Forfatter Emne: Spørgsmål til syncro mekanikken.  (Læst 5292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Dato: 06. November 2012 kl: 11:22:24 »
Hej Syncroner!

Jeg har nu tilbagelagt en hel del kilometer i min dejlige Doka 1.9 syncro. Det går nogenlunde smertefrit, den har kun revet et drivled fra hinanden ind til nu.

Men for at kunne passe rigtig godt på det mekaniske har jeg lige nogle spørgsmål vedr. VC´erne. Fordi jeg forstår ikke helt snakken om de ens slidte dæk. Det giver mening for mig at dækkene på den bagerste aksel skal være helt ens da VC jo ellers vil tro at et mere slidt/mindre dæk laver hjulspin da rotationen jo er kortere. Derfor vil VC blive belastet voldsomt og konstant sende store mænger moment op til forhjulene hvilket er dårligt nyt for hele bilen. Men det jeg ikke forstår er hvorfor det er vigtigt på forhjulene? den "sender" vil ikke noget kraft tilbage igennem diff og kardan der kan skade VC´en herfra? Eller er det fordi at med mere slidte fordæk vil de køre for langsomt i forhold til baghjulene og derfor belaste?

Og så lige et bonus spørgsmål. Jeg har 4 gode Grabber AT2 15 tommer på. De er rigtig fine, men jeg har intet reservehjul til den! og det kan jo ikke nytte noget at købe et nu da slidet vil fravige resten af drivlinien for meget. Men hvor slemt ville det være at smide et forkert størrelse dæk på hvis jeg en dag punkterede hvis det kun var for at halte hjem? vil det koge VC´eren med det samme?

that is all.

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #1 Dato: 06. November 2012 kl: 11:45:47 »
Viscoen reagerer på omdrejningsforskelle mellem for og bagaksel. Om baghjulene er lige store udlignes med bageste differentiale, og ligeså med forhjulene.. Men den afgørende faktor er Viscoen som sidder i det forreste differientalehus hvor kardanen går ind. Viscoen består af halvtreds  skiver der skiftevis har forbindelse mellem forreste og bageste del af kardanen. Når disse roterer med forskellig hastighed stivner siliconeolien som er i Viscoen og skiverne får meget større modstand, og låser dermed akslerne sammen.. Dette kan mærkes ved parkering eller kørsel med fuldt ratudslag, der bliver bilen pludselig temmelig tung at flytte med.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #2 Dato: 06. November 2012 kl: 11:48:28 »
Ellers ring!
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #3 Dato: 06. November 2012 kl: 14:03:29 »
Det er ikke kun viscoen der belastes. Det går også ud over gearkasserne, ensidig slidte dæk er ikke til fordel for materialets levetid. Om man nu kigger på kronehjul eller spidshjul, syncronringe eller lejer, alt bliver belastet, og ensidig slid på dækkene videregiver en skæv slitage til ulempe for hele systemet.

Man taler om, at alt over 1 mm i forskel skal betragtes som kritisk.

Det er som om at køre med diesel med over 178 NM, og det er kun JX og AAZ der ligger under dette niveau. Materialet bliver belastet udenfor de beregnede rammer og jeg kender flere, der gang på gang smadrer gearkasser pga. nævnte finheder.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #4 Dato: 06. November 2012 kl: 15:26:26 »
Tak for forklaringen! det begynder at hænge lidt sammen i hovedet på mig nu :)

Men jeg er stadig ikke helt indforstået med polemikken omkring slidtage af dækkene- Forstå mig ret, jeg er helt klar over at forskellige størrelse dæk som følge af uens slidtage vil belaste en bil utilsigtet på aksler og gearkasser, men hvorfor er syncro kørere så optaget af dette? er det voldsommere end på andre biler da?

Fordi, som jeg forstår Andreas, så betyder det egentlig ikke noget (for VC´eren) hvis det ene dæk på bagakslen er lidt mindre en det modsatte på samme aksel, dette bliver udlignet af differentialet (Dette gælder naturligvis ikke når spærren er slået til. så vil belastningen blive voldsom)

Kort, ud fra denne forståelse sker der ingen ting med VC´eren hvis jeg en dag punktere på mit grabber, og smider et 15 continental helårsdæk på- halter hjem og får grabberen lappet... Tar jeg fejl? differentialet udligner vel mønsterforskellen?

Grunden til at jeg spørger er at det er meget logisk for mig at forstå at HVIS denne forskel ikke udlignes af differentialet- så vil VC olien koge og blive ødelagt efter ganske kort tid.


Nå ja, og når vi er ved drivlinien så kommer en anden ting jeg har spekuleret over- som lidt er et spinoff af ovenstående, nemlig dæktryk. HVIS at en smule skævslidtage på et dæk kan belaste og briste store komponenter som gearkasser og differentialer, hvad kan 0.5 bar så ikke gøre? Jeg køre på 3.0 hele vejen rundt! og jeg høre mange forskellige meninger om dette, nogle mener at det skal være 2.5---3-0 og dette vil da ændre rulle diameteren på dækket?

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #5 Dato: 06. November 2012 kl: 15:42:55 »
Enten vs. Eller

Jeg har læst en del i de tyske tråde, talt med mange fra IG16 og det er som med motorolie, NM dieselmotorer eller oktantal ...

Du må selv afgøre, om du holder dig til visdommen eller ej. Du må også gerne læse dig ind i alle tråde på IG16 omkring emnet. Jeg prøver på at holde ens slitage på alle 4 dæk, samtidig med at dækkene skiftes på akslerne i løbet af tiden. På den måde styrer jeg slitagen, og systemet belastes mindre. Et punkteret dæk kan altid ske og man er på den med 4 nye dæk, når man ikke kan får lappet det og slitagen er nået til de 80%... ellers slider man da bare på systemet, der er altid alternative muligheder.

Alt sagt fra min side.

Bedste hilsner herfra
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #6 Dato: 06. November 2012 kl: 15:46:19 »
Hmm, det bedste du kan gøre er at køre med fire ens dæk,  ens slidt, og bytte rundt med 3-4000 km mellemrum, det er også vigtigt at dæktrykket passer....
Du må endelig ikke misforstå min sidste besked,  det er ikke godt at køre med uens slidte dæk, som Jens skriver, det belaster din drivlinje..
Sætter du et reservehjul med en anden diameter på din bil, vil du ændre den pågældende aksels m/omdr, som så er ændret i forhold til din anden aksel, dette vil så vil belaste din VC kraftigt... eller splitte et eller andet ad....
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #7 Dato: 06. November 2012 kl: 16:09:26 »
Citat fra: "seppo" post=92019
Kort, ud fra denne forståelse sker der ingen ting med VC´eren hvis jeg en dag punktere på mit grabber, og smider et 15 continental helårsdæk på- halter hjem og får grabberen lappet... Tar jeg fejl? differentialet udligner vel mønsterforskellen?


Ja, du tager fejl.
Nej, diffen udligner ikke.

Det var den korte ;)

Den lange version:

(Har næsten lyst til at tegne det)
Forestil dig de 2 spidshjul (det ved diffen i gearkassen og det ved diffen i fortøjet) - de hænger egentligt sammen, kun adskilt af VC'en.
Har du et punkteret/fladt bagdæk og kører med korrekt tryk på de sidste 3, så vil din bageste diff. udligne på tværs bagi, MEN IKKE PÅ LANGS (mellem gearkasse og fortøj), det får derfor din VC til at "tro" at du laver hjulspind, da indgangs og udgangsaksel i VC'en ikke har samme rotations hastighed.

Derfor er tricket, med en syncro, at huske at rotere sit reservehjul med, dvs. ikke bare bytte for til baghjul osv. når du roterer dæk, du skal have reserven med ind så det også bliver slidt.

Jeg plejer at rotere dæk hver gang jeg skifter olie, dvs. for hver 5000 km, og det har virket ganske fint.

Og så er der lige undtagelsen hvis du har decoupler (3 "spær"-knapper i instrumentpanelet)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #8 Dato: 06. November 2012 kl: 18:14:16 »
Fed tråd! godt med noget teknisk snak, og ikke en "hvem har stjålet min t3" ;)

Jeg misunder dig Jens for at kunne læse inde på IG16- Det kan jeg desværre ikke da tyskevnerne overhovedet ikke kan klare det, og google translate holder heller ikke helt med al syncro slang´et.


Jeg forstår det nu tror jeg, det er præcis som jeg regnede med, nu forstår jeg det bare bedre :)

Min konklusion er at der ikke er nogen god grund til at jeg køre rundt med et reservehjul som ikke er samme mønster som mine grabbere, da det vil gøre mere skade end gavn. Så jeg må nøjes med noget lappe skum eller en sækkevogn til at fragte dækket til nærmeste dækcenter hvis jeg punktere.... når grabberne så engang giver op, så skal der købes minimum 5 af næste sæt og roteres effektivt.

Har lige testet VC´en og den virker efter forskrifterne! skønt system når man ser bort fra dæk problemet.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #9 Dato: 06. November 2012 kl: 18:24:56 »
Jeg har personligt aldrig haft reservehjul til min syncro, og er kun punkteret en enkelt gang...

Har købt et lappesæt af den type du kan bruge uden at skulle have dækket af fælgen samt en 12v kompressor, og det har jeg klaret mig med siden 2006 (eller hvornår det var jeg fik min første syncro)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #10 Dato: 06. November 2012 kl: 18:39:40 »
VC virker begge veje! og altså også når du bakker, derfor er det så vigtigt med ens dæk omkreds!

Jeg har sætter bilen på lige vej, maler så en lodret streg på hvert hjul. Derefter køre jeg 100 meter eller der omkring, stopper bilen og makere stregerne på et papir.

Udfra hvordan stregerne nu er kan jeg se hvilke hjul der køre hurtigere eller langsommere end de andre.  Den forskel justere jeg i dæk tyrk så det til sidst ca passer.

Det virker fint for mig, bilen virker ikke stiv nå jeg parkere eller køre motorvej. Det klart at det ændre sig når der er flere i bilen eller læs på! Men de fleste km er jeg alene!
Carsten

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #11 Dato: 06. November 2012 kl: 19:13:43 »
Citat fra: "CarstenAS" post=92030
VC virker begge veje! og altså også når du bakker, derfor er det så vigtigt med ens dæk omkreds!

Jeg har sætter bilen på lige vej, maler så en lodret streg på hvert hjul. Derefter køre jeg 100 meter eller der omkring, stopper bilen og makere stregerne på et papir.

Udfra hvordan stregerne nu er kan jeg se hvilke hjul der køre hurtigere eller langsommere end de andre.  Den forskel justere jeg i dæk tyrk så det til sidst ca passer.

Det virker fint for mig, bilen virker ikke stiv nå jeg parkere eller køre motorvej. Det klart at det ændre sig når der er flere i bilen eller læs på! Men de fleste km er jeg alene!


Jeg så en You Tube film hvor en syncroejer lavede en test med korrekt dæktryk på et hjul, og derefter med fladt hjul, ved hjælp af  netop kridtstreger.
Man kunne se på filmen at der ikke var forskel på den tilbagelagte strækning uanset dæktryk.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #12 Dato: 06. November 2012 kl: 20:22:59 »
Jeg har et nyt reservedæk Grabber AT2 med i syncroen, det blev kun brugt en gang, da jeg havde et søm i dækket. Jeg fik lappet dækket med en "Pilz" som der hedder på tysk, det kostede mig 15 eller 20 euro ... men ellers er jeg bedøvende ligeglad med at skifte reservedækket med på omgang, det er nok besvær med de andre fire ...

Den fra Kim med kridtet, den er god. Den vil jeg snakkke om, når vi har "Bullistammtisch" her på lørdag i Tarp. Det bliver nok til en anekdote og flere ooverkaskende ansigter, noget der ligner snakken om gamle bryster i en visco, eller fyringsolie med farvestoffer fra bolcher in tanken  , benzinmotorer der angiveligt har samme kræfter i nederste omdrejninger som diesel og og andet fis ...

Problemet med siden fra IG16 er - ligesom med mange flere andre hjemmesider - at WiKi ikke bliver plejet og folk gang på gang skriver nye tråde om samme emne. Så gider "de gamle" på et eller andet tidspunkt ikke svare på noget, fordi de er træt af emnet eller tråden ... nå men, sådan er det bare. Jeg bruger for meget tid med at søge de omtalte tråde, her er der et problem, lige som for mange andre onlinere ...

Tja, 4 dæk koster 350 til 400 euro ... efter 4-5 år drift må man betragte det som en fin investering i sikkerheden, noget der primært er vigtigst for mig.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #13 Dato: 06. November 2012 kl: 21:33:54 »
Citat fra: "
Den fra Kim med kridtet, den er god. Den vil jeg snakkke om, når vi har "Bullistammtisch" her på lørdag i Tarp. Det bliver nok til en anekdote og flere ooverkaskende ansigter, noget der ligner snakken om gamle bryster i en visco, eller fyringsolie med farvestoffer fra bolcher in tanken  , benzinmotorer der angiveligt har samme kræfter i nederste omdrejninger som diesel og og andet fis ...

.[/quote



Jens, jeg forstår ikke helt hvad du vil sige med den ovenfor citerede svada, men den nedladende tone, som jeg synes at ane, vil jeg tilskrive sprogforvirring.

Jeg vil heller ikke tage det personligt, da jeg jo har set dig svare andre herinde på samme lidt klodsede måde.

Jeg fortæller bare hvad jeg har set på You Tube. Om det holder vand ...tjae det skal jeg ikke kunne sige :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #14 Dato: 06. November 2012 kl: 22:39:59 »
Ja du har nok ret i at strækningen er den samme!!

WC bliver bare ikke belasted hvis alle hjul ruller samme længde på en omgang.!
Carsten