T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 09. Februar 2016 kl: 14:20:33

Titel: For høj oliestand på 1.6 diesel
Indlæg af: brian efter 09. Februar 2016 kl: 14:20:33
Jeg har for høj oliestand på en 1.6 diesel.

Enten er jeg kommet til at hælde for meget olie på,
eller også øges oliemængden af en eller anden grund.

Hvad er konsekvenserne af for høj oliestand, symptomer?

Hvis oliestanden øges, så må det være pga.  vand eller diesel.

Der er ingen mayonaise agtig substans på oliepinden,
eller under oliedækslet.

Men hvordan skulle diesel kunne ende i olien?
Det er vel knap mulig?
Titel: Sv: For høj oliestand på 1.6 diesel
Indlæg af: Milos camperbus efter 09. Februar 2016 kl: 20:52:31
Konsekvensen kan være defekt toppakning pga. øget tryk, ved for meget olie.

Symptomer er meget røg.

Er du kommet til at hælde for meget olie på, eller øges oliemængden af en eller anden grund?
Titel: Sv: For høj oliestand på 1.6 diesel
Indlæg af: verner efter 09. Februar 2016 kl: 23:54:44
det er egentlig ret simpelt, højt tryk vandre til lavere tryk aldrig omvendt ;)

så uforbrændt diesel kan nemt ende i bundkaret hvis motoren er slidt...

olien har under drift højere tryk end vand, men intet tryk når motor er stoppet, så kan vand godt gå i olien

hvis Jarl læser med, vil han hurtigt kunne svare, da han har set det meste på en JX'er....
Titel: Sv: For høj oliestand på 1.6 diesel
Indlæg af: brian efter 12. Februar 2016 kl: 18:35:33
Jeg har på fornemmelsen at den af en eller anden grund er stigende oliestand.
Der er også en træls diesel+diesel røg lugt i motorrummet.

Men den ryger ikke synligt ud at udstødningsrøret.
Motorgang er jævn, det kan den vel ikke være ved uforbrændt diesel?
Titel: Sv: For høj oliestand på 1.6 diesel
Indlæg af: jbjerrum efter 13. Februar 2016 kl: 23:31:22
Har du checket, om "stopklodsen" på oliepinden er løs...??

Har motoren kørt sig rigtigt grundigt driftsvarm, så evt brændstoffortynding af motorolien kan fordampe igennem ånderøret...??

Jeg ville skifte olie og -filter aldeles omgående. Start motoren og lad den blive lun/varm, inden du tapper den gamle olie af. Hæld en god sjat af den gamle motorolie på et stort rent glas med låg (drueagurker f.eks.) og stille det et lunt sted... Hvis der er vand i olien, vil du snart kunne se at det skiller, takket være fysikkens grundregler. Lad glasset stå fuldstændigt stille og lad selvfølgeligt være med at ryste det...

Pøj-pøj med det... ;)