Kære forum
Min oldgamle Corghi afbalanceringsmaskine er netop afgået ved døden efter mere end 40 års tro tjeneste. En hård dag! Men det nytter jo ikke noget - der skal stadig afbalanceres hjul, så jeg må op på hesten igen. I min søgen efter et nyt apparat er jeg faldet over et produkt, som jeg tidligere har været interesseret i - afbalanceringspulver og afbalanceringsperler.
https://www.youtube.com/watch?v=kEFaNGaZSIs Der er altså tale om enten et granulat eller nogle meget små kugler, der hældes inden i dækket, og så fordeler de sig, hver gang hjulet begynder at rotere, hvorved der sker en vedvarende afbalancering. De fleste er formentlig bekendt med, at produkterne er meget udbredte til store hjul - lastbiler, 4x4 mv. men har de også monstro også den ønskede effekt i mindre hjul - eksempelvis mine 205/65R15? Erfaringer og viden efterlyses.
Så har jeg et tillægsspørgsmål:
I US er mange meget begejstrede for den såkaldte "bubble balancer". Det kræver måske lidt snak for at motivere mit spørgsmål: Når et hjul balanceres, så er der i virkeligheden tale om to typer af afbalancering: Statisk og dynamisk afbalancering. Statisk afbalancering betragter hjulet som en flad skive - som en LP-plade. I sagens natur kan der være et sted på cirklens periferi, der er lettere end et andet sted. Sætter man en passende vægt på her, så er hjulet statisk set i perfekt balance. Men vi ved godt, at et ikke er hele sandheden, for et dæk med en vis bredde er jo ikke en flad skive, men et rummeligt tredimensionelt objekt, og med stigende dækbredder må man også tage højde for den tredje dimension - dækkets bredde. Sagt på en anden måde - hvis et hjul er for tungt kl. 6 på indersiden og for let kl. 12 på ydersiden, så vil det have tendens til at vibrere - her taler vi om vibrationer, der kun opstår, når hjulet roterer - altså snakker vi om den dynamiske afbalancering.
Amerikanerne er ret vilde med den primitive bubble balancer
https://www.youtube.com/watch?v=hp3ShyNzK84 Jeg har læst adskillige beretninger, hvor den roses til skyerne, men som jeg ser det, så kan den kun håndtere statisk afbalancering, og måske er det godt nok til amerikanere, der typisk kører i kæmpemæssige lokummer, hvis hjulophæng minder om noget fra en Centurion. Igen vil jeg meget gerne høre erfaringer eller kommentarer.
PS: det er også i orden at fortælle mig, at begge dele er noget shit, og jeg skal gå ud og finde mig en ny afbalanceringsmaskine.