Forfatter Emne: 1000 meter mester i manchetskift..  (Læst 3256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
1000 meter mester i manchetskift..
« Dato: 24. Juni 2015 kl: 09:25:21 »
Så er det endnu engang tid til at skifte trækakselmanchetter, de sidste har holdt langt under 5000 km!!!
Selvom det er et OK lige til job er det lidt trættende, så nu har jeg bestilt fire stk originale 16" VW manchetter og går lidt med tanken om at få lavet en yderpose lidt i stil med denne:


[attachment=19988]CV-beskytter.jpg[/attachment]


Tanken er at give manchetterne et lag silikonefedt på ydersiden også beskytte dem mod for meget udefra kommende skidt og møg som muligt i håb om at jeg ikke behøver at skifte igen lige med det samme.

Nogle der har lidt inspark på hvordan man ellers kunne få manchetterne til at holde?


//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #1 Dato: 24. Juni 2015 kl: 11:43:24 »
Hmmm, det er lidt tricky.
Jeg har tidligere arbejdet en del med kuglelejer i nogle år og ved hvor stor skade at selv meget små mængder sand og jord kan gøre inde i et leje. Og når man har haft en machet, som skal skiftes, så betyder det også at der har været mulighed for at der kommer skidt ind til lejet/knokketleddet. Så hvis du ikke skiller det hele ad hver gang og renser det grundigt i benzin eller lignende og fylder det hele op igen med nyt rent fedt. Så gør en ny manchet ikke så meget godt.

Når dette er sagt, så har jeg selv været det hele igennem flere gange og bl.a. fået skfitet manchetter flere forskellige steder i Sydamrika, hvor jeg har haft en lokal til at udføre arbejdet for mig (ofte til 10-15kr i timen) og det er gået meget godt. Jeg har også fået renoveret et ødelagt knokkelled og det holdt fint i de følgende 5 år (indtil vi fik skiftet det hele i foråret).

En ting du kan gøre, er at montere et stykke gummi foran trækakslerne, som tager det meste af skidtet, der sprøjter op på manchetterne under kørsel.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #2 Dato: 24. Juni 2015 kl: 12:05:58 »
Hvor er det at dine går i stykker henne? Jeg har problemer med at de revner nede i den tynde ende, der hvor spændebåndet sider. Der går ikke lang tid så er der hul og fedt ud over det hele, også motoren hvilket ikke er særligt fedt...
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #3 Dato: 24. Juni 2015 kl: 12:12:40 »
Læs lige indlæget her.


Operation trækaksel('er)

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #4 Dato: 24. Juni 2015 kl: 14:08:05 »
@Mortensen - det har ikke været entydigt hvor de går i stykker. Jeg har prøvet tre- fire forskellige fabrikater - og I det link som Alp henviser til på IG16 (virker ikke mere) var konklusionen vist så vidt jeg husker at det de originale der skulle være af de bedre.

Og langt om længe fandt jeg dem her:

https://www.tk-carparts.de/article/8781/Manschette_fr_Gleichlaufgelenk_mit_Montageteilen_nur_SYNCRO_16.html

Det som min tanke går ud på er at der var en der sagde at det kunne være en god idé at smører dem udvendigt med silikone, så skulle "gummiet" holde længere. Så var det jeg tænkte på at "bade" dem i silikone også trækken en "pose" over for at holde møg væk fra at slide mellem ribberne.

@Mary -jeg er er helt klar på at knokkelled skal renses helt og smøres godt igen - og så håbe på at de ikke har lidt for meget før manchetten bliver skiftet igen.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #5 Dato: 24. Juni 2015 kl: 14:15:13 »
Fandt lige lidt af det jeg tænkte på:

http://www.rcvperformance.com/product-details.aspx?sku=SUM-6562-6


//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #6 Dato: 24. Juni 2015 kl: 14:27:15 »
Det var osse den konklusion jeg husker ...(IG16 opdatere iøjeblikket, derfor lukket)
Jeg har selv skiftet til orginale af ældre dato

Hvis du søger på :

Vergleichsnummer: 443498201B

Kommer der flere muligheder og dermed mulighed for at vælge alternative fabrikanter i håb om længere holdbarhed.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #7 Dato: 26. Juni 2015 kl: 11:35:24 »
Så ankom der en kasse med nye originale VW manchetter - de føles faktisk mere "gummiagtig" end de sidste jeg monterede, så jeg krydser fingere for at de holder noget bedre.

[attachment=20014]Manchetter.jpg[/attachment]

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
1000 meter mester i manchetskift..
« Svar #8 Dato: 26. Juni 2015 kl: 13:22:24 »
åh ja... ingen tvivl om kvaliteten er bedre  :)