6 timer er også på godt jysk timer "et par timer" ;-)
1. Hvad er det for en årgang og motor?
2. Har du tjekket at det er kobling der er gået, og ikke "kun" hydraulliken der driller?
2.a. Kig ind på siden af gearkassen i førersiden, tæt på koblingsklokken. Der sidder slavecylinderen.
2b. Når koblingspedal trædes ned af din gode hjælper, kigger du ind og ser efter om slavecylinderen påvirker den udvendige koblingsarm.
3. Hvis ikke at slavecylinderen bevæger koblingsarmen, så er det hydraulikken der skal fejlsøges. Det tager lidt hyggetid at skifte rørene, og er en rigtig nem opgave.
4. Hvis slavecylinder virker, og bevæger koblingsarmen, så er det koblingsskift der står på programmet.
5. Indkøb:
5a1. Kobling og udrykkerleje
5a2. 12 nye bolte til trækakslerne. Tror at det er M8x65 - men kan ganske enkelt ikke huske det lige nu. Det skal verificeres inden de købes.
5a3. Centrereingsdorn (gerne dne billige i plastik, i nogen koblingssæt følger den med).
Derudover kan det være godt at skifte samtidig:
5b. Pakdåse til gearkassens højgearsaksel
5c. "Pølsehornet" som udrykkerlejet glider på.
6. Fremgangsmåde:
6a. Bilen op på liften
6b. Afmontere gearskiftestangen - den sidder med 2 bolte på et beslag på siden af gearkasen forrest i passagersiden.
SØRG for at tage et mobilfoto af hvordan det beslag sidder. Det kan monteres både foran og bagved øjerne, og det giver ged i skiftet hvis det monteres på den forkerte side.
6c. AFmonter stik til baklyskontakten.
6d. Afmonter slavecylinderen. Afmonter den ved at løsne de 2 lodrette bolte som holder slavecylinder fast til beslaget. Lad være med at afmontere beslaget fra gearkassen.
6e. Hvordan er rørforbindelsen til slavecylinderen? Enten er det et plastikrør, og så kan slavecylinder bare blidt lægges til side, evt hænges op i nogle strips sp den ikke er i vejen.
6f. Eller det er en slangem der kan sidde gennem et beslag der sidder lige under baklyskontakten. Så skal det beslag af. FORSIGTIGT. Og slavecylinder kan hænges op i nogle strips.
6g. AFMONTER POLEN FRA BATTERIET
6h. Afmonter trækaksler fra inde ved gearkassen. Jeg bruger altid en lille rørtang til at løsne de 2x6 bolte med. Med en lille rørtang kan man få godt fat. Der sidder 3 lasker i hver side, en pr 2 bolte. Sørg for at få dem med.
6i. Jeg plejer at trække en affaldspose over den løse ende af trækaksel, hh over trækakselstub på gearkassen. Så får jeg ikke ved et uheld fedt i håret....
6j. Afmonter starter. HUSK NU DET MED AT HAVE TAGET POLEN AF BATTERIET FØRST.
6k. Løsn alle bolte mellem gearkasse og motor.
6l. Understøt gearkassen. Helst med en gearkassedonkraft/løfter.
6m. Afmonter de 4 bolte foran, der holder beslaget til undersiden af tværvangen.
6n. Motor kan nu vippes lidt, og gearkassen kan bakses løs. Gearkassen skal glides lidt frem, for at højgearsaksel kommer fri af kobling.
7. Rengør koblingshus. Bremserens er godt.
8. Tog nogle mobilfotos af hvordan det hele ser ud.
9. Afmonter kobling. Evt skal du her bruge et specialværktøj - en svinghjulslås.
10. Rengør trykfladen på svinghjul. En klud og lidt bremserens. Pas på ikke at spule på pakdøse ved krumtap.
10A. Inspicer pilotlejet og se om det skal skiftes!.
11. Monter ny kobling - brug centreringsdorn.
12. Afmonter udrykkerleje.
13 Inspicer pølsehorn. Skift evt.
14. Skift også gerne pakdåsen bag pølsehornet. Den er hård og stiv efter 20-30 års liv.....
15. Monter nyt udrykkerleje.
16. Op med gearkassen igen.
17. Når gearkasse og motor skal samles, kan det drille. Det er fordi strålerne på højgearsakslen ikke passer med koblingsnavets stråler.
Sæt gearkassen i gear. Hold på det ene drivakselnav, vrid lidt på det andet - så højgearsakslen drejer lidt.
Pludselig passer det sammen og gearkasse og motor glider sammen som smurt.
18 Samle er den omvendte rækkefølge