Forfatter Emne: Olietryk  (Læst 2799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olietryk
« Dato: 15. August 2005 kl: 17:47:00 »
Godt råd søges
Jeg har et olietryksproblem i min 1.6TD ´90. Når motoren har nået sin driftstemperatur og olien (15W40) er blevet dejligt tynd blinker olielampen når jeg lader den gå i tomgang. Ligeledes blinker (og summer) den når jeg i 4. rem kører mellem 83 og 90 km/t. dvs ved et bestemt antal omdrejninger (dybt mystisk). Kører jeg bare over 90 eller under 80 har jeg intet problem. ligesom at mit tomgangsproblem ikke er så stort hvis jeg motorbremser ned i tomgang som når jeg bare trykker koblingen ned.
Olietrykskontakt, filter samt olie er skiftet, så nu er spørgsmålet:

En tilstopning et sted?
Ny oliepumpe?
Ny motorleje?

Er der én der har erfaring?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olietryk
« Svar #1 Dato: 15. August 2005 kl: 19:34:54 »
Hej Dokajønne

Jeg kan godt give et par bud på dit olietrykshalløj. Jeg forudsætter, at dine indikatorer er de korrekte, og at de er kablet rigtigt. (Der er en del forskellige indikatorer til VW - alle med forskellige funktioner. Samtidig er det afgørende, at kablerne på de to er montereret rigtigt - ellers er der problemer!)
Jeg forudsætter også, at din tandrem er strammet korrekt, så mellemakselhjulet ikke kan glide på bagsiden af remmen.

Dine symptomer er helt naturlige. En T3 TD har dynamisk olietrýkskontrol. På jævnt dansk betyder det, at den sammenholder omdrejningstal og olietryk. I tomgang er olietrykket åbenbart for lavt - derfor reagerer den - og selvfølgelig reagerer den knap så hurtigt, når du motorbremser - omdrejningerne falder langsommere - og dermed også olietrykket. Når du giver flere omdr. stiger trykket og lampen går ud. Men når den nævnte hastighedsinterval er nået begynder elektronikken at sammenligne trryk med omdr.-tal og så er den gal igen. Formentlig vil du kunne lave samme trick i lavere gear - ved lavere hastighed, men samme omdr.-tal.

Nu har jeg såmeget diesel i blodet, så jeg altid mistror elektronik. Derfor ville mit første skridt være at stoppe et mekanisk manometer ind i topstykket - der, hvor olietrykssensoren sidder . Så kan du sort på hvidt aflæse det faktiske tryk.

Er det for lavt, så er der lejlighed til at komme på en dejlig rejse ind i motoren :D

1) Start med at spørge dig selv om der nogensinde er brugt flydende pakning i motoren. Det burde der være dødsstraf for. Det stopper oliekanalerne og sætter sig i oliepumpens rist.

2) Adskild oliepumpen og check den for slid. Den må højest have 5/100 mm på slidfladen. Det er ikke uamlindeligt på JX, at pumpen har skylden.

3) Check oliesprøjtedyserne under stemplerne. Er de knækkede?

4) Tag er par plejllejer ud og vurder deres slidbillede.

Held og lykke med det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Olietryk
« Svar #2 Dato: 16. August 2005 kl: 10:13:27 »
Hej med dig...

som jarl siger diesel er en dejlige ting..

jeg har været ude for det sammen i min 1,6TD og jeg målte olietryk og det var lavt min kunne ikke gå under 2000 omd så begyndte den blinke og gøre ved.. jeg skilte min motor af og fandt ud af at de lejer til mellemakslen var slidt så meget at hvidmetalet var slidt af.. så i med nogle nye lejer og vupti der var olietryk igen.
Ps. mellemakslen er den aksle der trækker din vakumpumpe til bremseforstærkren og den går igemmen motoren. den bliver trukket af tandremmen og din pumpe sidder i den anden ende af motoren med en slange på der går ind i bilen....

Mvh Flemming    :lol:

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olietryk
« Svar #3 Dato: 17. August 2005 kl: 07:36:45 »
Tak til jer
Jeg må i gang. Skriver resultat når jeg når så langt.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olietryk
« Svar #4 Dato: 12. September 2005 kl: 11:25:44 »

Nu lovede jeg jo at vende tilbage når jeg havde fået skilt noget ad.
Jeg har for nylig brugt flydende pakning, har dog ikke fundet rester (endnu)
Hvidmetallet på lejerne til mellemakslen manglede en skal på det yderste og manglede en større skal på det inderste, faktisk lige ved oliehullet.
Oliesien var fuld af metalstykker fra hvidmetallet samt fra STEMPLET, som var en del skadet (har ikke hørt en lyd fra dette). Nu ligger hele balladen adskildt og jeg er i store overvejelser om jeg skal ofre kassen på at få motoren renoveret, eller jeg bare skal køre til djursland for at hente et enkelt stempel.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olietryk
« Svar #5 Dato: 12. September 2005 kl: 12:32:38 »
Forresten djursland
De der hvidmetallejer, skal de bare have pryl for at falde af, eller er der et lille trick? Hvor har du i øvrigt købt nye? VW sælger kun hele mellemaksler med lejer. I øvrigt kontakter jeg dig hvis jeg for brug for dit stempel.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

  • Gæst
Olietryk
« Svar #6 Dato: 12. September 2005 kl: 13:40:42 »
hej med dig..

ja man kan jo sige at de gamle lejre skal jo bare ud og så er det ligemeget hvordan bare man ikke øgelægger det de sidder i..
du kan som regl købe nye lejere ved et cyl service firma.
og du er velkommen til at ringe til mig på 61 65 03 85..

Mvh
Flemming  :lol:

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olietryk
« Svar #7 Dato: 01. Juni 2009 kl: 07:27:07 »
Nu har jeg så oplevet nøjagtigt samme problem i kommandørbussen! lige i den nederste del af arbejdsområdet hyler summeren og holder ikke op før maskinen fik lidt mere mad.
I går aftes skiftede vi så oliepumpen og vupti det herligste olietryk over hele linien.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it