Forfatter Emne: 18 måneder senere - tjek af renoveret visco  (Læst 1614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Dato: 16. Februar 2014 kl: 09:01:51 »
Dokaen var på liften igår, den fik skiftet alle bøsninger til gearkulissen. Samtidig blev forreste gearkasse demonteret, da dens spær ikke ville aktivere sig.

I denne omgang tjekkede vi lige viscoen, den var lidt varm og den blev jo renoveret i 2012. Det hele så fint ud, der var hverken silikon i gearkassens olie eller skader på viskoen. De hjemmelavde viscoer klarer sig fint ...

Ville skifte til 40.000 - måtte dog konstantere at der er forskel på tænderne i viscoen. Det drejer sig nok kun om 1/100 mm, men jeg ville ikke bruge hammeren til at fikse en anden visco ind i gearkassen. Vi var flere syncrofolk i Tarp der kiggede på denne tekniske finhed, den skabte lidt forundring. Den hører nok til en anden gearkassetype, ikke diesel.

Nå men, spær og gearskifte blev renoveret med nye bøsninger og så var det overstået.

Desværre var de nye manschetter på forreste drevaksler - der blev monteret i februar 2013 - igen i stykker. Det må være JOPEX (?) og ellers noget fra Busscheune. Her var alle syncrofolk enige om, at man ikke mere skal købe det billige produkt, det holder bare ikke. Jeg smutter til VW de næste dage ... GKN er efter til småsnak måske også en mulighed ...

Og så er forreste højre hjullejer smadret, her skifter jeg hele skidtet ud de næste dage, den var ellers ok i januar 2013. Er kørt 4.000 km siden januar 2013 ...

Og som det kan ses på billedet, tester vi vakum på  spærdåsen med et specielt værktøj fra Jan ...

Sidste billede viser en åben gearkasse, hvor der skal bores 4 mindre huller og skæres gevind til at montere et SA "Lagerschild", sådan at det synlige hovedlejer ikke mere kan smutte 0,5 mm opad hhv. fem under belastning... en anden mulighed er her, at man CNC fræser det store skjold i "Flugzeugaluminium". Man skal montere disse dele, såfremt man vil køre TDI ...

Ja den kører nu på begge spær med trukket knap, men den skal lige have et nyt hjullejer.

Jens


[attachment=16809]hc0f52e7.JPG[/attachment]

[attachment=16810]h8c38aed.JPG[/attachment]

[attachment=16811]h09aa64f.JPG[/attachment]

[attachment=16812]h9486923.JPG[/attachment]
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Svar #1 Dato: 18. Februar 2014 kl: 19:39:39 »
Det ser ud til at i har en fin hyggeklub  :)  :)  :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Svar #2 Dato: 20. Februar 2014 kl: 12:19:43 »
Det rene paradis for mit vedkommende :-)
Det vrimler i Tarp med T3 syncro kompetance ...
T3ere med 6 cylinder 150 hk tdi, audi5e, subaru, volvo tdi, 1Z og AFN og lidt AAZ og nu også med Polo 1,7 Tdi ombygninger, gearkasserenovering, pladearbejde og 20 års hobby hos flere ...

Den 8. marts mødes 30 til 40 busfolk / syncronauts hos kinamanden i Tarp til det store buffet :-)

Jens

IG16 - GOIN - kinesisk aften med guf
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline woodhat

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 342
    • Vis profil
  • T3 model: T3 panelvan 1989
  • By: 8585 Bønnerup Strand
18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Svar #3 Dato: 20. Februar 2014 kl: 15:09:23 »
Ja Jens den er god med dig. Du vil godt sidde og spise dig mæt i kinesisk mad ,men du vil ikke bruge de kinesiske trækakselmanshetter.???
woodhat
8585  glesborg

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
18 måneder senere - tjek af renoveret visco
« Svar #4 Dato: 20. Februar 2014 kl: 16:03:46 »
Tysk øl ... Tysk vin ...

og alt over 100 grader i en gryde må da være ufarlig ;-)
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963