Forfatter Emne: Spørgsmål til syncro mekanikken.  (Læst 5333 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #15 Dato: 07. November 2012 kl: 00:46:54 »
På vores jordomrejse havde vi et hav af punkteringer. Nok et sted mellem 50 og 100.
Desuden så justerede vi altid dæktrykket efter underlaget; 18psi på/i løs sand, 35psi på hullede jordveje og ca. 45-50psi på normal asfalt. Altid lidt mere bagi. Med ca. 20.000km offroad på denne tur giver det en del. Men vi har ikke haft problemer med hverken drivlinien eller viscosen.

Vi har tænkt lidt på det med rotation af dækkene, men det kom nærmest helt af sig selv med alle punkteringerne (det var især galt i Sydamerika, og på dårlige dæk). Nogle gange var vi nødt til at købe et eller to dæk af samme dimmension men af andet mærke og selvfølgelig med lidt anden grad af slidtage (det var ikke altid muligt at købe 4 eller 5 dæk af gangen).

Af lappegrej havde vi altid et sæt med af typen med "håndbor" og sækkenål til strimlerne af klistret stads til at lukke hullerne med. Det virker fint. Desuden en 12V kompressor (til at sætte direkte på batteriet og ikke i cigarattænderen, for de er for svage).

Går det helt galt og du skal bruge et reservehjul med anden diameter, så brug decoupleren, enten den lille smarte 3. knap eller "den store knap" hvor du piller drivakslen af, således at du kører 2wd og så har de to forskellige hjul på foran. For så løber det hele bare ud i den manglende drivaksel.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #16 Dato: 07. November 2012 kl: 06:18:40 »
Selv om der har været forskel i rullediameteren på jeres dæk, må man jo nok antage, at den forskel hurtigt bliver udlignet på et løst og bumpet underlag og ved en forholdsvis lav fart, ligesom  at man, på sne eller løst grus, godt kan lave et ret skarpt drej med et låst bagdif, uden at bilen hopper.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #17 Dato: 07. November 2012 kl: 08:03:39 »
God pointe
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #18 Dato: 07. November 2012 kl: 10:49:51 »
Kim@ Du må undskylde at mit indlæg måske virker lidt "klodset", jeg holder gerne lav profil i fremtiden. Ellers må jeg erkende, at visdommen ikke fanges i tråden. På den anden side er det utrolig besværligt med at koge emnerne op, selvom det står skrevet flere andre steder. Den der WiKi synsvinkel med manglende dokumentation er en kendsgerning rundt omkring på kontinentet, og når nu den ene siger, at det ikke er noget problem, selvom en gruppe syncronauter i en anden gruppe i udlandet siger stik modsat, så dropper jeg den videre diskussion. Jeg holder mig til mine kilder og melder klart ud, at punkterede dæk og kridtstreger i den fysiske ende ikke kan sammenlignes med det tekniske kompendium. Her vil jeg ikke mere bruge kræfterne.

Og om mine indlæg vil jeg især skære det ud i pap, at jeg ikke mere synes om hjemmesidens layout og den nye daglige opfriskning. På mig virker det hele ikke rigtigt gennemtænkt og man har arbejdet for hurtigt, reflow strukturen er ensidig og omkring webdesign og andet er alt sagt. Her må T3 folket komme ud af busken og starte en fælles tænketank, da klubtanken på en eller måde jo betragtes som sekundær. I starten synes jeg godt nok om den nye hjemmeside, men efterfølgende er jeg blevet skuffet. Om jeg skal bruge kræfter til det (når man yder kritik ...) det yder jeg kun til klubprojekter omkring hjemmesider. Såfremt man har den ide at arbejde som et team i en tænketank i en klub, er det måske en fin start.

Jeg vil tage min erfaring og holdninger med ind i snakken hos andre T3 folk, især det med at omtale kendte facts med nye videoklip omkring slidemnet (punkteret dæk) er en ny erfaring for mig. Jeg ryster med hovedet, jeg kan simpelthen ikke fatte dette argument. Det må være min fejl, jeg er ikke gearet til at bruge krudtet på det i fremtiden.

Så jeg beder om undskyldning og går bare ud i garagen og jeg glæder mig til Bullistammtisch nu på lørdag. Jeg melder tilbage om emnet, såfremt jeg har lyst og resurser til det, men det er for besværligt.

Bedste hilsner
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #19 Dato: 07. November 2012 kl: 16:13:54 »
Jens@

Det er i orden Jens. Undskyldningen er modtaget.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #20 Dato: 12. November 2012 kl: 15:14:02 »
Igen-  Tak for svarene!


Mary- Det var da en kanon god løsning på mit problem, det havde jeg slet ikke tænkt på! at tage en drivaksel af foran er jo ikke det store slæb, så det bliver min løsning hvis punkteringen en dag sker :).

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #21 Dato: 12. November 2012 kl: 16:00:10 »
IKKE en af de forreste! Så taber du et hjul...

Derimod piller du kadan af mellem fortøj og gearkassen..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #22 Dato: 12. November 2012 kl: 16:26:58 »
Hvorfor det Blackchart?


Jeg rev en af mine over ved drivleddet for ikke så længe siden, hjullet virkede som om at det sad meget godt fast i bærearm og støddæmper osv.... mener du at selve drivleddet binder noget sammen? det tror jeg nu ikke at de gør?

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #23 Dato: 12. November 2012 kl: 16:28:18 »
på den bagerste derimod.. der ku det godt se ud til at blive lidt fatalt.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #24 Dato: 12. November 2012 kl: 16:33:33 »
Det er faktisk lige modsat af hvad du siger...

Bagerst sker der ikke en sk*d, der kan du nemlig skrue trækakslen af, bagpå navet, det kan du ikke foran...
Piller du forreste trækaksel af er der ikke noget der holder dig nav fast imod lejet, altså risikerer du at miste et hjul...

Det er set et par gange at syncroer må "humpe" hjem uden den ene aksel i bag, intet problem, men jeg vil på det kraftigste fraråde dig at gøre det med en af de forreste manglende...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #25 Dato: 12. November 2012 kl: 16:35:22 »
Og trust me, har haft både forreste og bageste af på en syncro ;)
De forreste holder nav og lejer sammen, der er løsner du de 6 bolte på fortøjet og den store møtrik i midten, yderst, for at tage trækakslen af - og så mister du pludseligt det der holder dit nav/leje/bærearm sammen...

Bagi løsner du de 6 bolte på gearkassen og de 6 bolte der sidder bag på navet, inde i bærearmen...Men du rører ikke ved bolten der holder nav og leje sammen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #26 Dato: 12. November 2012 kl: 16:56:37 »
Du har fuldstændig ret... Jeg glemmer lige en lidt vigtig ting da jeg tog akslen af... jeg lod jo det yderste led sidde og holde det hele sammen... ;) (da den jo var knækket lige der.


Men så kan man jo god tage den ene drivaksel af foran så længe man lader det yderste led sidde og på den måde gøre bilen til 2wd. ikke?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #27 Dato: 12. November 2012 kl: 17:01:50 »
Jo, men det er langt lettere at tage kadan-akslen af, den sidder med 8 små søde 8mm bolte/møtrikker...
Et par 13 gaffel-nøgler er standard udstyr i en syncro ;)

Det er en smule besværligt og beskidt at skulle adskille forreste led...
Der er kun rust og skidt fra vejen på kadan-akslen, ingen fedt her ;)

Så den der med at pille en trækaksel af foran, den skyder du bare helt væk igen...AAAAALT for besværligt...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline seppo

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 142
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #28 Dato: 12. November 2012 kl: 17:50:13 »
Ok? ja det lyder nemt, har ikke kikket på kardanen med "skille ad" øjne endnu, jeg syntes bare at det virkede besværligt... :)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Spørgsmål til syncro mekanikken.
« Svar #29 Dato: 12. November 2012 kl: 18:03:22 »
Den ser utrolig tung ud, den vejer ikke en skid...
Den kan side lidt fast, men med hjælp fra en donkraft er den ikke så svær at få af...
Selv har jeg somregel altid en flaskedonkraft i bilen, den kan med lethed skubbe den ud af sit leje...
Den er ikke så svær at få på. eneste grund til at den sidder fast er rust...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan