Forfatter Emne: Projekt offroad caravan "Efternøleren".  (Læst 9791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.196
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #45 Dato: 15. Januar 2018 kl: 13:25:24 »
Det er lækre sager og flot håndværk Kim... :-)
Har VAG-COM.
Tlf: arb: 30384167 - privat: 52390913.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #46 Dato: 17. Januar 2018 kl: 17:30:50 »
Det er lækre sager og flot håndværk Kim... :-)

Mange tak Uffe  :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #47 Dato: 19. Januar 2018 kl: 18:52:02 »
Mini lamper med svagt grønt natorienteringslys, både langs gulv og på kontaktpanelet, er nu opsat. De består af grønne lysdioder med et messinggreb over, som skærm.

P1191154.JPG
*P1191154.JPG
(118.42 kB . 640x360 - vist 696 gange)


P1191151.JPG
*P1191151.JPG
(107.64 kB . 640x360 - vist 698 gange)
« Senest Redigeret: 19. Januar 2018 kl: 18:59:33 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.545
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #48 Dato: 20. Januar 2018 kl: 20:18:24 »
Porno
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #49 Dato: 21. Januar 2018 kl: 08:29:53 »
Porno

Ja, lidt lir skal der jo være; den skal jo gerne adskille sig fra en mainstream campingvogn.  :)

....og så koster sådan en lampe kun ca. 50 kr. i alt.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #50 Dato: 28. Januar 2018 kl: 15:02:38 »
Så er slanger og ledningsnet til Webastoen trukket. Her billeder af mockup, lavet for at finde den helt rigtige placering af fyret.

Det bliver monteret på en stålkasse, så det er hævet 40 mm over gulvet. Gulvet er også 40 mm tykt, så det giver en kasse på
80 + mm.

P1281155.JPG
*P1281155.JPG
(118.67 kB . 640x360 - vist 546 gange)


Jeg vil placere forbrændingsluftsindtag og brændstofpumpe på undersiden af den kasse, så de er hævet over bundens niveau, og dermed beskyttet mod vand og mod hvad jeg måtte finde på at slæbe Efternøleren hen over af ujævnheder.

P1281156.JPG
*P1281156.JPG
(121.67 kB . 640x360 - vist 554 gange)


Alle lamper er også monteret, så el-mæssigt, mangler der bare en ledning til køleboksen og nogle få forbindelser til Webastoen samt endelig montering af lader.
« Senest Redigeret: 28. Januar 2018 kl: 15:11:58 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #51 Dato: 05. Februar 2018 kl: 18:48:07 »
Kassen med Webastoen er klar til montering i Efternøleren.

Den har fået 2 komponent epoxy og 3 lag maling, derefter er svejsningerne pakket med  Sikaflex 291. Så nu skulle den gerne være vandtæt og kunne holde til vind og vejr.
Det elektriske og det meste af brændstoftilførslen er, som det ses, formonteret i kassen. Det gør, at jeg slipper for at ligge på ryggen under vognen og rode med småtingene. Det eneste jeg mangler er, at montere udstødningen og brændstofrøret til tanken.
Jeg har også skåret hul i gulvet, men jeg venter med den endelige montering, til jeg har fået monteret den jerrycan som skal udgøre dieseltanken.

Den og en jerrycan mere, skal monteres på reservehjulsholderen, som i øvrigt også er godt på vej.

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en Trasharoo http://campervanculture.com/shop/trasharoo-multifunction-external-gear-bag-green/ fra Campervan Culture, som skal monteres på reservehjulet. Derfor den ekstra flade foran hjulet.

P2051159.JPG
*P2051159.JPG
(118.97 kB . 640x360 - vist 479 gange)


P2051158.JPG
*P2051158.JPG
(129.1 kB . 640x360 - vist 477 gange)


P2051160.JPG
*P2051160.JPG
(117.83 kB . 640x360 - vist 484 gange)

« Senest Redigeret: 05. Februar 2018 kl: 19:23:01 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #52 Dato: 09. Februar 2018 kl: 15:36:10 »
Reservehjulsholderen mangler nu kun et par beslag for oven, så skal den pilles af og sendes til galvanisering.

Den venstre Jerrycan skal fungere som tank til Webastoen og have monteret et tanksugerør og en udluftning. Dieselpåfyldningen vil så, praktisk nok, sidde i samme side, som den gør på den trækkende bil.

Den højre skal fungere som ekstra brændstofbeholder til bilen eller til Webastoen. Den kan også bruges til at afbalancere vognen, så krogvægten kommer til at passe, selv om der er fyldt megen bagage bagi.

PT. er krogvægten med reservehjul og tomme dunke ca. 70 kg.

P2091161.JPG
*P2091161.JPG
(122.17 kB . 640x360 - vist 431 gange)


P2091162.JPG
*P2091162.JPG
(128.28 kB . 640x360 - vist 435 gange)


P2091163.JPG
*P2091163.JPG
(125.1 kB . 640x360 - vist 435 gange)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #53 Dato: 21. Februar 2018 kl: 15:49:14 »
Så kom reservehjulsholderen fra galvanisering og er endeligt monteret.
Nu skal der bores tankrør og udluftningsrør, til Webastoen, i venstre jerrycan, og så skal Webastoen færdigmonteres og der skal trækkes brændstofslange.
 
Jeg har også modificeret skærmkanterne, så der er mere frigang for dækkene.
Fordi skærmene ikke kan fås mere, var det ikke uden tøven, at jeg begyndte at skære dem smallere.
Dækkene kunne faktisk lige være der, men ikke hvis jeg ville have bredere på, og så synes jeg også, at den store frigang gavner offroad looket og får den til at se lidt mere rustik ud. :)

P2211164.JPG
*P2211164.JPG
(119.8 kB . 640x360 - vist 352 gange)


P2211165.JPG
*P2211165.JPG
(121.68 kB . 640x360 - vist 355 gange)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #54 Dato: 22. Februar 2018 kl: 17:35:38 »
Webastoen er monteret med slanger og ledninger.

Tankrøret, og udluftningen er monteret i jerrycanen.

Så nu mangler der bare udstødningen og brændstofslangen hen til tanken. Så kan der forhåbentlig snart brede sig en liflig varme i Efternøleren. :)

Når jeg har konstateret at alt virker, skal indsatsen selvfølgelig pakkes med Sikaflex 291 ved vognbunden.

P2221168.JPG
*P2221168.JPG
(119.73 kB . 640x360 - vist 321 gange)


P2221171.JPG
*P2221171.JPG
(125.87 kB . 640x360 - vist 316 gange)


P2221172.JPG
*P2221172.JPG
(118.55 kB . 640x360 - vist 315 gange)


Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad duelig caravan "Efternøleren".
« Svar #55 Dato: 25. Februar 2018 kl: 14:26:43 »
Så er der herlig varme på.

Efter tre opstarter var dieselen nået frem gennem slangen, og så kørte Webastoen lystigt.
Det tog den en time at varme vognen op fra 0 til 20 grader. Det skal dertil siges, at det er hele vognen der bliver opvarmet, da jeg har valgt at Webastoen tager sin luft fra det store bagagerum bagerst. Det har flere fordele. For det første bliver der ikke koldt under sengen, da luften hele tiden bliver recirkuleret med luften fra vognen, og for det andet bliver den luft hovedsageligt taget fra en række ventiler langs det bagerste vindue. Det har den fordel, at kulde fra vinduet bliver suget ned og opvarmet.
På varme dage kan Webastoen sættes til at cirkulere luft uden at varme, og med et åbent vindue, vil det så være kølig luft udefra, der bliver blæst ind og fordelt.

Jeg er glædeligt overrasket over, at den tikken fra pumpen, som man plejer at kunne høre, er næsten ikke hørbar. Nok pga. den nye type gummiophæng og de to 90 graders slangebøjninger.

Der er lidt resonans i luftslangen, så det ender nok med at jeg investerer i en luftlyddæmper, da jeg oplevede en omk. 50% reduktion af støjen, da jeg monterede én i Ulven. Først vil jeg lige lave et støjisoleret "gulv" i rummet over selve fyret, for at se om det tager noget. Under alle omstændigheder vil det gøre rummet over fyret anvendeligt til opbevaring.

Som det kan ses på billedet har jeg valgt at montere et par varmeskjolde over udstødningen, da gulvet oven over blev temmelig varmt. Underdelen består af en kun 3 mm tynd krydsfiner med Flamingoisoleringen lige over, så jeg har ikke lyst til at tage chancer.

P2251173.JPG
*P2251173.JPG
(125.03 kB . 640x360 - vist 263 gange)


« Senest Redigeret: 27. Februar 2018 kl: 13:24:41 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #56 Dato: 05. Marts 2018 kl: 12:40:40 »
PortaPottien er nu forsvarligt fastgjort. Ikke med det bløde plastik lort, som man kan købe til det samme, men derimod med svejste 3mm tykke metalbeslag og en grundramme, som er boltet gennem gulvet.
Ved rustik kørsel, er en plastik beholder med op til 20 liter pis, ikke til at spøge med og bør være behørigt sikret.  ;)

Til venstre i billedet kan man se underdelen af det ekstra 100Wp solcellepanel, som kan rigges op i en afstand af op til 6 m fra Efternøleren, hvis man skulle have lyst til at parkere i skyggen, eller hvis der behøves ekstra ladning ved svagt lys.

Det er meningen, at der skal et permanent 100Wp panel på taget, med mulighed for udbyggelse til 200Wp, hvis nødvendigt.

P3051175.JPG
*P3051175.JPG
(112.97 kB . 640x360 - vist 187 gange)


P3051176.JPG
*P3051176.JPG
(121.92 kB . 640x360 - vist 185 gange)

« Senest Redigeret: 05. Marts 2018 kl: 12:50:27 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline me

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
  • T3 model: Atlantic 1990
  • By: 7182
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #57 Dato: 05. Marts 2018 kl: 20:53:36 »
ser skide godt ud;-)
ME

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #58 Dato: 05. Marts 2018 kl: 21:33:55 »
ser skide godt ud;-)

Prøv hellere med pisse godt.

Vi har, hvad man vel godt kan kalde, en lokumsaftale ang. PortaPottien. Den som skider i den, eller smider papir i den, har vundet tømningen af den.
Det er endnu aldrig sket, at der har været andet end pis i den.  :D
« Senest Redigeret: 05. Marts 2018 kl: 22:13:59 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.045
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Projekt offroad caravan "Efternøleren".
« Svar #59 Dato: 06. Marts 2018 kl: 14:00:57 »
Tidligere her i tråden luftede jeg muligheden for, at jeg eventuelt ville investere i en lyddæmper til blæserluften.

Det har jeg så gjort; og har det så givet det ønskede resultat?

Tja, det har ikke været lige så markant en forbedring, som jeg oplevede det, da jeg monterede én i Ulven´s 4000W Webasto system, men det har nok taget ca. 30% af blæserlyden.
Lyddæmperen er en 90mm, fuldstændig magen til den i Ulven, så det var nødvendigt med 2 stk. reducer fittings, så den kom ned på de 60mm, som Efternølerens 2000W Webasto, kører med.

Var det så de 707,00 kr. værd, som det kostede for stumperne? Tjae, det vil nok stå mere klart med tiden.  :)

Jeg har i øvrigt også lavet et "gulv" over Webastoen, så rummet over, kan bruges til opbevaring.

P3061177.JPG
*P3061177.JPG
(116.85 kB . 640x360 - vist 131 gange)
« Senest Redigeret: 06. Marts 2018 kl: 14:45:26 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Ulven. Mercedes Sprinter 316 CDI 4x4 badroadcamper. 2005.  196 hk., 433 nm, bagspær og 5 lavgear.


En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen!