Forfatter Emne: Spændingsforskel mellem generator og batteri  (Læst 2256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Spændingsforskel mellem generator og batteri
« Dato: 30. Juli 2013 kl: 11:05:03 »
Hej,

Jeg har været på opgaven med at forbinde det 30år gamle 7+ AH køleskab til mit forbrugsbatteri så det kunne køre ren 12 volt, og er blevet lidt klogere. Måske også lidt mere forvirret/usikkert.. Strøm er ikke bare et simpelt batteri.. Anyway, jeg har droppet ideen, idet ikke ikke virker særligt logisk. Det virker, men sikkert med stor fare for at ødelægge batteriet efter 5-6 timer.

Anyway, jeg har i den forbindelse målt lidt på strømmet - ville jo gerne sikre mig, at batterier bliver fuldt ladet. Jeg måler 13.8 på generatoren, og ca. 1 volt mindre på batteriet.

Ud fra Kims tidligere henvisning http://www.t3nettet.dk/media/kunena/attachments/2730/P1022326_2013-04-26.JPG - er det meget normalt at se et spændingsfald mellem generator og batteri. Men der står også samtidig, at det kræver 14.4 volt at lade batteriet. Ud fra det må jeg konkludere, at jeg ikke lader optimalt.

Hvad gør man så - linket beskriver - for mig - det som et problem idet der er et tab, men ikke en forslag på en løsning..
Klatlader man bare batteriet, og accepterer 3/4 opladning, skifter generatoren ud med en der laver mere strøm, eller banker lidt på regulatoren (..) så den giver mere strøm??

Hvis linket beskriver en almindelig opførelse af generator og batteri - altså et tab på op til 1.2 volt - hvorfor smider man så ikke noget mere strøm  ud af generatoren, f.eks. 15.5 volt, som så ender på 14.4 volt når det endelig rammer batteriet, hvorved en optimal ladestrøm opnås?

Kald mig gerne "grøn" :)

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Spændingsforskel mellem generator og batteri
« Svar #1 Dato: 30. Juli 2013 kl: 13:58:42 »
Mit forbrugsbatteri har en hvilespænding på 13,14 V.

Det er ikke min generators fortjeneste, men snarere det faktum, at jeg konstant har 50W solceller tilsluttet. Den avancerede regulator, som jeg har i den forbindelse, lader med op til 14,8 V under normale omstændigheder og over 15V hvis batteriet er stærkt afladet.
Desuden har jeg en Tystor pulslader monteret, som jeg kan toppe op med, hvis jeg har brugt megen strøm, eller det har været meget mørkt i vejret et stykke tid.
Begge kan få et godt batteri helt op på mærkerne.

Hvad angår min generator, som ikke helt leverer det nødvendige, virker den vist meget normalt ifølge eksperterne hos firmaet Kjøller, som jeg har snakket med..

Jeg kan kun anbefale dig at investere 140 kr. i bogen "El om bord" som det linkede billede er taget fra. Den kan købes hos de fleste større bådforhandlere.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Spændingsforskel mellem generator og batteri
« Svar #2 Dato: 30. Juli 2013 kl: 18:33:12 »
Hvis din bil er en benziner kan du prøve, at frakoble startbatteriet, frakoble B+ ( Det "fede" kabel ) på generatoren og isolere enden effektivt f.eks. en gang isoleringsbånd og et stykke krympeflex udenpå. Sæt den afkoblede ledning pænt med strips e.l. og lav en ny forbindelse fra generatorens B+ til starterens fødekabel. Rens gevind m.v. for rust og møg og smør gerne med kobberfedt i samlingerne.  Det giver en " straight " forbindelse mellem generator og batteri - med nogle ordentlige kabler forstås.
Det ville ikke undre mig, om batterispændingen stiger målbart.
Jeg oplevede det med min den første; Pludselig kom der lys på, - så meget, at de dårlige forbindelser i den gamle sikringsboks blev rygende varme. Viskerne havde pludselig to hastigheder, og starteren vågnede op til dåd.
Det betyder forbløffende meget, at hæve spændingen med " bare " 1 volt, og med den her metode kan du fastholde det originale ledningsnet, hvis du vil ændre det tilbage igen.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Spændingsforskel mellem generator og batteri
« Svar #3 Dato: 30. Juli 2013 kl: 19:03:28 »
Det er faktisk den ændring jeg har lavet i foråret i forbindelse med motorskiftet.
Har to 50 AMP. batterier med hver sit kabel + kabel fra generatoren direkte til starteren.
Batterierne har hver sit stel, og motoren direkte stel to steder + stel foran gearkassen.
Det lille pjalt gamle  kabel fra generator til batteri bruger jeg som en ekstra sikkerhed mod delbelastning mellem batteriernes pluspoler.
Der er kun en ulempe, og det er at være nødt til at afmontere batterierne for at efterse dem, men hvis de engang kapitulerer, vil løsningen nok blive servicefri batterier.

Ideen fik jeg fra en af vore gamle T4-ere, der er kablet fra generator direkte på starteren sammen med batteriets kabel.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Spændingsforskel mellem generator og batteri
« Svar #4 Dato: 31. Juli 2013 kl: 08:41:44 »
Tak for svar. Har nu været lidt rundt og kommet frem til at det er som det burde være. Batterisko er blevet slebet og renset, fået lidt kontakt spray og spændt godt efter. Det hele er blevet målet efter igen..

Startbatteri hvile = 12,75 v
Generator stoppet = 12,75vv
Må betyde jeg ikke tabet noget strøm der.

Forbrugsbatteri hvile = 12,73 v
Forskel på 0,02 v, som sikkert tages fra relæer, radio o.lign.

Generator startet = 14,3 v
Startbatteri = 13,62 v
Batteriet lader jf. Kims henvisning til el-bogen. (Hvis det var helt opladet ville jeg nok ende på 14,3-4 v. Måler igen efter næste lange køretur
Forbrugsbatteri = 13,44 v
Batteriet lader, burde ligeledes ende på 14,3-4 v

Ud fra det vil jeg konkludere, at det er i orden. Det har sikkert været skidt, dårlige forbindelser eller andet.

Ang. de 3 lysdioer i køkkenet (rød, gul og grøn) er der følgende:
Skal (jf. manual) lyse grøn over 12,5 v, gul under 12,5 v og rød under 12 v. Måske tiltænkt som en visuel strømvagt..
Dog virker dioderne ikke som planlagt - måske lidt ændret opførelse på 30 år..
Jeg kan måle 12,85 v på forbrugsbatteriet (alm. tilstand), men alligevel lyser den gul. Ergo, de virker ikke efter hensigten. Så skal lige have fundet ud hvad det skyldes.

Så min strøm burde være ok. :)

/Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet