Hej Dokajønne
Jeg kan godt give et par bud på dit olietrykshalløj. Jeg forudsætter, at dine indikatorer er de korrekte, og at de er kablet rigtigt. (Der er en del forskellige indikatorer til VW - alle med forskellige funktioner. Samtidig er det afgørende, at kablerne på de to er montereret rigtigt - ellers er der problemer!)
Jeg forudsætter også, at din tandrem er strammet korrekt, så mellemakselhjulet ikke kan glide på bagsiden af remmen.
Dine symptomer er helt naturlige. En T3 TD har dynamisk olietrýkskontrol. På jævnt dansk betyder det, at den sammenholder omdrejningstal og olietryk. I tomgang er olietrykket åbenbart for lavt - derfor reagerer den - og selvfølgelig reagerer den knap så hurtigt, når du motorbremser - omdrejningerne falder langsommere - og dermed også olietrykket. Når du giver flere omdr. stiger trykket og lampen går ud. Men når den nævnte hastighedsinterval er nået begynder elektronikken at sammenligne trryk med omdr.-tal og så er den gal igen. Formentlig vil du kunne lave samme trick i lavere gear - ved lavere hastighed, men samme omdr.-tal.
Nu har jeg såmeget diesel i blodet, så jeg altid mistror elektronik. Derfor ville mit første skridt være at stoppe et mekanisk manometer ind i topstykket - der, hvor olietrykssensoren sidder . Så kan du sort på hvidt aflæse det faktiske tryk.
Er det for lavt, så er der lejlighed til at komme på en dejlig rejse ind i motoren
1) Start med at spørge dig selv om der nogensinde er brugt flydende pakning i motoren. Det burde der være dødsstraf for. Det stopper oliekanalerne og sætter sig i oliepumpens rist.
2) Adskild oliepumpen og check den for slid. Den må højest have 5/100 mm på slidfladen. Det er ikke uamlindeligt på JX, at pumpen har skylden.
3) Check oliesprøjtedyserne under stemplerne. Er de knækkede?
4) Tag er par plejllejer ud og vurder deres slidbillede.
Held og lykke med det.