Forfatter Emne: Hvilken motor skal jeg vælge?  (Læst 8095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #15 Dato: 03. Januar 2013 kl: 10:27:00 »
Hej Casper!

Dejligt at høre om dine positive erfaringer med WBX.  :)

SÅ ER VI DA TO DER KØRER WBX, og har gode erfaringer med det!

Det er faktisk godt gået at køre så langt på literen med automatgear!  :)

MVH PETER

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #16 Dato: 03. Januar 2013 kl: 14:48:17 »
Jeg kører også 2,1 WBX og det er jeg meget tilfreds med. Forbrug er nogenlunde det samme som Casper og fornemmelsen af overskud er herlig. Lyden er heller ikke at kimse af. Men det hele afhænger jo også af behovet. Hvis mit kørselsbehov var meget større end det er, med ca. 8000 km om året, ville jeg nok også finde noget andet. Måske ville jeg så bo på landet, have to biler, hvor t3 ville være hobbybilen. Men som det er nu er det eneste bil i husholdningen og pladsen tillader ikke rigtig et værksted med lift, desværre.

Tidligere har jeg kørt 1,6 td. Den var jeg også glad for, men den havde ikke samme umff som den nuværende. Min første t3 var 2,0 cu. Den var tørstig, langsom og svær at få reservedele til.

Så jeg holder fast i den nuværende indtil jeg ikke længere skal køre t3 - hvis det da sker.
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #17 Dato: 03. Januar 2013 kl: 19:06:31 »
Hej Kasper!

Velkommen til!

Så er vi 3 glade WBX-kører!

Mon ikke der skulle være et par stykker mere?

Vi vil gerne høre mere positivt om WBX erfaringer.

MVH PETER

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #18 Dato: 03. Januar 2013 kl: 19:35:26 »
1,9 dg 78hk fra ny, super moment, smidig, kører nu på 6 år, rotor og rotordæksel skal byttes indimellem og tændrør og olie og filter. skulle jeg konvertere blev det 1,8 r4i 90hk fordi man så kan få den grønne plakette og at man kan få uanede stumper til den. så skulle den laves med rustfri udstøning og alle vandrør i rustfri. så er man kørende i rigtig lang tid uden bekymringer. en t3 har jo ikk lige den bedste cw værdi så brændstof øko vil altid være sekundært, men vil man ha en bil med sjæl og charme og man ikke orker en engelsk bil så er The Bulli et oplagt valg, særligt dokaen på hvide plader, til seks pesoner og 1000kg på laddet under ruf eller som campingbus med sneglehus på . det er verdens bedste MPV.  :)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #19 Dato: 03. Januar 2013 kl: 20:19:48 »
Jamen jeg er da ikke uenig: wbx er en vidunderlig og slidstærk maskine under de rette forhold. Jeg har været den lykkelige ejer af to styks og begge med DG motor. Desværre begge med forkert kølervæske etc. hvorfor jeg valgte, at renovere motoren totalt i den første, som senere blev lagt over i den foreløbigt sidste af slagsen. Den stod til sidst i lange perioder ubenyttet hen, hvorfor jeg sørgmodigt valgte, at sætte den til salg.
Men den startede bare HVER gang og uden bøvl. ( Eneste undtagelse var da tændspolen var defekt )

Det der taler for en konvertering er, at wbx ikke ligefrem er hyldevare længere. Jeg ledte som en rasende da min smed kølevandet og fandt også et par hos autoophuggere. Den ene vidste man intet om bortset fra en horribel pris. Den anden klaprede voldsomt ( Sikkert manglende olie i hydroløfterne ) men ophuggeren var meget hurtig til, at fraskrive sig enhver form for garanti, hvilket dog ikke afspejledes i prisen.
Det er næppe blevet bedre siden, da det jo efterhånden ligger nogle år tilbage.

Golf og Passat kan til gengæld findes i dusinvis, og endvidere får man så den højtbesungne katalysator etc. og sikrer sig, såfremt den nuværende eller en senere regering helt vil forbyde kørsel uden. Det er vistnok kun MV motoren der kan bryste sig af original monteret katalysator ?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #20 Dato: 03. Januar 2013 kl: 20:31:26 »
2.0 CU luftkølet dual-carb pop top camper fra 1979 (imdregistreret i 80) læsset med hele familien 2 voksne 2 børn. inkl hund og fuldt læs, fuld vandtank, julegaver og jeg ved ikke hvad der var fundet plads til. Motorvej 90-95 km/t passer godt til 4. gearet og der gik vi 9.8 km/l. Speed kills.. drive a bus and live forever :)

Man kan ikke komme ind fra gaden og få lavet motor, kølesystem eller lign. ved en std. mekker, man skal have et lille netværk og kunne noget selv. Men ellers en robust lille støj og vibrationssvag maskine. Vedligeholdelses intervallet er måske nok større end en R4i, men selve opbygningen (måske undtagen køleblik og klapsystemet som man lige skal vide noget om) er meget simpel.

Og så bliver den meget snart veteran = kvart vægtafgift og lov til at køre i byerne i Europa... Så jeg væbner mig med tålmod :)

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #21 Dato: 03. Januar 2013 kl: 21:55:42 »
En CUer er ikke uøkonomisk. Det er et must at der er kompression og at den er nogenlunde ens på alle 4. De 2 karbs skal være
 synkroniseret. Så kører den. Min første T3 var med Cu. Gosh, det er længe siden :woohoo:

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #22 Dato: 04. Januar 2013 kl: 08:50:57 »
Yes, yes, yes!

Herligt med alle de gode indlæg!

Jeg havde på fornemmelsen at der er flere WBX tilhængere end vi hører om til hverdag.

MVH PETER

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #23 Dato: 04. Januar 2013 kl: 10:04:54 »
En CU kan da være økonomisk på en måde  :P Mine forældre havde en Camper med CU, den gik 8km/l uanset vind og vejr, om man køre langt eller kort, køre 80 eller 110 (eller hvad den nu kunne gå på toppen ;) ) så uanset hvad, 8km/l, det var da til at forholde sig til, man vidste da hvad den gik på literen altid ;) Og den lyd der kommer fra sådan en boxer, er det hele værd, tro mig, når man først engang som lille har prøvet at falde i søvn til den smukke lyd af en boxer, så er man "skadet" for livstid ;)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #24 Dato: 04. Januar 2013 kl: 15:53:51 »
Personligt er jeg til WBX da den har kanon lyd , skal ikke køre andet så længe jeg kører T3 .
Vi bruger bilen på fritids basis så vi hænger os ikke lige i  0,5 - 1 km/l på literen , når vi er på tur kører vi mellem 9,5 og 10,5 km/l
singel og max. 115 km/t og med campingvogn 8,2km/l . DJ motor
Det er dog vigtigt for god brændstofsøkonomi at motoren serviceret og iorden OG at undervogn står på fabriksmål.
Det gav omkring 1,5 km/l efter en 4 hjuls-udmåling i sommers så er man glad. (Er testet over 4000 km på GPS i sommer)

Ps: Busschmeide sælger kat. sæt til MV/DJ så de kan få GRØN plakette.
God  fornøjelse

Mvh Hans
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI

Offline Simon Raarup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #25 Dato: 04. Januar 2013 kl: 18:24:18 »
Takker for alle de gode indlæg :-)

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #26 Dato: 17. April 2013 kl: 00:12:57 »
jeg kører ky 1.7d kører fint , mellen 10-14km pr. liter med 5trins gearkasse
Har kørt diesel indtil 4.4.2016

Offline Bussemand

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 272
  • Glad t3 kører
    • Vis profil
  • T3 model: 1.8i Benzin reimo camper
  • By: 3460 birkerød sjælland 40922457
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #27 Dato: 25. August 2013 kl: 18:17:10 »
1.7 ky sugediesel 13.2km/l super motor. :cheer:
Har kørt diesel indtil 4.4.2016

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #28 Dato: 26. August 2013 kl: 09:26:36 »
Jeg har en dg wbx 1.9 og kunne aldrig drømme om at skifte den model ud. Den lyder lige præcis som en folkevogn skal lyde, og så er den til at forstå mekanisk. ALLE kan reparere den, hvis ellers de har tid nok.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Hvilken motor skal jeg vælge?
« Svar #29 Dato: 26. August 2013 kl: 13:23:05 »
Hej,

er også på farten med en WBX 1.9'er m. Digijet.

Valget blev gjort ud fra vores kørselsbehov - bil nummer to, max 7-8000 km om året . Hellere betale det ekstra for at køre den, frem for at have den dyrere afgift ved dielsel. Vi betaler for at køre den, ikke for at have den stående..Vi vil ikke komme i nærheden af at det giver mening med diesel.

Derefter blev der valgt bil/karos.

Lyden er jeg efterfølgende blevet forelsket i - nyder den rolige tikkende (jeg bilder mig selv ind, at det er en neddroslet Porsche pakket ind i ekstra jern..). På motorvej hører dårlig motoren - men mon ikke det skyldes den stærk udviklede aero dynamik, som T3 har - en lodret forrude og lidt utætte lister kan overdøve alt..

Mekanikken virker også til at være noget der kan gennemskues - sammen med Haynes.

Forbrud er på ca 10 km/l på motorvej. Sikkert lidt mere hvis der køres med blød hat og bag lastvogene (jeg har sjældent travlt når jeg kører den, og hilser venligt når jeg bliver overhalet af en polsk lastvogn men hænger..).
Hvis det er gennem København i myldretiden og med et utal af lyskryds, er jeg nok nede og rode på de 6-7 km/l.
Forbruget er dog det hele værd ud fra de mange smil og hilsner man møder på din vej :)

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet