Forfatter Emne: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle  (Læst 8215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
"Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 09. Maj 2016 kl: 09:56:54 »
Efter at have brugt vores luftkølede Westfalia som allround køretøj på gården, til ferie, børnetransport o.s.v var manglen af en grov gulpladebil der kunne aflaste den stakkels camper blevet tydeligt. Jeg var LIGE ved at købe en T4, men nordjyllands alfaderlige T3 guru reddede mig på stregen ved at trække en gammel godt brugt militær caravelle op af hatten til den HELT rigtigt pris. Med stor hjælp fra gode VW venner lykkedes det at få alt mekanisk i syns-stand på rekord tid.. TUSIND TAK gutter... Nu begynder vi så småt at anvende den til den grove kørsel og så ved vi jo allesammen godt hvordan det er med en 30 år gammel gulpladebus.. SÅ begynder der at dukke småting op.

Lige nu står den stille med defekt generator (nærig som jeg er har jeg været 2 brugte igennem der levede ca. 14 dage hver) og et snart dødt bundstykke i tændingslåsen. Den spilder olie fra venstre side af motoren, satser på at minimere en stor del ved at skifte ventildækselpakning (havde bestilt en forkert gammel model af kork der ikke passede til støtterne). Den drypper kølevand fra samlingerne mellem køleslanger og rør under vognen, jeg kan se at der er anvendt almindelige spændebånd, det skal også ses til. Satser på at have den på vejen igen i løbet af maks. 14 dage.. så må vi se hvad der mere dukker op :)

Et hurtigt billede fra synsklargøring.
 

Med min erfaring fra mine 3 tidligere diesel t3ere er planen at køre JXeren indtil den første større "dyre" reperation dukker op og så i mellemtiden bygge en TDi klar til den med manifold, bundkar, motorophæng o.s.v så jeg ikke først skal til at lave det når jeg har en død eller halvdød motor. Og så skifte til TDi hen over en sommerferie. Men.. en ting er jo forkromede planer, noget andet er virkeligheden.. Indtil nu kører JXeren "fint".. bruger en liter olie pr. 100 km og ryger gevaldigt ved opstart selv i varmt vejr.. :) Oh the joys of diesel :)

Imens at det mekaniske arbejde foregår er jeg gået i gang med at tackle det evige samlingsrusts problem, jeg fjerner rusten mekanisk, konverterer rusten til ferrosalte med en kemisk process (Jeg bruger FerTan, men det er ikke det eneste produkt der benytter sig af denne kemiske process), vasker saltene af og tørrer af, forsegler med 2x epoxy, BÅDE på inderside og yderside, ellers er det værdiløst. Derefter 221 fuge, en industri toplak over de grå epoxystriber og sorte sik striber og så forsegle det hele med voks. Med toplakken får man også håndteret de stenslag og ridser (samme process som samlingerne) der er begyndt at ruste.  Det bliver industri-lak i mat VWL67M, nemt at reparere og male over i når man får buler, ridser eller når man bliver mindet om at ens forarbejde har været sjusket hist og her ved at rusten kommer igen. Just for the record.. vi er ENIGE om at der IKKE er noget der erstatter at skære alt det dårlige væk og erstatte med ren plade, alt andet er at tisse i bukserne, men det holder tidsplanen og budgettet ikke til i dette projekt og så må man håndtere det så godt man kan hjemme i garagen.. Stålbørste, FerTan, Epoxy, industrilak, voks er mit bedste bud..

Altialt en fixer-upper.. 100% bastler farzeug, helt som vi kan lide det.. (nogen af os) :D

Et billede af samlingsrust håndtering indefra.


Flere billeder af processen vil jeg bestræbe mig på at smide op herinde når jeg har tiden til det... Håber at se jer derude på landevejen..

mvh

Jan i Milibussen "Otto"
« Senest Redigeret: 10. Maj 2016 kl: 10:29:47 af jankjerbye »
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #1 Dato: 09. Maj 2016 kl: 20:01:22 »
Tror der er gået noget galt i billede overførslen Jan, jeg ka ihvertfald ikke se billederne  :/
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #2 Dato: 10. Maj 2016 kl: 10:30:12 »
Ok.. har uploadet dem til galleriet og linket direkte.. så skulle de være synlige.. :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #3 Dato: 10. Maj 2016 kl: 23:17:08 »
Kølerør. Drypper. Hmmm. Mon ikke de er knækket lige indenfor støttebøsningen?

Jeg tror jeg har et sæt liggende et sted du måske kan få?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #4 Dato: 11. Maj 2016 kl: 10:42:04 »
Måske.. Til at starte med skifter jeg spændebånd og får dem mokket ind på plads.. de har skubbet sig næsten 1,5 cm fra den oprindelige montering.. at dømme ud fra undervognsbehandlingen på røret :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2016 kl: 10:15:51 »
Har bestilt ny køler... Bussen bliver for varm og køleren er ujævnt varm.. Det er ok.. den har holdt stille længe, der er en ny køler på vej fra Tyskland.

Muntrede mig lige med at vurdere hvad viseren i uret EGENTLIGT svarer til... qua en oldgammel tråd hvor Jarl havde oplevet kæmpe udsving i følerne og dermed instrumentvisningen.



84 grader når den står lige i midten...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #6 Dato: 25. Maj 2016 kl: 11:40:02 »


Endelig fik jeg tid til at montere en "ny" generator med nye kul og renovering af ledningen til ladelampen... Nu lader den sku på batteriet så jeg slipper for at sætte lader på hver gang jeg kom hjem :D  - Langsomme men stabilt fremskridt

Og nu jeg var der, 2 nye remme...  Jeg har ikke fundet den korrekte krumtap-remskive (til en pris jeg vil betale) så det må blive et klassisk præ-88 2 rems setup.. Det kræver en kold pilsner og en rolig hånd at fjumre med de shims i vandpumpe hjulet.. men det gik.. Fedt at læse gamle tråde man selv har skrevet med de ultrapræcise kommentarer fra vores allesammens Jarl når man lige skal huske hvordan det skulle gøres.

Ingen piven, fuldt flow på vandpumpen.. next up - ny termostat og udskiftning af den extremt irrede 30 år gamle køler.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #7 Dato: 13. November 2016 kl: 15:02:04 »
Startproblemer hen over efteråret har gjort at bussen holdt stille.  :(



Den har været på vippen til at blive kørt ud over havnekanten oppe i Hobro flere gange.. pokker tage det gamle slidte JX motorer... Jeg giver op.. har mekket i den i snart 2 måneder med bastlertiming, udluftning, starterskift.. tjek af ALT 10 gange... og den slår BARE ikke i gang..  Motoren bliver til donor-dele til folk der vil eksperimentere med at bygge R4i.



Jeg overvejede kortvarigt at konvertere til Volvo B200, men synsmanden villle ikke være med når det var en motor uden lambda sonde og katalysator da min bus er fra 1986.

Istedet har jeg købt Hinzes R4i motor der blev taget ud af en Jetta. Det er en motorkode PF og alt konverteringsarbejdet er lavet for mig.. der skal bare nulres med benzinpumpe, luftfilter, udstødning og så skal motorrummet modificeres i venstre side.

R4i here i come.. Jeg har rodet lidt med getriebelist og med disse specs:

1.8 GT   1985–1992   I4 FI (KE-Jetronic/Digifant)   RD/PF   1,781 cc (108.7 cu in)   79 kW (107 PS; 106 hp) @ 5250 rpm   154 N·m (114 ft·lbf) @ 3250 rpm

og en ex-mili ABS gearkasse + standard hjul (185/80 R14) skulle jeg ramme ca. 97 km/t ved peak torque (154 nm) og peak HK rammes omkring 144 km/t.

Jeg regner med at det vil passe fint til mit kørselsmønster med kræfter nok til at kunne cruise behageligt ved ca. 100 på motorvej.

Øvelsen med at dæmpe lyden er den største.. der skal laves noget dobbeltpotte.. og jeg drømmer om at genanvende JX "tønde" luftfiltret men det må komme an på en prøve om det går ud over ydelsen... Indtil videre skal den smides i og så må jeg køre den ind senere... Regner med at den står klar til at køre igen i  2017 :)

« Senest Redigeret: 13. November 2016 kl: 15:14:28 af jankjerbye »
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #8 Dato: 13. November 2016 kl: 15:46:56 »
195R14 passer perfekt til 1.8i og ABS gear - det giver lige 5% mere i gearing.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #9 Dato: 13. November 2016 kl: 17:04:02 »
det lyder som en god løsning Jan, Vi har haft fin glæde af PF'en

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #10 Dato: 14. November 2016 kl: 15:52:26 »
Hej alle, jeg kan se, at der på denne side er skrevet om rustkonservering tilbage i maj 2016. Der er produktet FarTan nævnt. Jeg har været på hjemmesiden, der beskriver FarTan som et komplekst patenteret garvesyreprodukt. Jeg har tidligere sat en del 2cv-er i stand, dengang brugte jeg Borups kalk og rustfjerner, her er indeholdet fosforsyre, fosforsyren fjerner ilten fra rust og danner jernfosfat. Fremgangsmåden før og efter FarTan og Borups kalk og rustfjerner er den samme, og som der blev skrevet i en reklame en gang: "Prøv det!"   Det er billigere, og jeg tror også, at der er en mere varig løsning. Venlig hilsen Peter Milton
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #11 Dato: 15. November 2016 kl: 10:39:34 »
Ja.. jeg har selv haft præcis samme tanker og har forsøgt mig med forskellige fosforholdige opløsninger.



Men Fertan vinder stadig på nogle punkter.

Det er nemmere at vaske jernsaltetet (biproduktet af processen) af
Det er nemmere at påføre på vertikale flader
Det flyder ikke steder hen hvor man ikke havde tiltænkt en stærk syre at flyde hen
Efter behandlingen oplever jeg at Fertan kan stå "åbent" i flere måneder i "drift" og overfladen ændrer sig ikke. Man kan male ovenpå længe efter.
Efter behandling binder grunderen bedre uden at boble op (det er måske p.g.a at det er lidt nemmere at rense af)
Kalkfjerneren er mere aggresiv og det behandlede område begynder at anløbe og ruste allerede efter et par dage i "drift"

Jeg er ikke i tvivl om at det reelt virksomme stof er fosfor eller en anden stærk syre.. men det lader til at hjælpestofferne og den test og kvalitets sikring Fertan har gået igennem gør, at det (ihvertfald for mig) er et nemmere produkt at arbejde med end. f.eks kalkfjerner.

Det skal dog siges at til rustne småting der kan ligge i en rustfri gryde, der bruger jeg stadig den skrappe kalkfjerner... og skyller dem og grunder dem med det samme.

VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #12 Dato: 15. November 2016 kl: 13:26:08 »
Tak for dit svar om FerTans fordele, det vil jeg prøve. Ældre biler og rust hænger på den ene eller anden måde sammen, selv om vi med alle midler prøver at undgå det. Venlig hilsen Peter Milton
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Svar #13 Dato: 15. November 2016 kl: 21:24:21 »
Nogle rustforvandlere har garvesyre som aktiv hoved ingrediens, men tror bare slutresultatet bliver lidt som med fosforsyre.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug