Forfatter Emne: TDI konvertering  (Læst 15876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #15 Dato: 24. Februar 2008 kl: 18:59:24 »
jeg skal prøve at svare på så meget som mulig.Bundkar er standart JX dysser er standard afn. gear kasse helt alm, JX som senere skal afprøves med en gearkasse fra en 2.1 bensiner fra en svensk nordland taxa
ophæng er hjemmelavet på den ene side og noget sammenbygget på den modsatte side hvor der "kun" er lavet en mellemstykke til det originale gummi ophæng.
mvh Søren

doka

  • Gæst
TDI konvertering
« Svar #16 Dato: 24. Februar 2008 kl: 23:15:50 »
Tak for snakken idag.

Jeg glemte lige et enkelt spørgsmål mht omdr. omkring de 100 km/t og det var hvilken hjulstr. du kører med. Her vil der jo være noget at hente ved evt at montere et sæt 16" istedet for 14"

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
TDI konvertering
« Svar #17 Dato: 25. Februar 2008 kl: 09:35:15 »
Kører du uden oliekøler og ladeluftkøler i den TDi?  :shock:  :shock:

Hvor mange km har den kørt?

Hvad olie bruger du? Hvor tit skifter du?

Har du selv lavet hele konverteringen?

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #18 Dato: 25. Februar 2008 kl: 09:39:03 »
Hvad med koblingsklokken?! Passede den bare lige over, eller hvordan har du lavet adapter til det??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mads-kaa

  • Gæst
TDI konvertering
« Svar #19 Dato: 25. Februar 2008 kl: 17:25:17 »
Citat fra: "BlackChart"
Hvad med koblingsklokken?! Passede den bare lige over, eller hvordan har du lavet adapter til det??


så vidt jeg har forstået, så er blokken den samme, så må gearkassen vel også passe lige på?

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #20 Dato: 25. Februar 2008 kl: 17:36:40 »
Right! TDI og TD har præcis samme boltmønster ind mod gearkassen - derfor ingen adaptorplade. Til gengæld er det lidt bøvl, som Søren også skriver ved motorophænget i passagersiden. Her har TDI nemlig samme boltmønster som de langsliggende AAZ'ere (A80) og derfor passer det oprindelige beslag ikke på blokken. I førersiden passer boltmønsteret for så vidt godt nok, men så bliver der alligevel bøvl, fordi TDI'ens turbo sidder midt på manifolden, mens JX'erens turbo sidder i den ene ende af manifolden, så derfor skal man alligevel ud i en kreativ løsning.
Hvis man skal være helt pernitten, så burde man måske også hænge en TDI op i hydraulisk dæmpede motorophæng, da dens rystelser er lidt rå. - nå, whatever - man kan jo blive ved og ved mindtil man har brugt en millionmilliard.

@Søren:

Stor cadeaux til din pumpeløsning! Det er kreativt og vidner om stor indsigt i sagerne. Flot arbejde! Kom til Midtjylland en dag, så ser vi, hvad effektrullerne siger. Til gengæld revselse for at køre uden tandremsdæksel! Puuuu - ha! :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #21 Dato: 25. Februar 2008 kl: 17:57:03 »
Jeg er ved at bygge en Tdi motor om
Det med motor ophæng har jeg løst
ved at skifte indsugnings manifold
og udstødnings manifold og turbo til
det fra en JX så passer motor ophæng
fra en Jx
Diesel pumpen er fra en golf motor
det er fordi at dysserne har M14 gevind
og JX er M12 gevind så jeg måtte bruge
dysserørene fra Tdi motoren
den er ved at være klar til at ligge i en T3
når det sker skal i nok høre mere
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #22 Dato: 25. Februar 2008 kl: 18:40:14 »
jo Jarl, har du et dæksel som passer sætter jeg det på.Jeg gik og troede at jx dækslet passede.
Søren

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #23 Dato: 25. Februar 2008 kl: 18:43:39 »
God ide DT har faktisk gået og kikket på samme men kunne ikke rigtig findeud af om der var plads til JX manifold løsning da motoren jo er noget længere.
Søren

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #24 Dato: 25. Februar 2008 kl: 19:03:05 »
Jo Sønderby det er helt klart en fordel at køre med så store hjul som du kan få plads til. mine sommer hjul er 225x15.de passer faktisk med spedometret og pt."vinter"
hjul er ca:standart 14" med den misvisning som vi alle tror jeg kender til.men med de store hjul har jeg ikke haft gps.monteret, det er stadig ret nymodens for mig.
Og Jan. jeg har ikke rigtig fundet en god plads til intercooleren men det kommer nok og så skulle der være et par hk,er mere skulle jeg tro.og en disederet oliekøler tror jeg ikke der er brug for. det er temmelig svært at få ordentlig temperatur på en tdi.
jeg er af den overbevisning at det er derfor alle eftermontere et oliefyr når de køber en TDI, denne moter af min er iøvrigt monteret med 3stk.gløderør i studsen/slange til varmeapperat(originalt)jeg går ud fra for at få bare lidt varme i kabinen.Og ja termostaten virker rigtig,når den åbner en vinterdag kan man mærke nedkølingen med det samme.(køleren er nok for stor)
hilsen Søren

doka

  • Gæst
TDI konvertering
« Svar #25 Dato: 29. Februar 2008 kl: 08:23:45 »
Citat fra: "soerencarlsen"
jeg er af den overbevisning at det er derfor alle eftermontere et oliefyr når de køber en TDI, denne moter af min er iøvrigt monteret med 3stk.gløderør i studsen/slange til varmeapperat(originalt)jeg går ud fra for at få bare lidt varme i kabinen.
hilsen Søren


Det er rigtigt nok  -  på mange modeller er der fra fabrikken monteret et oliefyr der kun kan til opgave at sikre den rigtige drifttemp.
Dette er dog mest på modeller som transporter/sharan osv som ofte kører med et ekstra varmeapp til kabineni bag.
Disse fyr er ganske alm. oliefyr og der kan købes et opgraderings-sæt til dem som gør det muligt at tænde dem med ur eller feks fjbt.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
TDI konvertering
« Svar #26 Dato: 29. Februar 2008 kl: 11:17:39 »
Hvad er forklaringen på at en 1,9 TDi skulle have så meget lavere driftstemperatur end en 1,9 TD ?

Jeg er klar over at eksplosionen foregår i blokken og ikke i et forkammer.. men hvordan kan det have så drastiske konsekvenser?

En 1,9 D har erfaringsmæssigt i en T3 driftstemperatur på ca. 120 graders olietemperatur.

Hvis en 1,9 TDi skal bruge fyr for at holde varmen tænker jeg driftstemperatur på under 70 grader..

Hvor forsvinder de 50 graders forskel hen i en Tdi???

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

doka

  • Gæst
TDI konvertering
« Svar #27 Dato: 29. Februar 2008 kl: 13:02:55 »
Den mere præcist styrede / rene forbrænding = højere udnyttelsesgrad gør at der ikke opstår den samme overskudsvarme som i feks en alm diesel.

Ting som indsprøjtningstryk / tidspunkt gør sig også gældende her.
På en Tdi skal man feks ved tandremsskift eller hvis pumpen har været skiftet justere pumpen elektronisk med en tester.

Oliefyret på en Tdi starter iøvrigt kun hvis der er under + 5 grader

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
TDI konvertering
« Svar #28 Dato: 29. Februar 2008 kl: 13:31:15 »
Alle de tyske TDI konverteringer jeg har set benytter oliekøler og intercooler, så jeg tror det er en meget god ide hvis maskinen ikke skal lide en smertelig termisk død.

Fartvind / ingen fartvind, tror jeg her gør en meget stor forskel. Samt at der her er monteret en mekanisk styret pumpe på motoren. Derved mister man jo netop den elektroniske finjustering af mængde og timing. Alt sammen taler for at den skal have hele armen med køling på en 1,9 TD eller TDI.
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
TDI konvertering
« Svar #29 Dato: 29. Februar 2008 kl: 13:39:11 »
Jeg ville nu også bruge de 2K på en ØK for at være 100% sikker. Motoren er ikke just gratis og alt det arbejde det koster at ligge den i....
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.