Forfatter Emne: Justering af brændstof måler?  (Læst 1711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Justering af brændstof måler?
« Dato: 09. Marts 2008 kl: 18:33:29 »
Efter igen at være kørt tør pga fejlvisning i brændstofmeteret har jeg sat mig i hovedet det skal justeres.

Problemet er opstået efter jeg skiftede instrumenter...

Først og fremmest skal man selvfølgelig sikre sig at fejlen ikke ligger i voltstabilisatoren på printet - en fejl her vil give fejlvisning i både brændstof og vandtemperatur meter. (skal give 9,5 - 10,5 volt)

Det nemmeste ville selvfølgelig være at flytte brændstofmåleren fra det gamle instrument, hvilket jeg nok også gør i første omgang :wink:

meeeeen vil så gerne lære, derfor - hvilken værdi skal man sætte over uret for at justere top / bund.

Det ene ben har forbindelse til ben T14/7 i stikket som går til brændstofmåleren i tanken, og går videre herfra til stel.

Det andet ben går direkte til voltstabilisatoren, dvs stabil forsyning af 10 volt.

Ifølge de tekniske datablade jeg har, skal vag tool vw1301 sættes til værdi 55 for fuld tank og 560 for tom  :?:  :?:  :?:

nu tror jeg ikke lige vw1301 er standard hyldevare ved enhver perlegrus mekaniker.
Derfor går spørgsmålet på: er værdierne 55 / 560 direkte ohm værdier?

Hvis der er en der har en tankmåler til at ligge løs, burde det være forholdsvis nemt at verificere med et harald nyborg multimeter - om ikke andet om værdierne kunne forveksles med en direkte modstandsværdi :idea:

Hvis det er tilfældet er det jo svinenemt at lave en opstilling med en stabil 10 volt strømforsyning og en modstand til tom / fuld visning.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Justering af brændstof måler?
« Svar #1 Dato: 09. Marts 2008 kl: 20:09:47 »
update:

meteret fra min anden instrumentering med ur passede ikke  :cry:

så jeg tog chancen og gav den der var i en smule på justeringsskruen  :!:

med en sjat diesel i tanken passede måleren umiddelbart bedre. Og med fuld tank står nålen ud for den øverste markering...

Glemte helt at smække et multimeter i ben 7 på stikket og måle modstanden ved tom / fuld tank  :roll:  så kunne jeg jo have set forskellen i modstanden...  :idea:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)