Forfatter Emne: Tips til at skifte udstødning på WBX?  (Læst 2742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Dato: 11. Juni 2007 kl: 22:51:11 »
Hej,

Næste projekt jeg har er at skifte udstødningen.

Det er den gamle, hvor rørerne går på langs af motoren, ikke på tværs.

Anyway - som jeg ser det, så er gevindstængerne (studserne) i topstykket rimeligt rustne.

Så mit gæt er at når jeg begynder at løsne møtrikker, så enten knækker studserne, eller også drejer de med ud af topstykket.

Men hvad er tips og tricks - jeg mener - hvis der ikke var en masse rust, så var det jo piece of cake at skifte udstødning - ca. 8 møtrikker og lidt spændebånd...
Men jeg er lidt nervøs for at knække en gevindstang lige ved topstykker, og så ultimativt skulle have motoren ud for at bore stumpen ud af topstykket :( .....
Eller være så uheldig at jeg flår gevindet ud af topstykket?

Men som sagt - gode råd, tips og tricks omkring det at skifte udstødning vil være meget velkomne.

Også gerne tips om hvor jeg finder ustødningsdele uden at blive flået.... Jeg mener, Howdi Audi koster det over 4000 kr hvis jeg skal have alle rørerne......

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob


Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #1 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:00:35 »
Hvad er dette?
Mutter M8 orig. VW mit Helicoileinsatz für Auspuffmontage

Jeg læser det som en M8 med fjeder indeni - og forestiller mig noget med at det er en møtrik som kan skrues ned over en godt rusten gevindstang -og stadig binde sig fast?

Jeg aner INTET om at skifte udstødning..........

Men jeg vil gerne lære :-)

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #2 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:06:55 »
tjaa...prisen tror jeg ikke du får meget længere ned, for en komplet udstødning! Du kan evt. (men det er vildt :wink: ) tage et tarmslyng fra en boble, vende flangerne og bruge J-rør, men det er nok ikke noget du skal regne med passer lige på!
Med hensyn til boltene, så kør motoren varm, brug godt med "sovs" og vær meget forsigtig. Hvis uheldet alligevel er ude, så lad for gudsskyld være med at lade dig friste af at bore igennem flangen på topstykket! Der kommer helt sikker hul i skyllekanalen = jævnlige påfyldninger med vand/kølervæske og mange frustrationer over at det er umuligt at få lortet tæt igen!!!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #3 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:09:07 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvad er dette?
Mutter M8 orig. VW mit Helicoileinsatz für Auspuffmontage

Jeg læser det som en M8 med fjeder indeni - og forestiller mig noget med at det er en møtrik som kan skrues ned over en godt rusten gevindstang -og stadig binde sig fast?

Jeg aner INTET om at skifte udstødning..........

Men jeg vil gerne lære :-)

Mvh

Jens Jakob


Den binder ikke hvor der ikke er gevind! Det er simpelthen en låsemøtrik, som har den fordel at den stadig låser når den bliver så varm at plastik smelter :wink:

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #4 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:16:45 »
Hej Mads

Tak for info.

Køre motoren godt varm, masser af sovs (og bande svovle over at brænde mig mange gange på varm udstødning/motorblok).

Jeg gætter på at det der sker, er sandsynligvis at studserne (gevindstængerne) knækker - og når så udstødning er af, så hedder det meget meget meget forsigtigt med en rørtang - hvis der er noget at få fat i?

Hvad gør jeg hvis studserne knækker nede ved topstykket?..........

Og hvad er jeres erfaring med det at skifte udstødning?

Det er egentlig "kun" det bagerste rør i førersiden jeg skal have af - det er knækket.

Og i "teorien" kan jeg nøjes med at skifte det - hvis jeg kan få bagpotten løs.

Gevindstænger i bagpotten - er det bare møtrikker som er sat ind "indefra" - altså at de kan erstattes?

Mvh

Jens Jakob

P.s. Kan det overhovedet lade sig gøre at skifte dendel af udstødningen, uden at afmontere thermostathuset fra vandpumpen????
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #5 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:29:57 »
Takker.
har læst på Thesamba.com - svejseflamme til at varme møtrikkerne med - og evt til at varme topstykket med, så hele studsen nemt kan komme ud......................

Og evt. kunne svejse en møtrik på studsen til at dreje den ud (jeg antager at studserne nemt kan drejes ud - og skiftes med en stump gevindstand med lidt blå loctite???) - at varmen fra svejsningen går lige i topstykket.

Hmmm - dvs:
Indkøb:
1. Det rør jeg har knækket.
2. Gevindstang
3. Møtrikker og bolte og skiver
4. Pakninger
5. En handy blæselampe som kører på gas

Hvad med det andet spørgsmål - om det er muligt at skifte den del af udstødningen uden at fjerne thermostathsuet fra vandpumpen?

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline henk4711

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #6 Dato: 11. Juni 2007 kl: 23:58:59 »
Mostly there are no problems with the nuts on the head site (WBX/LBX)
Just spray with WD40 and turn for and backwards.
Buy origenal nuts (for the next time) They are with coppar.
I use "Nikkel pasta" to mount the new nuts,that keeps very long.
The nuts on the exhaust muffler can be a problem,if they are to fast(rusten) I splitt them.
m.v.h.
Henk
VW T3 CU 1981 Camper ,Ford A \'29 sport coupe(pickup)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #7 Dato: 12. Juni 2007 kl: 12:50:32 »
Hvor mange gange skal det siges...?

VARME, VARME, VARME

Det er det eneste som virker ordenligt på rustne bolte  :!:

Ilt og gas ... varm også godt på topstykket !
Vær ikke bange for at topstykket smelter, det er rigtig godt varmeledende ! :wink:

Jeg får 95% af rustne bolte ud på denne her måde.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

PARKHAVE

  • Gæst
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #8 Dato: 12. Juni 2007 kl: 12:53:11 »
Tjaa, vi er jo heldigvis forskellige hvad sådan noget angår.
Den eneste gang jeg har knækket en manifold bolt var da jeg brugte varme :lol:  :lol:

Og skulle det gå galt må jeg jo bore stumpen ud og gøre gevindet pænt bagefter.

Men det er sikkert nemmere for dem der kan det p....s

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #9 Dato: 12. Juni 2007 kl: 13:00:40 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Tjaa, vi er jo heldigvis forskellige hvad sådan noget angår.
Den eneste gang jeg har knækket en manifold bolt var da jeg brugte varme :lol:  :lol:


Det er hvis du varmer for meget på bolten og for lidt på topstykket !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #10 Dato: 12. Juni 2007 kl: 13:08:57 »
Jeg aner ikke, hvordan pladsforholdene er på en wbx, men som JJ selv er inde på, så er det normalt supereffektivt at svejse en stor møtrik på resterne af støttebolten.

Og jeg ville nok ikke tage et stykke af byggemarkedets 'det bedste' gevindstang. Køb rigtige pinolbolte i stedet for - de er i 14.9 kvalitet og ruster stort set aldrig. Flotter du dig så med messing eller kobber møtrikker til monteringen, så smiler du saligt næste gang du skal skifte det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #11 Dato: 12. Juni 2007 kl: 13:17:19 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg aner ikke, hvordan pladsforholdene er på en wbx, men som JJ selv er inde på, så er det normalt supereffektivt at svejse en stor møtrik på resterne af støttebolten.
.


Ja, det er også en metode jeg bruger meget.. evt. i kombination med ilt og gas...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Tips til at skifte udstødning på WBX?
« Svar #12 Dato: 12. Juni 2007 kl: 14:59:05 »
Hvordan med boltene i lyddæmperen?

Er det også gevindstænger - og kan de reddes?

Jeg er lidt træt af tanken om både at skulle skifte røret - OG lyddæmperen - bare pga. et knækket rør. Ville egentlig helst mødes med en med en CO-2 svejser, og så svejse en lap på som holder det knækkede rør sammen.,

Er dog bekymret for at svejse det "in-situ" - da jeg kan forestille mig at slagger og gløder kan ende inde i topstykket, fordi knækket er lige ved flangen (altså meget tæt på topstykket).

Noget input der?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."