Forfatter Emne: Er min toppakning gået  (Læst 5341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelpoulstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Dato: 18. September 2005 kl: 21:37:53 »
Jeg er ejer af en 1.6td Syncro fra 1988. Jeg var ude at køre på en bitte mark i dag.  Jeg kom desværre til at sidde lidt fast i lidt mudder. Jeg blev trukket fri og da jeg kom tilbage til min kammerats gård, slukkede jeg bilen, og kunne derved høre at vandet kogte i motoren. Jeg åbnede til motoren og kunne konstatere at der var særdeles meget tryk i den ekspansionsbeholder der er i motorrummet. Jeg åbnede selvfølgelig og jeg fik en yndig lille springvand bag i transporteren. Vandet i den anden ekspansionsbeholder b. nummerpladen kogte ikke, og der var ikke tryk i beholderen. Jeg lod den køle af, og hældte bagefter noget vand på igen. Jeg kørt så hjemad. Bilen starter stadig godt, den bliver ikke varm, og kan sagtens varme i kabinen. Men der er kommet en masse skum i ekspansionsbefolderen, og den har brugt ca. en halv liter vand på hjemturen(35km)

Jeg har ikke undersøgt den nærmere pga. at det er blevet lidt for mørkt.

Er toppakningen gået?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #1 Dato: 19. September 2005 kl: 10:49:03 »
Kunne godt lyde som om det enten var et flækket topstykke el. toppakningen.

Dieseldrenge, I må på banen her !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #2 Dato: 19. September 2005 kl: 22:03:07 »
Det er svært at sige, om din toppakning er i stykker, så længe vi ikke ved mere. Kogningen kan skyldes en defekt termostat eller endnu mere sandsynligt en defekt termokontakt. Hvis bilen så står stille i lang tid, kommer der jo ikke noget fartvind og derfor koger den. Man kan køre i flere år uden at opdage problemer med termokontakten - normalt er der rigelig køling uden ventilatoren. Skum og bobler i eksapnsionstanken er ok lige efter en vandpåfyldning, men det skal holde op i løbet af et par dage.

Tegn på defekt toppakning/revnet topstykke er:

olie i vandet
vand i olien
stort overtryk i kølevandet - typsik vil den presse vandet om i den bagerste beholder og derfra ud
konstant boblen i eksapansionstanken
humpende motorgang - går kun på 3 cyl. i tomgang
hvid røgfane ud af udstøningen
vandforbrug
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline mikkelpoulstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #3 Dato: 20. September 2005 kl: 17:14:35 »
Jeg tror at jeg var heldig.

Jeg tørrede skummet af dækslet til den inderste ekspansionsbeholder(den i motorrummet) og der har ikke været mere.
Der har heller ikke været behov for yderligere vandpåfyldning. Bilen kører godt, og der er ikke tryk på kølesystemet.
Bilen ryger heller ikke.

Hvordan kan man konstatere om der olie i vandet? Der er ikke vand i olien!

Jeg var eller frygtlig nervøs for at motoren skulle have den helt store renovering.

Jeg vender lige tilbage med oplysninger om ventilatoren kører.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #4 Dato: 20. September 2005 kl: 19:01:18 »
Citér
Hvordan kan man konstatere om der olie i vandet?
¨

Hvis olien bliver til sådan en creme-farvet tyk (lidt a la creme fraise) konsistens. Det vil tit sætte sig på indersiden af ventildækslet (kan også opstå naturligt pga. kondens, hvis man kører mange småture).

Det lyder til at du er heldig. En kogning i tomgang betyder normalt ingen katastrofe, men check lige om kølerventilatoren vil starte
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #5 Dato: 20. September 2005 kl: 20:00:29 »
Hvis man kan læse, har man en klar fordel - ups :oops:  Jeg svarede vist på vand i olien.

Olie i vandet viser sig som små oliedråber, der sætter sig på indersiden af slanger og ekspansionsbeholderen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline mikkelpoulstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #6 Dato: 20. September 2005 kl: 20:45:10 »
Kølerventilatoren virker
Der er ikke olie i vandet.

Faren er drevet over. Heldigvis.
Tak for hjælp til konstatering/diagnosering af de forskellige symtomer v. en defekt toppakning

Mikkel Poulstrup

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #7 Dato: 21. September 2005 kl: 13:15:23 »
Hej Mikkel
Hvad med den lille elektriske pumpe, virker den?
Den sidder længst fremme i motorrummet i højre side (så vidt jeg husker).

   Mvh
      Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline mikkelpoulstrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #8 Dato: 21. September 2005 kl: 21:42:48 »
Hvad funktion har denne elektriske pumpe som Peter snakker om? Hvordan tester man om den virker? Kortslutter man den?

M.V.H.

Mikkel Poulstrup

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er min toppakning gået
« Svar #9 Dato: 22. September 2005 kl: 11:18:43 »
Det er en pumpe, som kan cirkulere vandet efter motoren er slukket. Når du f.eks. slukker bilen efter en længere tur med stor belastning ville der ophobes kraftig varme i topstykket, hvis det ikke kunne komme væk.

For at den ikke ruster fast, er den tilsluttet, så den starter hver gang startmotoren aktiveres. Normalvis styres den af en sensor, der sidder i den vandstuds på topstykket, som er placeret mellem dyse nr. 3 og 4. Den starter ved 105 - 107 grader. (Det betyder jo ikke, at vandet koger - der er jo overtrykl i systemet) Hvis du vil checke den, kan du tage stikket af sensoren og sætte det til stel. Så skal den starte - med og uden tænding.

Jeg tror ikke, at den er forklaringen på din kogning - når motoren er igang er der rigelig cirkulation.

Måske skulle du kigge på din køler - hvis den er fuld af gamle insekter og gråspurve kan den måske ikke køle nok trods en fungerende termokontakt og termostat. - For du har jo selvfølgelig et pænt udluftet system med tilstrækkelig væske i Ik' os'?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!