Forfatter Emne: Installation af fyr i camper  (Læst 6339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Installation af fyr i camper
« Dato: 09. Februar 2018 kl: 16:13:32 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #1 Dato: 09. Februar 2018 kl: 18:45:13 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.
« Senest Redigeret: 09. Februar 2018 kl: 18:58:07 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #2 Dato: 11. Februar 2018 kl: 23:28:51 »
Et fyr er en rigtig god investering som du vil blive rigtig glad for.

Vi har et Vebasto i Mary.
Vi bruger det til at holde varmen med når vi holder stille og det varmer hende meget hurtigt op (når taget ikke er slået op).
Vi snakker 5-10 minutter fra ca. frysepunktet til T-shirt temperatur.
Om natten slukker vi fyret. Det er af 2 grunde ;
1) forsigtighed når vi sover
2) vi har varme soveposer og holder fint varmen om natten, selv i hård frost.

Mine forældre har også et Vebasto til deres Land Rover. De bruger det om natten og overnatter fint i minus 20 grader og dårlige soveposer.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #3 Dato: 12. Februar 2018 kl: 09:25:28 »
Du kan også overveje et Truma på gas. De kører også fint og stabilt, og fylder ikke så meget. Og du kan trække gassen fra de flasker du sikkert allerede har til dit gasblus og køleskab. Det varme også fint bilen op (også her med taget nede) på 5-10 min.
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2018 kl: 23:19:47 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.

Hej Kim,

Tak for rigtig god info. Kan du huske, hvor du købte dit Webasto Airtop 2000 benzin til Arnold i sin tid? Og købte du lyddæmper det samme sted?

Yes, har også læst det med bøjningerne til pumpen.

Super med info på forbruget, men ja det er jo klart at en godt isoleret kabine holder bedre på varmen. Det var for at få en indikation på, hvor meget et fyr kan nå at brænde af på en nat.

Vil tage et kig på din installation i Arnold for inspiration. Tak!
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2018 kl: 23:20:59 »
Et fyr er en rigtig god investering som du vil blive rigtig glad for.

Vi har et Vebasto i Mary.
Vi bruger det til at holde varmen med når vi holder stille og det varmer hende meget hurtigt op (når taget ikke er slået op).
Vi snakker 5-10 minutter fra ca. frysepunktet til T-shirt temperatur.
Om natten slukker vi fyret. Det er af 2 grunde ;
1) forsigtighed når vi sover
2) vi har varme soveposer og holder fint varmen om natten, selv i hård frost.

Mine forældre har også et Vebasto til deres Land Rover. De bruger det om natten og overnatter fint i minus 20 grader og dårlige soveposer.

Hej Dennis

Ok, kan du huske hvilken model du har, hvor du købte den og hvor meget du ca gav for den?

Hvor i Mary har du installeret fyret?
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline Trygve

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
  • By: 1720 København
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2018 kl: 23:22:55 »
Du kan også overveje et Truma på gas. De kører også fint og stabilt, og fylder ikke så meget. Og du kan trække gassen fra de flasker du sikkert allerede har til dit gasblus og køleskab. Det varme også fint bilen op (også her med taget nede) på 5-10 min.

Hvor har du købt din Truma fyr? Ved du ca. hvor meget gas det forbruger i timen? Vores gasbeholder er en mindre udtagelig gasbeholder, der er monteret i venstre side af vores westfaliakøkken og udskiftes indefra, hvilket er lidt omstændigt. Så vil helst undgå, at skulle skifte gas for tit.

Når det er sagt, vil et gasfyr måske ikke være så dumt, da vi netop har udskiftet vores oprindelige køleskab med et kompressorkøleskab, og derfor har en fri gasledning, der pt. ender under vasken.
Syncro Caravelle C 86 (snart med højtag)
Mosaik Westfalia Camper 84

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Installation af fyr i camper
« Svar #7 Dato: 16. Februar 2018 kl: 09:35:37 »
Hej,

Efter nogle lidt kølige nætter i camperen i foråret og efteråret overvejer vi at installere et fyr. Formålet er at holde bilen varm om aftenen og natten.

Webasto vs Ebers
Der er skrevet en del om dem herinde og har læst alt hvad jeg kunne finde. Er der nogen forskel på de 2 ud over fabrikant? Har ikke selv set eller hørt et fyr, der kører i den virkelige verden. Ud fra de youtube videoer jeg har set, synes jeg at støjen fra fyret og tik lyden fra pumpen er ret høj. Forsvinder det eller fortsætter det hele tiden? I så fald, kan man godt sove mens det kører? Og er der evt nyere modeller der er mere støjsvage?

Placering
Vores camper er fra 84. Ved I om der allerede er lavet huller et sted, eller skal jeg bare lave dem selv? Umiddelbart tænker jet at installere det i bænken.

Effekt
Det lader til at de mest almindelige modeller der er til salg på dba/g&g er på 2kw og 5kw. Tænker at 2kw er nok til vores behov, for at spare benzin og strøm. Er det korrekt?

Forbrug
Hvor meget benzin forbruger et 2kw fyr ca. i løbet af en nat? Er der nogen tommelfingerregler?

Hører meget gerne om fordele og ulemper, eller andet vi bør være opmærksomme på :)

Mvh Trygve

Webasto og Eberspächer er begge topkvalitet og der er ikke den store forskel. 2000 W er passende for en T3.
Jeg kunne varme Arnold op  med en Webasto  Airtop 2000 benzin, fra 0 til 20 grader på en time. Når den først var varmet op, kørte den stille og roligt med jævne mellemrum.
Få en ekstern termostat med, det giver en mere flydende kørsel.
Mht. til støj, så er der kommet nye ophæng til pumpen, og det er vigtigt at benytte gummibøjninger på brændstof linjen, i begge ender af pumpen, som anbefalet af Webasto.

Da jeg monterede en 4000W Webasto i Ulven, investerede jeg i en lyddæmper til indsugningsluften. Den er rimelig kostbar, men reducerer blæserlyden med ca. 50%

Personligt er jeg ikke generet af de tik, som jeg kan høre fra pumpen. Det bekræfter mig bare i at det hele kører :)

Mht. til forbrug, så afhænger det af isolering og udetemperatur, men mellem 0,25 og 0,12 l i timen.

Du kan læse mere om installationen i mine tråde om Arnold den Grønne eller i min  tråd om min Mercedes Sprinter Badroadcamper.

Jeg er i øvrigt ved at installere en Webasto Airtop 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren.

Hej Kim,

Tak for rigtig god info. Kan du huske, hvor du købte dit Webasto Airtop 2000 benzin til Arnold i sin tid? Og købte du lyddæmper det samme sted?

Yes, har også læst det med bøjningerne til pumpen.

Super med info på forbruget, men ja det er jo klart at en godt isoleret kabine holder bedre på varmen. Det var for at få en indikation på, hvor meget et fyr kan nå at brænde af på en nat.

Vil tage et kig på din installation i Arnold for inspiration. Tak!

Selvtak.

Du kan ikke få den samme sted fra som jeg fik den, da det indebar hjælp fra en ven :) , men en billig måde at få et rimeligt komplet sæt på, er at købe det i Padborg Elektro. Du skal bare være klar over, at Webasto i Danmark ikke vil hjælpe dig, da han selv importerer direkte fra Tyskland. Jeg har selv købt den sidste hos ham, og har erfaret at han ikke har en skid forstand på det. Han er vist lidt af en krejler, men sættene fejler ikke noget.

Du skal lede lidt efter delene (Google) og se dig for, der er store prisforskelle, også på tilbehør. Og så skal du muligvis have delene forskellige steder fra.

Hvis du ikke har monteret et fyr før, kan det være rimeligt uoverskueligt at indkøbe stumperne selv fra bunden af, så start med at købe et grundsæt til autocamper, så er du godt i gang. Derefter kan du bedre overskue hvad du skal bruge af luftdele, dyser mm. Disse dele er som regel ikke med i sættene, da monteringen er meget individuel.

Du kan også se hvordan jeg har lavet grundmonteringen af selve fyret med pumpe, udstødning og indsugning af forbrændingsluft, i min tråd om offroad campingvognen Efternøleren.
« Senest Redigeret: 16. Februar 2018 kl: 10:01:21 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen