Forfatter Emne: Varme fødder...  (Læst 1987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Varme fødder...
« Dato: 18. Maj 2015 kl: 08:44:54 »
Hej,

et spørgsmål til justeringen af varmen i den gode T3 - Jeg kan ikke finde ud af om det er en fejl, eller "as designed"..  Spørgsmålet stilles idet jeg er - som I ved - absolut amatør, men samtidig også da to forskellige kammerater har stillet samme spørgsmål til mig. Måske er vi tre amatører, måske er det sådan det virker..

Jeg kan justere varmen / luften til at komme op på forruden, eller ned på fødderne. Jeg kan ligeledes justere mængden af kold eller varm luft gennem de to dyser. Men, hvis jeg angiver, at jeg kun vil have kold luft ud, bliver der stadig sendt varm luft ud på fødderne fra dyserne midt for (bag plastik skjoldet ved gear stangen), dog i en svagere strøm. Dvs. at det som oftest er utroligt varmt at køre T3..

Jeg kan bruge luftindtaget helt til venstre, som kun giver kold luft - eller vinduet - for at blive kølet lidt ned igen..

Det er selvfølgelig rart at motoren kan komme af med varmen, men det behøver ikke altid sendes ud over mig.. :)

Er der en der kort kan forklare om det er OK som det er, eller et tip på hvad det kan være. Evt. et par gode fifs til hvordan justeringen kan stå..

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Varme fødder...
« Svar #1 Dato: 18. Maj 2015 kl: 09:07:12 »
Det kunne tyde på at din varmeventil ikke lukker helt, eller er defekt. Den sidder over reservehjulet oppe bag køleren.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Varme fødder...
« Svar #2 Dato: 18. Maj 2015 kl: 11:33:14 »
kablerne der styrer luft og varme kan godt være blevet byttet rundt, sidst der er en der skiftet varmeapp eller betjeningspanel.

det er en fejl jeg selv har oplevet i både golf 2 og golf 3, så hvorfor skulle det ikke også kunne byttes rundt i en T3!?

det vil ihvertfald give de problemer du beskriver, men varmehanen er også et godt bud.

ellers kan det også være flapperne/spjældene i dit varmeapp, der ikke lukker tæt.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Varme fødder...
« Svar #3 Dato: 20. Maj 2015 kl: 18:27:46 »
Jeg ville også mistænke hanen som det første. Du kan relativt let konstatere om din regulering fungerer efter hensigten: Ned under bilen og kig op mod køleren i førersiden. Så får du en hjælper til at skubbe reguleringen fra rød mod blå eller omvendt, mens du kigger med fra  undersiden.
Virker det efter hensigten er der ikke byttet om på noget, men hanen må i så fald lække varmt vand ind i apparatet, hvilket vel ikke er ganske utænkeligt?

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Varme fødder...
« Svar #4 Dato: 13. Juni 2015 kl: 10:54:05 »
Så har jeg været under bilen (har i øvrigt købt to ramper i Biltema, så er lige til at køre op på. Sgu' nemt nu). Det var kablet der var hoppet af hanen. Det er på igen og testet. Virker som det skal. Kolde fødder on demand!

Tak for hjælpen.

vh Kjeld
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet