Forfatter Emne: Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død  (Læst 2041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Dato: 04. Marts 2014 kl: 20:36:43 »
Hejsa
har lånt min T3'er en del ud på det sidste og her fornylig fik den nok og koblingen brændte samme. Æv ... :(
Er der nogen der kender til en go' mekaniker der kan lave sådan en sag?
Nogen ide om hvad sådan noget kan løbe op i?

Hilsner
Claus

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #1 Dato: 04. Marts 2014 kl: 21:47:24 »
Hej,

Kobblingsskift er en af de nemme ting på en T3. Det tager et par timer for begynder. Og delene koster ca 2000 kr med lidt småbolte osv.
'
Hvad er din skrueerfaring som gørdetselver - og hvad er symptomerne på koblingen?

Og - hvad er det for en motor og gearkasse - og årgang?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #2 Dato: 04. Marts 2014 kl: 22:45:29 »
To timer er usandsynlig optimistisk. Det tog mig 6 timer for nylig, men ALTING drillede også. Der var ikke et eneste miniprojekt der kørte derudaf. Man skal nok ihvertfald afse 5 timer til det, og være glad hvis man gør det på fire. En nybegynder vil ikke ane hvor man skal starte og hvor man skal slutte. Alier dig med en der har prøvet det før, så skal det nok gå.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Santa

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #3 Dato: 04. Marts 2014 kl: 23:35:58 »
hmmmm :)
jeg er totalt nybegynder - men kan nu sagtens både tænke og skrue - bare jeg vidst hvor jeg skulle begynde og havde tiden ... +6 timer :unsure:

Bilen kan ikke drives i gear, gearkassen er ren gele - ingen modstand.
Den "klakker" let, når jeg træder koblingen ned.
Da det gik galt - iøvrigt ude på Langelinie lige ud for den lille havfrue, med to usikre engelske gæster der havde lånt bilen, lugtede der fælt sødt af brændt et eller andet.

Tak for input

hilsner
Claus

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #4 Dato: 05. Marts 2014 kl: 06:32:26 »
selve gearskiftet tage vel ikke skade af en slidt kobling, så du skal da kunne skifte gear og have fornemmelsen af at gearkassen virker.
I øvrigt enig med Otto, der gøres ikke på under 5-6 timer. Om du tager motor eller gearkasse vælger du selv, men jeg tror det letteste er gearkassen. Boltene på trækakslerne kan godt drille (læs: være rustet(kværnet i unbraco/torx kærven); koblingscylinder rørføring skal også afmonteres.
Men ja, hvis du lan skrue, kan det sagtens lade sig gøre. En grav eller lift er at foretrække.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #5 Dato: 05. Marts 2014 kl: 07:39:37 »
6 timer er også på godt jysk timer "et par timer" ;-)

1. Hvad er det for en årgang og motor?
2. Har du tjekket at det er kobling der er gået, og ikke "kun" hydraulliken der driller?
2.a. Kig ind på siden af gearkassen i førersiden, tæt på koblingsklokken. Der sidder slavecylinderen.
2b. Når koblingspedal trædes ned af din gode hjælper, kigger du ind og ser efter om slavecylinderen påvirker den udvendige koblingsarm.

3. Hvis ikke at slavecylinderen bevæger koblingsarmen, så er det hydraulikken der skal fejlsøges. Det tager lidt hyggetid at skifte rørene, og er en rigtig nem opgave.

4. Hvis slavecylinder virker, og bevæger koblingsarmen, så er det koblingsskift der står på programmet.


5. Indkøb:
5a1. Kobling og udrykkerleje
5a2. 12 nye bolte til trækakslerne. Tror at det er M8x65 - men kan ganske enkelt ikke huske det lige nu. Det skal verificeres inden de købes.
5a3. Centrereingsdorn (gerne dne billige i plastik, i nogen koblingssæt følger den med).

Derudover kan det være godt at skifte samtidig:
5b. Pakdåse til gearkassens højgearsaksel
5c. "Pølsehornet" som udrykkerlejet glider på.


6. Fremgangsmåde:
6a. Bilen op på liften
6b. Afmontere gearskiftestangen - den sidder med 2 bolte på et beslag på siden af gearkasen forrest i passagersiden.
SØRG for at tage et mobilfoto af hvordan det beslag sidder.  Det kan monteres  både foran og bagved øjerne, og det giver ged i skiftet hvis det monteres på den forkerte side.
6c. AFmonter stik til baklyskontakten.
6d. Afmonter slavecylinderen. Afmonter den ved at løsne de 2 lodrette bolte som holder slavecylinder fast til beslaget. Lad være med at afmontere beslaget fra gearkassen.
6e. Hvordan er rørforbindelsen til slavecylinderen? Enten er det et plastikrør, og så kan slavecylinder bare blidt lægges til side, evt hænges  op i nogle strips sp den ikke er i vejen.
6f. Eller det er en slangem der kan sidde gennem et beslag der sidder lige under baklyskontakten. Så skal det beslag af. FORSIGTIGT. Og slavecylinder kan hænges op i nogle strips.
6g. AFMONTER POLEN FRA BATTERIET
6h. Afmonter trækaksler fra inde ved gearkassen. Jeg bruger altid en lille rørtang til at løsne de 2x6 bolte med. Med en lille rørtang kan man få godt fat. Der sidder 3 lasker i hver side, en pr 2 bolte. Sørg for at få dem med.
6i. Jeg plejer at trække en affaldspose over den løse ende af trækaksel, hh over trækakselstub  på gearkassen. Så får jeg ikke ved et uheld  fedt i håret....

6j. Afmonter starter. HUSK NU DET MED AT HAVE TAGET POLEN AF BATTERIET FØRST.

6k. Løsn alle bolte mellem gearkasse og motor.

6l. Understøt gearkassen. Helst med en gearkassedonkraft/løfter.

6m. Afmonter de 4 bolte foran, der holder beslaget til undersiden af tværvangen.

6n. Motor kan nu vippes lidt, og gearkassen kan bakses løs. Gearkassen skal glides lidt frem, for at højgearsaksel kommer fri af kobling.

7. Rengør koblingshus. Bremserens er godt.

8. Tog nogle mobilfotos af hvordan det hele ser ud.

9. Afmonter kobling. Evt skal du her bruge et specialværktøj - en svinghjulslås.

10. Rengør trykfladen på svinghjul. En klud og lidt bremserens. Pas på ikke at spule på pakdøse ved krumtap.
10A. Inspicer pilotlejet og se om det skal skiftes!.

11. Monter ny kobling - brug centreringsdorn.

12. Afmonter udrykkerleje.
13 Inspicer pølsehorn. Skift evt.
14. Skift også gerne pakdåsen bag pølsehornet. Den er hård og stiv efter 20-30 års liv.....

15. Monter nyt udrykkerleje.

16. Op med gearkassen igen.


17. Når gearkasse og motor skal samles, kan det drille. Det er fordi strålerne på højgearsakslen ikke passer med koblingsnavets stråler.
Sæt gearkassen i gear. Hold på det ene drivakselnav, vrid lidt på det andet - så højgearsakslen drejer lidt.
Pludselig passer det sammen og gearkasse og motor glider sammen som smurt.

18 Samle er den omvendte rækkefølge
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #6 Dato: 05. Marts 2014 kl: 08:13:09 »
Hej Santa.

Jeg ville vælge at spørge efter konkret hjælp/assistance til fejlfinding/reperation.

Selvom T3-rep er rimeligt simpelt, er det noget svært skidt at starte på, hvis man ikke er 100% sikker på at komme helskindet igennem.
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Go\' mekaniker i Hovedstadsområdet - koblingen død
« Svar #7 Dato: 05. Marts 2014 kl: 10:09:13 »
Santa, du må godt ringe til mig angående evt. hjælp til rep.  Hvis vi gør det sammen ku vi jo gå for de 4 timer. Jeg har lige været igennem operationen, så mon ikke jeg har bedre held denne gang. Ring hvis du lyster på 23838188. Det skal gøres på GDS i sydhavnen engang i næste uge måske, men du skal have købt en kobling først, hvis det i det hele taget er det der er galt..
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.