Forfatter Emne: Lupo\'en kom hjem! (på trailer)  (Læst 7518 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Dato: 04. Juni 2012 kl: 08:27:41 »
Så lykkedes det mig at få fingerne i en Lupo 3L!  Jeg har aldrig kunne lide den!! Men tiderne skifter åbenbart.  Den er købt defekt. Tandremmen mangler 1/3 af tænderne så jeg gætter på den har kørt for længe med den. 2 ventiler er blevet bøjet. Den har kørt 350000 km så bør jeg renovere topstykket eller købe en brugt motor??  Alle gode råd modtages. Det er en 2002 model
Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #1 Dato: 04. Juni 2012 kl: 08:53:51 »
Det lyder rigtig spændende. Det er også en bil, jeg har et had-kærlighedsforhold til. For den taler, at den jo er vidunderlig billig i grøn afgift og brændstof, at den kører rigtig lækkert og at den kan få grøn plakette uden partikelfilter. Det er svært at afgøre - uden at have ejet en - hvor alvorligt man skal tage de svagheder, der kan læses om på nettet - bl.a. gearkassen. Heldigvis møder man mange, der har haft masser af billige km i sådan en, så mon ikke det er et fornuftigt køb, hvis man husker, at det ikke er en racer, men en lidt spinkel økonomibil og så også husker at grundjustere en gang i mellem.

Vedr. din motor, så vil jeg da anbefale, at lukke den op og se skaderne. Mit indtryk er, at selve blokken i sådan en er meget slidstærk, så måske ser det fornuftigt ud dernede. Hvis tandremsskaderne er isoleret til topstykket, så kan man i hvert fald på andre biler (jeg har aldrig lavet det på en Lupo) tit redde det ved at ipresse et par nye ventilstyr, skifte ventilerne og slibe de nye.

Vi er vilde med billeder - også gerne af processen, hvis du laver motoren, og så er jeg grænseløs nysgerrig efter at lokke ud af dig, i hvilket prisleje sådan en defekt Lupo ligger, hvis man må spørge.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #2 Dato: 04. Juni 2012 kl: 11:31:26 »
Bilen er indgået i en bytte handel. Og det værksted der har åbnet motoren er ikke samme sted hvor de har byttet den.

Det er tydligt ventilerne har taget skade. Jeg tænker om pejlstangen kan have taget skade af slaget??  

En ny brugt motor fåes fra 7500 sek kr. Så det skal jo vejes op mod hvad prisen for at renovere topstykket ender på ??!

Hvad med dysserne bør de fx. skiftes også?

Jeg glæder mig til at komme igang med bilen så der bliver søgt på lupo MAX

Motoren er en AYZ.
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #3 Dato: 04. Juni 2012 kl: 23:11:45 »
Lidt foto af topstykket. Tror sku ikke det kan reddes!
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #4 Dato: 20. August 2012 kl: 12:43:35 »
Så starter og køre den igen!  Det største problem til sidst var at min pc med serial udgang gik kold, og det er åbenbart ikke lige til at få et vagcom kabel med serial stik til at virke med usb. Jeg fandt en anden pc med serial istedet!
Carsten

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #5 Dato: 20. August 2012 kl: 13:02:23 »
Hvad blev løsningen? Ny motor ?
Mvh. Casper

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #6 Dato: 20. August 2012 kl: 17:23:42 »
Jep. Det blev en ny brugt motor med 230.000 km i banken efter hvad den troværdige hugger fortalte..  

Han havde aldrig solgt en 3L motor før sagde han. Da jeg ringede 1 mdr efter kunne han dårligt huske mig for han havde solgt en del moterer til lige nepot den model her på det sidste!!  Det nok en del af spille reglerne i den brance!!
Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #7 Dato: 22. August 2012 kl: 09:03:42 »
Der verserer mange fortællinger om, hvor ond sådan en Lupo er at skrue på. Hvad er din vurdering efter et motorskift?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #8 Dato: 22. August 2012 kl: 11:11:33 »
Jeg fik bilen uden topsykke på. Motoren kom nemt op. Den nye fik tandrem osv inden den kom i! Jeg prøvede at sænke den ned oppe fra men det var vist tæt på umiligt. Fronten måtte af! Og vi snakker max 30 min for en mand, så det klart det nemmeste!

Alle stik bolte (på nær 1) kunne løsnes uden vold.

Det en lille bil..men der stadig masser af plads og indtil videre er jeg ikke blevet skræmt!  Dog skal det siges at den kun har kørt 3 dage nu.

Kørte bag en lastbil igår 2,5 liter på 100 km!!! Kan man andet at grine selv om den sikkert får nogle fejl med tiden.
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #9 Dato: 10. Oktober 2012 kl: 23:46:59 »
Lidt Lupo opdatering.

Har nu haft den igang ca 2 mdr.  Den fik den første lange tur efter en uge 700 km på en nat! Trip tælleren stod på 300 inden jeg kørte og jeg tankede først dagen efter.

Den tur + de andre 300 by km endte på27,5 km/l ´de 700 km var på motorvej med ca 120 til 130 kmt.

Her i weekenden kørte jeg til falster med bilen fuld, kørte max 115 km. det gav 28,5 kml hjem turen var med ca 130 til 140 det gav 25 kml.

Eco mode hvor der kun er 40 hk samt at den slukker efter 2 sek ved stop slår jeg fra, da jeg ikke vil ligne en klovn der går istå!!

Jeg har skiftet hydrolic olie og bakker bag. Ellers kun div små rep som lygte justering og polering.

Eneste store problem er at syncroen er lidt længere tid om at starte da den ikke bliver brugt så meget mere! Har ikke tanket den i 2 mdr nu!!

Så bilen jeg aldrig har kunne lide har nu fundet plads her!!  Den har fået navnet "skodbilen" her hjemme.
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #10 Dato: 19. Januar 2013 kl: 22:22:52 »
Status på Lupo en.

Den køre stadig problem frit. Det er kun alm små rep og div hygge opgaver som at tjekke olie og smøre lister, en pære er også skiftet. Jeg har skiftet bagbremser igen da alu trumlerne var slidt op. Nu der kommet stål trumler på. De vejer lidt mere men koster ikke meget modsat dem i alu.

Forbruget er steget en del med vinter dæk og de lave temp. Vi køre en del korte ture på 2 til 6 km. så den kommer ofte ned på 18 - 20 km/l. De længere vinter ture rammer den 22,5 km/L. Det helt lange motorvejs km i minus grader mangler jeg at teste.

Men Jeg smiler stadig hver 6 uge når den får 35 liter!
Carsten

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #11 Dato: 22. Januar 2013 kl: 07:43:26 »
Det lader også til, ar det store smil kommer frem, når der skal betales grøn afgift. Hvad siger forbrugstallene, når det er varmere? Eller sagt på en anden måde: Opnår man ved normalt brug de 3 L?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #12 Dato: 23. Januar 2013 kl: 12:27:55 »
I Søndags fik den så en længere tur. gennemsnit endte på 27 km/l. Så de gode sommerdæk med lille ´modstand slukket varmeblæser og samme tur så vil jeg gætte på at de 3 L er hjemme. Men med mine mange så ture er det ikke 3 L tid. 20 - 25 Km i hverdags brug er også helt fint.

Jeg har læst om nogle i lupo3lklub der bruger mindre end de 3 liter. De må have en rute der ligger perfekt mht til hastighed osv.
Carsten

Offline steps2heaven

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro 16"
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #13 Dato: 23. Januar 2013 kl: 13:20:37 »
Min den går 29,8 kml i det her kolde vejr , og det er med Fartpilot, Obd tuning , servo, soltag , elruder, centrallås, og armlæn i . Så tror ikke det med at slukke blæseren hjælper det vilde. I sommers var jeg oppe på 38,2 på en tur fra Hørsholm til Skagen 100-110 kilometer i timen på fartpilot.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Lupo\'en kom hjem! (på trailer)
« Svar #14 Dato: 23. Januar 2013 kl: 14:17:44 »
jeg kører 26/27kml når det er frost vejr :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911