Det lyder rigtig spændende. Det er også en bil, jeg har et had-kærlighedsforhold til. For den taler, at den jo er vidunderlig billig i grøn afgift og brændstof, at den kører rigtig lækkert og at den kan få grøn plakette uden partikelfilter. Det er svært at afgøre - uden at have ejet en - hvor alvorligt man skal tage de svagheder, der kan læses om på nettet - bl.a. gearkassen. Heldigvis møder man mange, der har haft masser af billige km i sådan en, så mon ikke det er et fornuftigt køb, hvis man husker, at det ikke er en racer, men en lidt spinkel økonomibil og så også husker at grundjustere en gang i mellem.
Vedr. din motor, så vil jeg da anbefale, at lukke den op og se skaderne. Mit indtryk er, at selve blokken i sådan en er meget slidstærk, så måske ser det fornuftigt ud dernede. Hvis tandremsskaderne er isoleret til topstykket, så kan man i hvert fald på andre biler (jeg har aldrig lavet det på en Lupo) tit redde det ved at ipresse et par nye ventilstyr, skifte ventilerne og slibe de nye.
Vi er vilde med billeder - også gerne af processen, hvis du laver motoren, og så er jeg grænseløs nysgerrig efter at lokke ud af dig, i hvilket prisleje sådan en defekt Lupo ligger, hvis man må spørge.