Forfatter Emne: 1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)  (Læst 3865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Dato: 22. December 2013 kl: 12:55:43 »
Har været på en smutter til Tarp og kigget lidt på 2 projekter. Det er ved at blive moderne med 1,7 liters tdi fra en Polo/Lupo i syncroer. Der er 2 busser der bliver ombygget med nævnte motorer.  Luftfilter fra Renault, Ladeluftkuehler fra Audi, lidt drejet turbo og generelt kun en kort udgave af den kendte 1,9 Tdi longblok der bare skrues på gearkassen uden ekstra dyr kobling.

Denne motor er meget mere robust og kan tunes til maks 140 heste og maks 205 NM, såfremt jeg tolker det hele rigtigt.

Samtidig har Jan fikset en 6 cylinder diesel i sin syncro doka ... noget fra en Audi tror jeg ... gearkasserne er optimeret med nye dele i Flugzeugaluminium ...

Interessante tider, selvom det hele går i retning af de digitale løsninger.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #1 Dato: 22. December 2013 kl: 13:30:48 »
Spændene
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #2 Dato: 22. December 2013 kl: 17:06:58 »
Diesel ... en syncro med kræfter på de nederste omdrejninger, ikke noget damebind der skal op på flere omdrejninger   :whistle:

Topfarten med en shortblok må også være meget stabilt ... skal undersøges nærmere ...

Mest interessant er dog en sammenligning med en SUBARU, det må være 7 km på literen benzin Subaru sammenlignet med 12 km på literen diesel på 1,7 tdi under samme speederaspekt.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #3 Dato: 22. December 2013 kl: 17:07:45 »
Interessant Jens - lad os endelig hører mere og evt lidt billeder :-)
God t3 jul
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #4 Dato: 22. December 2013 kl: 17:31:02 »
Mener da det er en sådan Lupo 1,7 SDI motor der er lagt i Dennis blå Doka, den som han købte ved Jesper Mensing. Men det var vist en SDI der fik JX manifoldm turbo og pumpe ? Kan Dennis eller Jesper uddybe det lidt her ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #5 Dato: 22. December 2013 kl: 18:07:15 »
Vældig interessant tråd Jens

Især med tanke på Mary, hun har jo ikke fået en ny motor i endnu og vi har mange tanker i spil.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #6 Dato: 22. December 2013 kl: 18:26:16 »
Det bliver endnu mere interessant ...

Tom (Tarp folket) har savet i 2WD undervognen sammen med Jan (ejer den superfede blå monsterdoka) og svejset pladerne om til 4WD syncro. Forreste 4WD bro er monteret og der er monteret DEHLER oppe på taget. Motoren kommer fra en Polo og ligger omme bag bussen. Bagerste scvingarme er skåret op og forlænget med 20 mmm og pladerne er forstørret til 16er Syncro omkring dækkene.

Polomotoren ligger klar til montering.

Igår var jeg med i snakken om montering af luftreguleringen (Luftmengemsser)  i kombination med Renault luftfilter og lidt 90 mm luftrør hen til turboen. Luftkøleren fra turbo til indsugningsmanfold er Audi ... men der leges lidt endnu, der er masser af ideer ...

MDohna (Michael - også i Tarp) har allerde monteret sin 1,7 Tdi og den starter fint. Nu skal der justeres luftmåler og kablerne skal fikses med tape og ledninger (Schrumpfschlauch). Der er endda "Wegfahrsperre" med i projektet. Der er en del kabler melllem styreboks, motor og andet, men det kan overblikkes. Vi taler om originale 1,7 Tdi, ikke noget der er fikset med JX dele ...

Jeg laver nogle billeder næste gang jeg er i Tarp.

Jumpy har en 2,5 SUBARU i sin syncro, den anden syncro har en 5 cylinder Audi5E ... og de sluger begge rigeligt sammenlignet med 1,7Tdi projektet ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #7 Dato: 22. December 2013 kl: 19:24:01 »
Tak for oplysningerne Jens :)

Citat fra: "Jens Flensborg" post=106125
Vi taler om originale 1,7 Tdi, ikke noget der er fikset med JX dele ...

Jeg laver nogle billeder næste gang jeg er i Tarp.

 ...SNIP


Er det med 1,7 original bundkar da ? ;)

Seriøst spændende løsning med en 1,7 med opdateret teknologi og økonomi. Hold os endelig orienteret det Du kan
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #8 Dato: 22. December 2013 kl: 19:32:14 »
Der skal kun laves om på motorholderen nederst til venstre, lidt kreativt CO2 svejsning under bilen med lidt ekstra jern. Der var ikke tale om nye bundkar, plug and pray (play).

Ideelt køber man en Polo eller Lupo med alle dele (skrotbil) og omtalte 1,7Tdi er meget mere robust end JX, AAZ eller 1,9 Tdi ...

1,7 Tdi ca. 75 heste, hva er det for en motortype???? 15-20 år gamle biler?

Laver billeder, prøver på at fange Michael, Jan og Tom på Facebook.
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #9 Dato: 22. December 2013 kl: 20:00:54 »
Efter alt hvad jeg kunne finde om Lupo og Polo V er der kun lavet en 1,7 i SDI, derfor spurgte jeg fra starten om jx dele combo.
Senere er der kun en 1,4 og sidste nye 1,6 TDi motorer ...
Derfor spørger jeg så meget
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #10 Dato: 22. December 2013 kl: 20:41:55 »
Hvad mener du i denne forbindelse med "shortblok"?

En 1,7 SDI, er det ikke bare en 827 1,7l uden turbo med direkte indsprøjtning og e gas?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #11 Dato: 22. December 2013 kl: 21:27:12 »
Citat fra: "Holger" post=106134
Hvad mener du i denne forbindelse med "shortblok"?

En 1,7 SDI, er det ikke bare en 827 1,7l uden turbo med direkte indsprøjtning og e gas?


Hvor kommer egentlig en 1,7 TDI fra? synes ikke jeg kan finde den.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
1,7 Tdi (Polo) short block i syncroen (100-140hk)
« Svar #12 Dato: 22. December 2013 kl: 21:55:20 »
Svar fra Jan:
Das ist alles nicht so einfach jens. Wir machen ja aus einem 1,7l  sdi polo motor einen 1.7 tdi fürn bus da sind teile von 4-5 verschiedenen motoren dann dran.

Motor Polo AKW 1,7 SDI ca. 1995
Ledningsnet og styreboks er fra Golf3 1,9TDI
Luftfilter fra Renault
LLK fra AUDI / Passat
Manifold JX?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963