Forfatter Emne: Råd til muligt køb  (Læst 8740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Dato: 13. Juni 2015 kl: 21:20:27 »
Hej folkens  (beklager på forhånd hvis det er blevet lidt langt - men ordentlig info skal der til  ;) )

Jeg skriver for at få lidt flere og lidt mere erfarne input ift. et muligt køb af en westfalia bus jeg har kig på.

Mit udgangspunkt er, at jeg ikke før har skruet i biler. Dog er jeg velsignet af kun to meget fornuftigt anlagte tommelfingre, så med tiden er det klart planen selv at stå for det meste vedligehold.

Kort forhistorie: Jeg bor i Tyskland for en kortere periode, som minimum indtil sommeren næste år. Hernede kører der en hel del T3’ere rundt, og da jeg længe har ville erhverve mig en, er det jo fristende at kigge lidt på dem der holder rundt omkring. Ved et kig på en flot gul pop top camper faldt jeg i snak med ejeren, der henviste mig til sin egen lokale mekaniker der mest af alt skruer i ældre biler og T3’ere i særdeleshed. Vi tog sammen til den omtalte mekaniker og han havde et par T3’ere af forskellig slags stående på sit fjernværksted.

Efter nu en måneds snak frem og tilbage og et besøg på hans værksted, er jeg blevet lidt lun på en rød westfalia camper, en 2.1 benziner med pop top.
Netop denne T3'er lever op til de kriterier, jeg efter snart et par års tilløb og megen overvejelse har jeg snævret mine ønsker til bus ind til:

-   Original Westfalia indretning
-   Pop top/hævetag
-   Benziner WBX, 2.1
-   Så god stand som muligt (taget i betragtning de er omkring de 30 år og har spor deraf)

Denne røde westfalia T3’er rammer plet på de fleste af mine ønsker - hvordan bilens stand skal afspejles i prisen er jeg så i tvivl om.
Samtidigt er det en autoriseret mekaniker der sælger. Han har købt den af tidligere ejer og har ellers lavet al mekanisk på bilen de sidste par år.
Deraf:
-   Totalrenoveret motor
-   Ny udstødning
-   Ny servomotor
-   Nye tændrør (eller spole, den det hele sidder i – beklager mit meget ufuldstændige fagsprog! :) )
-   Nye bremser (hele vejen rundt)
-   Nyt telt i taget
-   Ny godkendelse af gas
-   Nyt ledningsnet i hele bilen, originalt fra anden bus
-   Ny katalysator (den er miljøgodkendt med grøn plakette som den står nu)
(Der er regninger på det hele)

Ved et eventuelt køb er det aftalen, al indretning osv. står fejlfrit, dvs. alt fungerer som det er hensigten. Dertil vil han skifte de normale plasticruder til originale VW termoglasruder hele vejen rundt. Der vil også blive installeret en af de her tyverrisikringsknapper, hvis lokation skal kendes og tændes før der kan startes for bilen. Rustbehandling under skærme vil også blive genopfrisket.

Ved eftersyn af bilen så jeg:
-   Ingen rust i bunden, den står meget flot (som jeg kan se med mine ikke al for erfarne øjne). Jeg og ham selv har stukket godt og grundigt med skruetrækker i det under skærmene der kunne ligne lidt rust, men det lader til at sælger har ret i, at det er gammel rustbeskyttelse der falder af (det er gummiblødt og der er ingen rust under) – han fornyer denne belægning.
-   Den står med original lak
Hagen ved det hele!
-   Der er dog noget rust i samlinger en del steder rundt om bilen, det virker som overfladerust og den røde farve er mat at solen.  
-   Sælger betegner rusten som overfladerust og at der ikke er noget der er rustet igennem.
-   Et par mindre buler (af et liv i Berlin som sælger siger), som dog rettes ud ved salg.

Hans bud er 9500,- euro.

En del trækker op, men hvor meget trækker rustarbejdet ned? Jeg har intet overblik over hvor meget det vil koste at få lavet – i tyskland kan det måske gøres billigere? Den bør vel males på ny i samme omgang havde jeg tænkt (?)

Jeg er meget i tvivl om hvad en fornuftig pris bør ligge på – hvad siger i??

Mit spørgsmål går hovedsageligt på, hvor meget plusserne er værd ift. minusser?
Jeg er ret sikker på, at det er denne model jeg søger, også selvom hans bud er i den højere ende.

Håber i vil give jeres ærlige bud, jeg har brug for lidt gode råd og erfaringer :)

(og ja der kommer en toldafgift ved indførelse i Danmark, men igen, hvis bilen er den rigtige er jeg klar til at tage den med)

Med venlig hilsen
Karl Emil


Bonus info om sælger og et tilstødende plus (som jeg dog ikke ved hvor meget bør vægte):

Om mekaniker er jeg blevet fortalt (af ejeren af den gule pop top der henviste mig til mekanikeren), at han er en reel mand og at han gennem 7 år som kunde hos ham kun har et godt indtryk.
Mekanikeren fortæller selv, at han normalt aldrig sætter sine biler til salg på nettet osv., de bliver solgt gennem hans netværk. Ligeledes fortæller han, at han servicerer de fleste T3’ere i den østlige del af Berlin.
Efter en måneds snak med sælger har jeg kun et godt indtryk af ham (selvom man jo aldrig kan være sikker på den slags når der er snak om handel af biler osv.)

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Råd til muligt køb
« Svar #1 Dato: 14. Juni 2015 kl: 00:30:49 »
Hej og velkommen til , efter det du skriver tror jeg du har fundet en rigtig god bil , vi har næsten alle sammen en lille smule rust i samlingerne ,det skal holdes nede hele tiden , hvis du er bange for det så tag nogle billeder så skal vi nok vudrer om det er for slemt . Jeg syntes din mekanikker lyder som en mand der ved hvad han roder med .Pluds er også det er original lak så kan man se alt der er ikke noget skjult spartelpjat inde bag ved , prisen er ok hvis den er så fin du skriver . Så herfra lyder : køb
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline senior01

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
Hilsen
Peder

Mamie Blue -årg.87\' VW Transporter med R4i konvertering. Hochdach m. Westfalia camper udstyr.  
Gnisten - årg.02\' Suzuki Gran Vitara 2,0 benzin

Tlf.:  46769269 / 25789269

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #3 Dato: 14. Juni 2015 kl: 20:26:27 »
Hvis det kun er overfladisk rust kan du gøre meget selv. Skal den stå som en nyslået mønt kan det måske svare sig at tage kontakt til et af de større værksteder i Polen. Der er rustarbejde og lakering noget billigere end herhjemme, men pas på! Ikke alle er lige ærlige. Du kan evt. kontakte Jan hos Dentour. Han er gift med en polsk kvinde og bosat dernede. Jeg har læst, at de yder en udmærket service i forbindelse med autoreparationer. Stettin er en stor by, så du vil givetvis få brug for en guide, hvis du vælger dette.
Bilen lyder sund nok efter beskrivelsen. Et af de kendte steder med rustangreb er ved selefæsterne foran. Hvis de er i orden er der en rimelig chance for, at resten også lever op til beskrivelsen.
Motoren lyder også til at være i topform, så ikke noget helt tosset køb da.
Prisen er vel altid et spørgsmål om udbud og efterspørgsel?

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #4 Dato: 15. Juni 2015 kl: 16:44:48 »
Tak for de gode synspunkter, de tages alle med i overvejelserne. Hvis fornuften skal regere, vil de fleste (eventyrforladte) nok synes, at et T3 køb er en dyr omgang uanset hvad - men det er også alle de kedelige (der er vist ikke fare for at støde nogen på mancetterne herinde hvad det angår  ;) ) der kører rundt i de nye plasticbiler der lader sig begrænse af den slags.
Mine overvejelser går blot på, hvor meget i den dyre ende denne bil befinder sig nu. Som sagt, meget vejer op, og overfladerustarbejde skal jeg jo lære alligevel hen ad vejen, så mon ikke den del også går an. Ellers er Polen ikke så langt fra Berlin som fra DK, så det kunne være man alligevel skulle en weekendtur forbi de kanter i løbet af efteråret  :lol:
Jeg skal se på den igen i løbet af ugen, der tager jeg lidt billeder. Der må jeg så også se hvordan han står på prisen.

Tak for alle input! og et lækkert forum med mange gode mennesker de kommer fra  :)

Mvh Karl Emil

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #5 Dato: 15. Juni 2015 kl: 18:43:39 »
Det er svært at sige nøjagtigt om prisen er den rigtige.
Umiddelbart lyder det til at du synes bilen er ok og at du egentlig også synes at prisen er ok.
Samt at du har tillid til sælger.

Jeg har set T3'ere (syncroer) til 20.000Euro, som jeg rigtig gerne ville købe og andre til ca. 1.000Euro, som jeg ikke ville røre ved.

Men når det er sagt, så husk på at priserne stille og roligt går opad, da der jo i sagens natur kun bliver færre og færre T'3'ere. Og fan-skaren bare vokser og vokser.

Så, hvis du føler for det, så køb den.
PS, hvis du tager den med til DK, så er afgiften ofte under 10.000kr på hvide plader.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #6 Dato: 17. Juni 2015 kl: 14:53:09 »
God pointe med de stigende priser, det er i hvert fald værd at overveje før man lader en bil smutte igen.
De 10.000 lyder ikke galt, er det hvad den slags koster nu om dage? Har set en del forskellige tal der svinger en del - nogle op mod 20.000 i told, men de er alle fra forkellige tråde der har år på bagen. Nogen der har indsigt i hvad det ca. kan koste med en camper af denne type? Læste for nyligt en told på omkring de 13k for en finsk (mener jeg den var fra) Syncro.

Endnu engang tak for de gode svar, de giver alle stof til eftertanke :)

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Råd til muligt køb
« Svar #7 Dato: 17. Juni 2015 kl: 16:28:19 »
Jeb Det var min til de 13kg Mvh Frank :-)


[attachment=19945]WP_20150614_11_04_44_Pro.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline hjulmand

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 125
    • Vis profil
  • T3 model: '88 Westfalia hightop
  • By: 4000 Roskilde
Råd til muligt køb
« Svar #8 Dato: 17. Juni 2015 kl: 16:46:27 »
Hej,

Jeg gav knap 20k i afgift for min syncro camper i november. Jeg er ikke sikker på Skat nødvendigvis gør forskel på Syncro og 2wd.

Mvh. Lars
Westfalia Joker fra 1988 med DJ

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #9 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:22:05 »
Hej folkens! Tak for de gode svar indtil nu, de er værdsatte! :)

Jeg har nu set bilen 2. gang (efter lidt kalenderforvirring med en travl sælger). Jeg må sige jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal synes, med min erfaring synes jeg det er svært at vurdere standen. Disse biler har vel altid rust man skal forholde sig til, specielt i samlinger - det er der også her, men hvordan vurderer i status? Normal, over eller under middel - eller værre endnu? I bunden er der som sagt ingen rust at se.
Billederne er taget med en mobil og en lidt ubehjælpsom blitz, men håber det er til at se nogenlunde:

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #10 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:25:24 »
Flere

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #11 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:28:49 »
Flere.

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #12 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:30:21 »
Flere..

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #13 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:32:35 »
Flere...(hvordan får jeg flere billeder i én besked uden den smider mig af undervejs!?)

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Råd til muligt køb
« Svar #14 Dato: 07. Juli 2015 kl: 09:33:25 »
Flere...