedste og mest præcise ikke være at fremskaffen en momentnøgle der kan gå op til trykket
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #61 Dato: 31. August 2012 kl: 22:15:12 »
Samme som mort skriver, dog måske lidt forenklet:


Citér
Den kronmutteren bak, skal sitte med 500Nm.
- Dvs. ca 50,96 kg i enden av en en meter lang stang..
- Eller 67,95.. i enden av en stang på 75 cm...osv

(Man deler 500Nm på 9,81...så ser man hvor mange kilo du må belaste stanga med..VINKELRETT....
Deretter så deler du 50,96 med egen vekt, og vet nøyaktig hvor på stanga du skal sette midten på foten din.)

Lånt fra Bugman på vwbus.no


Dette er da med 500nm. Ved 460nm må beregningen blive: 460nm/9,81=46,89 kg i enden af en 1 meter lang stang. Deler man 46,89 med f.eks min vægt som er ca. 78kg skal jeg lægge hele min vægt ca. 60 cm ude på stangen. (46,89/78=0,6011)

Correct me if I'm wrong.


Mattias

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #62 Dato: 01. September 2012 kl: 07:29:41 »
Ok, 47 kg. på 1 m. det er da enkelt.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #63 Dato: 01. September 2012 kl: 07:36:05 »
Med den fart, du har på, er du sikkert allerede færdig, men ellers er der en udemærket side om emnet her:

http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd%C3%A4mpfer
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #64 Dato: 01. September 2012 kl: 07:45:56 »
Og så er det guld værd at være top kritisk med renlighed og planhed under denne operation. Sternfladen af krumtappen skal være snorlige - der findes et fræsesæt lige som til 4 cyl. motorer, og selvf skal gevindet være sindsygt rent.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #65 Dato: 01. September 2012 kl: 10:55:36 »
Vægt af rør plus vægtklods er 27 kg. Røret er 1,74m. Er det ok?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #66 Dato: 01. September 2012 kl: 11:27:10 »
1kgm = 9,8 Nm iflg. de formler man smider om sig med, så (27x1,74) x9,8 = 460,404 Nm, men en tommelfingerregel på 1 Kgm = 10 Nm går ikke helt galt. Så ½m trækstang og 95 kg kan også gå an. Men Holger, Du havde jo regnet det ud inden ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #67 Dato: 01. September 2012 kl: 12:22:54 »
HJÆLP.....jeg har valgt den helt forkerte weekend til at lave motor. Jeg skulle være blevet i min seng eller er jeg bare ved at blive "civil betjent"?
Men for pokker, der er jo kun seks dage til træf så derfor: HJÆLP.

Selvom jeg har lavet det hele en gang kan jeg ikke huske hvordan indstillingsmærkerne er på brændstofpumpen. Er der ikke en T4 specialist derude der kan huske det udenad?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #68 Dato: 01. September 2012 kl: 13:51:38 »
Holger, har set det her engang herinde, prøver at indsætte link

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=17339&highlight=

Se Buddha_Uffe's indlæg

Ellers skal jeg se om jeg kan finde min gamle bog om tandremme og scanne ind, men der går et par timer inden jeg kan få fat i den.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #69 Dato: 01. September 2012 kl: 15:20:42 »
Fantastisk Gunnar, det var lige billedet af pumpen og det tilhørende tandhjul jeg manglede. Billedet sammen med lidt psykologbistand fra JU gør at det nu kører igen. Tak for hjælpen alle.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #70 Dato: 31. Januar 2014 kl: 19:41:48 »
Hvordan omregner man fra Nm til Ncm?  Er det bare : 100 Ncm til 1 Nm?
Hvor får man en momentnøgle der går helt ned til f.eks. 40 Ncm?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #71 Dato: 31. Januar 2014 kl: 20:04:26 »
Citat fra: "Holger" post=107512
Hvordan omregner man fra Nm til Ncm?  Er det bare : 100 Ncm til 1 Nm?
Hvor får man en momentnøgle der går helt ned til f.eks. 40 Ncm?


tja, det lyder rigtigt. Hvem bruger dog Ncm? er det finmekanik

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #72 Dato: 31. Januar 2014 kl: 20:27:19 »
Justering af gearkasse.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #73 Dato: 08. August 2014 kl: 19:09:12 »
Er der nogen der har data på AAB fra en T4 og DE fra Audi 100 TD? Slaglængde og boring. Jeg tænker på om en DE kan bores op til 2,4.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
Fra T4 2,4 D til T3 2,4 TD
« Svar #74 Dato: 09. August 2014 kl: 02:46:28 »
DE har 76,5x86,4mm, AAB 79,5x95,5mm
DE svarer til JX, AAB til 1Y bare med  cyl. mere.
ombygning er ikke mugligt. DE kan dog bores til 79,5 med KY stempler.
DE motorbloken er desuden ca. 2 cm lavere.
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.