Forfatter Emne: gearkasse med højere gearing til syncro  (Læst 4310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline madslb

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
  • By: Stensved
gearkasse med højere gearing til syncro
« Dato: 14. September 2018 kl: 12:13:29 »
Hej.

Jeg er på jagt efter en ny gearkasse til min t3 syncro. Den jeg har nu er lavt gearet og skrænter lidt.
Jeg er ikke særlig bilkyndig og kunne godt bruge et fif til hvor man skal lede og hvad man skal lede efter. Min mekaniker er også på sagen, men det er vist ikke det nemmeste at finde.

På fortøjet står der AHU 40367 og på gearkassen 039 (giver det mening?)

Der har før siddet en anden gearkasse på min bil der var højere gearet, den gik desværre i stykker lige efter der blev sat decoupler på.. Fortøjet ser ikke ud til at være blevet skiftet.

Bilen er en syncro 16tommer fra 91 med en 1.9tdi.

Er Muligt at finde anden gearkasse med højere gearing eller skal man forsøge at renovere den jeg har? (og kan man sætte et 5. gear på?)

Beklager min uvidenhed! :) Hvis det er en der har tid og lyst til at hjælpe kvitterer jeg med min første fødte! (hov min kæreste råber NEJ! så det bliver en masse god rødvin istedet)

Mvh
Mads
(jeg holder til på sydsjælland)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #1 Dato: 14. September 2018 kl: 20:22:02 »
Hej Mads

Det er meget vigtigt at gearkasse og front differentiale i en syncro har numre der passer sammen, ellers ryger diffet, drivlinien eller gearkassen.

Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Den nemmeste og billigste måde at øge gearingen på er at sætte større dæk på, hvis der er plads.
« Senest Redigeret: 14. September 2018 kl: 20:32:43 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline madslb

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
  • By: Stensved
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #2 Dato: 14. September 2018 kl: 20:49:13 »
Hej Kim.

Tak for svar!

Den må du meget gerne maile :) (madsbreumsoe@hotmail.com)

Jeg tror dækkene er så store som de kan blive på den, ellers smart!

Har du et godt bud på hvor man leder eller hvor man får renoveret?

Mvh Mads

Offline T3Klub

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 302
    • Vis profil
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #3 Dato: 15. September 2018 kl: 09:15:53 »
Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Hej Kim

Du kan sende den til formand@t3klubben.dk så finder vi en måde at lægge den op på siden :-)

Mvh
Formanden

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #4 Dato: 15. September 2018 kl: 15:39:37 »
Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Hej Kim

Du kan sende den til formand@t3klubben.dk så finder vi en måde at lægge den op på siden :-)

Mvh
Formanden

Det er pænt af dig formand, men jeg har sendt den direkte til Mads.
Hvis du gerne selv vil have den, sender jeg den gerne til dig også. :-)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline T3Klub

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 302
    • Vis profil
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #5 Dato: 15. September 2018 kl: 17:34:08 »
Jeg har en tabel over de gearkasser og diffs, som passer sammen, men den er for stor til at vedhæfte her, så hvis du har interesse for det kan jeg maile den til dig.

Hej Kim

Du kan sende den til formand@t3klubben.dk så finder vi en måde at lægge den op på siden :-)

Mvh
Formanden

Det er pænt af dig formand, men jeg har sendt den direkte til Mads.
Hvis du gerne selv vil have den, sender jeg den gerne til dig også. :-)

Hej

Der kunne være andre der er interesseret i den, så send den til mig så får vi den på siden.

Mvh
Formanden

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #6 Dato: 26. September 2018 kl: 17:25:57 »
Hej mads..

Den har sådan set 5 gear.. G-1-2-3-4

Men står der ikke andet på din gearkasse end 39.. ? For uden bogstaverne er det svært at finde ud af hvilken kasse det er..

Og så kan man godt ændre 4 gear men det er en stor omgang at flå den fra hinanden.. og så.skal.man også lige finde et sæt tandhjul der passer

Mvh Rasmus

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #7 Dato: 27. September 2018 kl: 09:02:24 »
Her er et link til gearkasse koder

http://oldbluesblog.com/files/VanagonTransSpecs.pdf

Her kan man se hvilke gearkasse og front diff der passer sammen

Forskellen på gearkasse til en 16' kontra til en 14' - er kun den flange som trækakslerne sidder fast på - og de kan let bytte om

Jeg kører med standard gearkasse på min 16' men har monteret 215/85 - 16 - hvilket giver en lidt højere gearing. Det kræver dog bilen skal hæves, og at du slider voldsomt på dine trækstangsmanchetter.


//Bent
« Senest Redigeret: 27. September 2018 kl: 09:10:03 af mudpool »
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Sv: gearkasse med højere gearing til syncro
« Svar #8 Dato: 12. Oktober 2018 kl: 12:46:59 »
Jeg kommer lige på banen ...

AHU = 5.43 diff ..

Man kender følgende diffs:

4.86 mere til benzin 110 hk ..
5,43 mere til diesel eller til benzin 78 hk
5.83 mere til diesel 70 hk TD 14er og 16er diesel syncro
6.16 kun til 16er diesel 70 hk TD

5,43 er helt fint til en AAZ eller JX turbodiesel. En 4.86 diff er mere til motorer over 100 heste.

Det primært vigtigste er dog NM på gearkasse, man skal gerne kigge på motorens kraftevne. En TD har mellem 130 og 150 (JX og AAZ) lidt mere farlige er TDI motorer mellem 202 og 230NM, da gearkasserne til vore T3busser maks kun kan klare 178 NM, og så er vi i toppen ...
I finder ud af det ..
Her en link til den bedste gearkassecodeliste ...

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Kig på differentiale, som nævnt skal enten 4.86 eller 5.43 eller 5.83 eller 6.16 være ens med deres 3 bogstaver på begge aksler. Det er kun de 3 bogstaver på gearkasse der har betydning, tallene er for the birds. Og så er der enkelte kloge fuskhoveder der lægger andre krone/spidshjul ind i kasserne for at drille ... men det sker nok kun til juletid ...

Er mere på fjæsbook, ses Jens

ja .. jeg har i år smadret 2 front gearkasser :-) so what ... de andre 4 jx motorer skal vi nok ikke snakke om ...

og lige et billede fra de kloge tyske jagerpiloter der ikke kender højdeforskel på T3 syncro og STAR modeller ... den er lidt ældre ...
« Senest Redigeret: 12. Oktober 2018 kl: 12:50:23 af Jens Flensborg »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963