Forfatter Emne: Buzzer i instrumentbræt  (Læst 2176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Buzzer i instrumentbræt
« Dato: 01. Maj 2015 kl: 23:22:03 »
Hej,

I forbindelse med jeg skulle lave varmeregulatoren, havde jeg speedometer og ur ude. Når jeg drejer tændingen får jeg ikke længere de 2~3 sekunders summen fra buffeten som kommer fra... Et eller andet tjek, måske olietryk eller andet..? Alle dioder lyser kort, som de plejer.
Jeg tænker jeg har fået lavet en afbrydelse på et eller andet, men kan ikke se hvor. Har I nogle ideer? Og hvad er knyttet til buzzeren?

Vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Buzzer i instrumentbræt
« Svar #1 Dato: 02. Maj 2015 kl: 07:47:01 »
hmm, hvad er det for en zummen du tænker. Benzinpumpen kører de 2-3 sek. Zummen fra instrument bord er olietryk hvis du ikke opnår 0.9 bar ved 2000 omdr/min (mener jeg det er)

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Buzzer i instrumentbræt
« Svar #2 Dato: 02. Maj 2015 kl: 08:50:45 »
Tja, summen/alarmen/tjekket kom når jeg satte tændingen i første positiv/strøm på. Det gik ud efter 2-3 sekunder når tændingen/motoren kørte.

Nu laver den kun et kort signal på dioden for olietrykket.

Jeg tænker såmen ikke der er noget galt, mere en undren over at lyden ikke længere kommer.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Buzzer i instrumentbræt
« Svar #3 Dato: 02. Maj 2015 kl: 13:15:28 »
Almindeligvis vil kontrollamperne for olietryk og ladning lyse indtil motoren er startet. Som jeg forstår det, lyser olietrykskontrollen kortvarigt når du sætter tænding på?
Hvis det er korrekt, er der noget der ikke er, som det burde være.
Jeg tænker det store multistik. Det kan give nogle besynderlige resultater, hvis det ikke sidder helt 100 % korrekt.

Buzzeren for olietryk burde ikke være aktiv medmindre motoren kører og vitterligt har for lavt smøretryk.
Det er dog set før, at der kan gå ged i den del. Jeg har set en T3 hvor buzzeren lavede et pokkers spektakel selvom følerne ikke var tilsluttet. Så prøvede vi med først den ene og dernæst dem begge tilsluttet, men den "buzzede" bare lystigt videre. Der VAR korrekt olietryk, men noget var gået galt et eller andet sted.
Jeg mener det blev klaret hos Sydfyns Autocamper, vistnok noget med en ombytning af instrumenterne?!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Buzzer i instrumentbræt
« Svar #4 Dato: 02. Maj 2015 kl: 17:05:59 »
Hvis olielampen kun giver et kort blink, lige når du sætter tænding på er der noget galt med forbindelsen til følere.  Et gæt kunne være, at det store multistik under instrumentbordet skal have lidt gymnastik .
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Buzzer i instrumentbræt
« Svar #5 Dato: 05. Maj 2015 kl: 20:00:58 »
Tak for svar.

Et eller andet sted tænker jeg, at jeg måske havde et problem før jeg skilte det, og ikke efter. Ihvertfald ud fra de svar der er kommet.

Før hylede den når jeg startede. Nu lyser den kun indtil motoren startes, hvilket lyder som det rigtige. Måske har jeg fået sat  stikket ordenligt på (eller noget andet) da jeg havde det skilt. Jeg vælger at tænke at det er rettet, fremfor jeg har fået et ny problem :)

Vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet