Forfatter Emne: DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.  (Læst 1519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.
« Dato: 10. Marts 2014 kl: 20:36:50 »
Hej gutter.

"Snehvide" skal til at komme ud af sit vintergemme i naboens maskinhus.
Her har hun sovet "Tornerose" søvn i ca 4 måneder, kun med en ctek lader på batteriet.
Da hun blev bakket på plads, var det klart, at der var hul i lydpotten (kraftig Porche lyd), men samtidig var motorgangen meget urolig.
Hullet i potten mener Frank skyldes en dårlig svejsning, jeg har ikke set nærmere på det, tænker jeg svejser det om, eller bare sætter en ny potte på (det sidste er nok det mest sandsynlige).

Nu kommer så mine spørgsmål:

1. Er det sådan, at den motorstyring ( ? ) reagerer på hul i potte ?

2. Jeg har aldrig startet en wbx DJ op efter 4-5 måneders stilstand. Den blev sat til ro, med tanken fyldt helt op til låget, iblandet karburator sprit. Olien blev skiftet i varm tilstand, nyt oliefilter, derefter 2 x 7,5 km kørsel = 15 km = 2 gange ind til byen.

Jeg er meget "ømskindet" om denne bil, derfor,  er der ting jeg specielt skal iagttage inden jeg drejer nøglen første gang ? , og tag venligst spørgsmål nr 1 med i betragtning.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.
« Svar #1 Dato: 10. Marts 2014 kl: 21:15:59 »
Jeg har godt nok en dg wbx, men der er vel ikke den store forskel. Jeg havde et hul i lydpotten i højre side, som jeg fik repareret for nylig. Jeg synes at den går mere stabil rolig nu, selv om den ikke altid er helt på toppen rent motorgangsmæssig. Bare min erfaring, jeg ved ikke om det er ifølge bogen.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.
« Svar #2 Dato: 10. Marts 2014 kl: 21:55:05 »
Hej Bent , jeg har nok startet en DJ op de første 20 gange efter vintersøvn og op til 2 års stilstand , den starter som regel lige med det samme , men der kan være kraftig bankelyde fra de hydrauliske ventilløftere i op til 10 min. efter start , men det er bare ud og køre og giv den jævn gas så går det væk , ujævn motor gang kan skyldes indsprøjtningsdysserne der ikke sprøjter ens så kan den i slemme tilfælde nærmest vippe fra side til side , de er nemme at skifte og der er nok nogen der har et sæt hvis det er det , det kan også være tomgangsmotoren ( den lille pølse med to slanger og et stik ) der kan være sodet til , så af med den og rens med motorrens og smør med en dråbe syrefri olie , potten har ikke så meget at sige når der ikke er kat på med lamdasonde .God fornøjelse Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.
« Svar #3 Dato: 10. Marts 2014 kl: 22:18:46 »
Hullet er her og var blevet svejset (jeg ville skifte potten ud) Så ved du det er i orden. Du vil derefter bedre kunne vurdere om den går rigtig. Og den skal da bare startes og ud at kører. Jeg ville ikke begynde at skille noget ad. Altså en ny potte på og så derud af. Mvh Frank :-)



Foto er af Snehvides hul i potten,

 altså den runde aflange bag.

http://t3nettet.dk/forum/din-bil/91200-snehvide?start=100
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
DJ, urolig motorgang, hul i lydpotte.
« Svar #4 Dato: 10. Marts 2014 kl: 23:15:22 »
Godt  :cheer: "abgas krummer" er udskiftet. Så skal resten være nyt, "no svejs". Er bestilt hos "onkel Hinze"  :)

Tak for info Otto og Polle  :P , så er der trods alt ikke den store forskel på en 20 år gammel Evinrude bådmotor og en wbx :P



Bedste hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"