Forfatter Emne: Afmontering af kardangaksel  (Læst 2084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Afmontering af kardangaksel
« Dato: 04. August 2009 kl: 09:37:04 »
Jeg har forsøgt at afmonterer kardangakslen på Mary. At få løsnet og afmonteret de 2x4 små bolte på akslen gik godt nok. Jeg har også løsnet alt det der bærer differentialekassen foran, sådan som værkstedsbogen foreskriver. Så nu burde akslen nærmest falde ned af sig selv.

Men hvordan fortæller man lige det til akslen  :(
Den sidder urokkeligt fast og vil bare ikke gi sig på nogen måde. Jeg har prøvet følgende (som måske ikke alt er lige efter bogen) og altsammen uden held.
Banke på den med gummihammer.
Løfte den ene og den anden ende af flancherne op med donkraften
Med motoren kørende og foden på bremsen og i 1 gear prøvet forsigtigt at slippe koblingen for at vride akslen løs.
Med hammer og mejsel at skille flancherne ad.

Intet har hjulpet. Akslen sidder urokkeligt fast.
Er der nogen der har gode bud på at få den løs, så skriv dem endelig :lol:
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Afmontering af kardangaksel
« Svar #1 Dato: 04. August 2009 kl: 10:05:20 »
Jeg har lige pillet min halvt af (bageste del) og jeg løsnede bare de 4 bolte på flanchen mellem aksel og gearkasse og gav den et kærligt klap med en hammer og væk var den :)

Bare husk at have hoved, hænder og fødder væk, den er tung når den lander :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Afmontering af kardangaksel
« Svar #2 Dato: 04. August 2009 kl: 10:19:06 »
du skal bare sætte en donkraft under motoren helt ude bagved eller på udstødningen, så motoren vipper lidt opad bagpå. så falder kardanen ned på jorden. vupti....

Mølle

  • Gæst
Afmontering af kardangaksel
« Svar #3 Dato: 04. August 2009 kl: 10:21:38 »
Det er bare fordi gearkasse og fortøj presser lidt imod hinanden, så kardanen holder dem adskilt. Når de 4 bolte i hver flance er løsnet SIDDER KARDANEN IKKE FAST MERE. Den sidder bare i spænd, så motoren skal bare rykkes lidt bagud. Det burde kunne gøres uden at løsne andet. bare donkraft under som beskrevet.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Afmontering af kardangaksel
« Svar #4 Dato: 05. August 2009 kl: 07:01:48 »
Tak for jeres hjælp.
Så her til morgen var det frem med donkraft og løfte motoren og ....................... ingen vupti.
Akslen sad urokkeligt fast.
Frem med hammeren og give den nogle kærlige dask medens motoren er løftet. Resultat at skaftet på hammeren nu er knækket  :(
Akslen sidder fortsat urokkeligt fast.
Jeg har opgivet at få akslen løs og har genmonteret alle 8 bolte, samt strammet alle de gummiophæng jeg havde løsnet.

Når jeg få adgang til et godt værksted må jeg få det ordnet, evt. få en smart lille decupler, når jeg nu ikke kan få den store decupler, der giver nassede fingre, til at virke :?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Afmontering af kardangaksel
« Svar #5 Dato: 20. August 2009 kl: 06:32:23 »
Naa, nu har jeg fundet en anden loesning paa vores lidt haarde viscose foran.
Man skal bare koere konstant offroad saa goer det ikke saa meget :lol:

Vi har lige vaeret inde i delstaten Amazonas, og her har vi nok snart koert 1.000km paa alverdens jordveje. Det har isaer gaaet igennem bjergrige omraader hvor der ofte kun er et spor paa de stejle bjergsider, og absolut intet autovaern paa den ene side (lige bortset fra en masse kors med to aarstal paa)   :shock:

Vores reservedaek var eksploderet inden vi koerte herind, saa det var med lidt nervoesitet for flere daekeksplosioner ude i de oede omraader. Det gik nogenlunde, men det ene daek begyndte at tabe mere og mere luft og maatte til sidst pumpes op med vores kompressor hver time. Det viste sig at vaere faelgen der var revnet to steder. Det er svejset nu, og vi har fundet et reservedaek. Saa nu gaar turen videre sydpaa mod Lima, dog med en afstikker indenom nogle bjerge forinden.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Afmontering af kardangaksel
« Svar #6 Dato: 20. August 2009 kl: 20:36:07 »
Hej Dennis
Hvis du har en flaskedunkraft du ved en af de der hydraliske man kan få billig på næsten alle markeder.
sæt den under et af kardanledene og tryk det op så må det da give efter.
jeg har også haft en kardan som sad fast men der var også et af krydsene som var som svejset sammen.
Håber dette kan hjælpe dig.
Hilsen Søren