Forfatter Emne: Anden motor i Syncro JX\'er  (Læst 3841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:47:05 »
Hej T3 folk  :)
Jeg står og skal bruge en anden motor til min Syncro Doka, da den jeg køre med har voldsomt olieforbrug (1 liter pr 50 kilometer) og hakker ad h... til når den er kold. Har skiftet turbo men det løste ikke problemet selvom den var død.

Så mit spørgsmål er hvilken motor vil i anbefale til en sådan bil. Det skal være diesel, det behøver dog ikke at være turbo diesel. Søger bare en god og stabil motor da den bliver brugt hver dag.

Har selv tænkt på en AAZ, men vil gerne høre forslag fra de ''kloge hoveder''  ;)

Så håber i har lyst til at hjælpe :)

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #1 Dato: 15. Februar 2013 kl: 12:48:39 »
Glemte helt, hvis man har en AAZ der er komplet med alt ledningsnet, er det så ''plug and play'' eller skal man til at lave om?  B)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2013 kl: 13:19:16 »
Hvad er dit budget? Og hvor længe skal bilen leve?

Nyrenoveret 1,6JX med termostatstyret oliekøler + Intercooler med blæsere til terrænkørsel og et dieselfyr til at varme den op inden kørsel så kører du 250.000 km uden andet end alm. service. (min påstand)

Ombytter JXere der er generalüberholt kan findes i Tyskland til ca. 12.000 kr
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #3 Dato: 15. Februar 2013 kl: 13:21:26 »
AAZ er en fin ide, så skal der generelt kun skiftes:

1. Bundkar skal tages fra en JX
2. Oliepåfyldning skal tages fra en JX
3. Oliepinden skal tages fra en JX
4. Monteringsarmen til turboen skal forlænges med ca. 20 mm
5. Turboen tages fra en JX

Og husk at en AAZ ikke har samme omdrejninger som en JX, du skal gerne have 150 - 200 UPM mindre i topfarten. En AAZ kan uden problemer med ESPen monteres i en syncro, såfremt den ikke er blevet "sænket". Omvendt kan en AAZ ikke uden ESP ombygning monteres i en normal T3, da ESPen normalt slår imod motordækslet (servieklappen) ...

---

Når man har tid og penge til projektet, så skifter  man til nyrenoveret JX ESP og sandblæst ESP beslag, nyrenoverede JX dysser, ny tandrem og spændrulle og ny 12,9 strækbolt. Samtidig skiftes forglødningdele og andre sliddele. Det gør man dog kun, når man vil forkæle sin dieselbus  B)

En AAZ er den optimale alternativ, fordi du ikke skal skifte ledningsnettet!!!

Og her lidt om drejemomentet, gerkasserne klarer maks kun 178 NM i en T3 OG DET ER DET YDERSTE:

JX = 138 NM
AAZ = 150 NM
1Z = 202 NM (TDI ombygning af ledningsnet og styreboks bliver nødvendig)
AFN = 238 NM (TDI ombygning af ledningsnet og styreboks bliver nødvendig)

De omtalte 1,9 TDI motorer smadrer gearkasserne på række hos tyskerne ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2013 kl: 14:16:12 »
AAZ er den "kraftigste" og en jx'er er mest omdrejningsvillig og ofte med højeste tophastighed (hvis det giver mening i en T3'er).
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2013 kl: 14:42:15 »
Kør videre med en JX. Gør som Kjerbye siger. Køb en renoveret eller find en god brugt. (De findes) Jeg er mere til ekstra
 vandkøling end oliekøler. I øvrigt kan en AAZ sagtens tage omdrejninger. Det er blot et spørgsmål om den rette timing.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2013 kl: 15:01:13 »
En JR fra f.eks Golf 2 kan bruges, men alt hvad der er skruet på en JX skal flyttes over (kobling, olievandkøler, manifold, torbo,motorophæng,brændstofpumpe m.m.)

Kan ikke lade være at tænke på, om du skulle have haft den JR Buddha Uffe lige har solgt, desværre er det forsent nu.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2013 kl: 15:26:41 »
Jeg har en køreklar JX til en syncro liggende.. Giv et ring!
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #8 Dato: 15. Februar 2013 kl: 19:04:15 »
Tak for de mange gode svar, dog er økonomien ikke lige til motorskift nu, så det kommer til at vente. Men kan forstå at der ikke er direkte modsigelser for at køre med AAZ, men at der også er gode erfaringer med JX'ere. Personligt har jeg haft 2 1600 Turbo Dieslere der døde, så det vil jeg helst væk fra.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #9 Dato: 15. Februar 2013 kl: 20:06:38 »
Det som dine JXere er døde af vil AAZ motorene også dø af. 1.9 motoren har endnu større behov for at komme af med varmen.
 
 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #10 Dato: 15. Februar 2013 kl: 20:58:28 »
Måske din køler er blevet lige så gammel som bilen = tid til en ny. Der er et par stykker herinde, der har skiftet, og
har lige pludselig set en temperatur måler nål der ikke flyver rundt på skalaen.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #11 Dato: 16. Februar 2013 kl: 10:02:14 »
Køling er den god til,  B)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #12 Dato: 16. Februar 2013 kl: 11:20:56 »
Du skal selvf. gøre, hvad du føler for, men du må endelig ikke forvente længere levetid på AAZ - snarere tværtimod. Højere stempelhastikhed (95,5 mm slaglængde vs. JX' 86,4) gør omdrejninger mere dræbende og som JU peger på, så har AAZ medfødt hedetur selv ved morfarkørsel.
Så er der de æstetiske forhold: AAZ larmer frygteligt sammenholdt med JX, og så har den traktoragtig karakteristik, synes jeg. Måske er alt det ok i en syncro, men jeg ville afgjort selv vælge JX.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #13 Dato: 16. Februar 2013 kl: 18:58:17 »
Citat fra: "Jarl" post=95311
Du skal selvf. gøre, hvad du føler for, men du må endelig ikke forvente længere levetid på AAZ - snarere tværtimod. Højere stempelhastikhed (95,5 mm slaglængde vs. JX' 86,4) gør omdrejninger mere dræbende og som JU peger på, så har AAZ medfødt hedetur selv ved morfarkørsel.
Så er der de æstetiske forhold: AAZ larmer frygteligt sammenholdt med JX, og så har den traktoragtig karakteristik, synes jeg. Måske er alt det ok i en syncro, men jeg ville afgjort selv vælge JX.


jeg må indrønne at min tilgang ikke er særlig teoretisk til dette emne. Jeg har bygget to syncroer'  om fra JX til AAZ begge gange yderst tilfreds.
Lyden at motorerne (hertil skal siges at jeg har lavet meget pladearbejde og dertil kommer en hører skade på diskant området :-) ) er i mine ører at AAZ går meget mere blidt end JXeren'.
Varmen fra motoren har aldrig været et problem. Oliekøler vil jeg altid anbefale uanset hvilke motorkode der står på blokken.
Lige nu kører min AAZ (km 130000 ) med et ladetryk på 2,1 og justeret op i pumpen som en mis - på trods af meget store hjul. Kører ca. 80 kmt ved 2600 omd. hvor den går rigtig godt - uden at føle at den er overbelastet - topfart ligger på ca. 130 (i stille vejr) og det må vel siges at være hurtigt i en 16". Hvor langt kan den holde - det overlader jeg til højere magter. Men jeg nyder det så længe det varer - det er jo ikke mange tusinde kr sådan en motor koster :-)
men valget er dit pilgaard - held og lykke :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Pilgaard

  • Gæst
Anden motor i Syncro JX\'er
« Svar #14 Dato: 16. Februar 2013 kl: 19:02:00 »
Hvordan tør du køre med det ladetryk?  :ohmy:

Men ja jeg hælder også mest til AAZ :)