Forfatter Emne: Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?  (Læst 14961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Dato: 04. Januar 2009 kl: 21:49:41 »
Kære forum

Jeg er blevet passioneret brændefyrer. Pt. fyrer jeg i et oldgammelt Salamanderfyr (for kendere: Salamander A udbygget i længden, så det er en 2,2'er). Et Salamanderfyr er det eneste i verden, der er mere robust end T3, men virkningsgraden er vist ikke så overbevisende endda. Heldigvis er det ret stort, og nyligt isoleret, men alligevel.
Mine overvejelser går på at købe et brændefyr af gasogentypen. Min kærlighed er faldet på Atmos DC 25 S:

http://cgi.ebay.de/Festbrennstoffkessel-Holzvergaser-Atmos-DC-25-S-25-KW_W0QQitemZ200259895406QQcmdZViewItemQQptZSystemkomponenten_Heizung?hash=item200259895406&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

Er der her på dette farverige forum nogen, der kender det eller har erfaringer med at fyre i gasogenkedler? Det siges, at man skulle kunne opleve en halvering af brændeforbruget? Er der mon hold i det? Samtidig opfylder fyret EN 303-5 - de nyeste miljøstandarder, og kan derfor lovligt opsættes efter bygningsreglementet 2008.

Byd ind med alt - jeg er lutter ører (og lidt mave :wink: )
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2009 kl: 22:08:37 »
Jeg har en kammi der har skiftet fra salamander til gasogen. Udbygget anlægget med 1500 liters ekspansion.

Han har reduceret forbruget drastisk og faktisk lige sat to solpaneler op for yderligere at spare på det dyre brænde.

Han har så yderligere oplevet en reduceret mængde aske og en renere skorsten - men det må han jo så tage med  :D


Bonus info: Gasogen kedlerne blev brugt i krematorierne i koncentrationslejrene pga den fuldstændige forbrænding.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Djursland

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2009 kl: 23:05:37 »
hej jarl

jeg har lige skiftet min salemander C ud med et andet fyr

hvis du udelukkede fyre med træ er et gasogen godt fordi det er gassen der brænder
forstil dig ligger på en plade med en revne i og der kommer ild neden under revnen ved en meget høj temp via gassen

nu ved jeg jo du henter lidt koks og det bruger du jo ikke i din gril

og koks er afgassede brændsel dvs det danne ikke gas der kan brænders af det er selve koksen der gløder og laver varme ,altså dur et gesogen fyr ikke til koks i min verden

så jeg fandt en feroli

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Fastbraendsel--Ferroli-fastbraendselskedel-GF5-208988.html

og den kan godt fås til en billige pris via din vvs mand

og den er sgu iorden det er støbejern og lavet i samme stil som salemander bare bedere
for der er pakning i luger og i luft spjæld og overkognings sikring i dvs der sidder en spiral i toppen som skal tilsluttes koldt vand og der sidder så en føler der når den bliver 95 gr åbener for det kolde vand og afkøler fyret så det ikke kan blive for varmt som mit gjorde og revnede med vand ud ogver det hele til følge

der er også en anden fordel ved det og det er at det må køre uden buffer tank det er der ikke ret mange gasogen fyr der må jeg kunne kun finde et der måtte

virknings graden er for GF5 som mit er på ca 88 %  og salemander C var på ca 55 % når det kørte med koks og med 30% når det kørte med træ

og det install vi den 23 des så jeg kunne få mit årlige julebad og indtil nu er det meget godt og det er et jeg klart vil anbefalde dig

og så kan du jo få 4000 kr for dit gammel fyr ved milijø styrelsen i skrot pris

http://www.mst.dk/Luft/Braendeovne/kedeltilskud_udkast.htm

ring til dem og de sender gerne et skema til dig det gjorde de til mig

Mvh Djurs
 :lol:  :lol:

Kkrogsgaard

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #3 Dato: 05. Januar 2009 kl: 06:13:50 »
Jeg tror den der Atmos udnytter træet 92 %.

Min svigerfar har et gasogen anlæg og koblet sammen med en stor ekspantion, så fyrer han 2 gang i døgnet, når der er normal vinter.

Det jeg ville være opmærksom på er at får en kedel med en ordentlig åbning og et stort brændkammer, så der rigtig kan komme blus på.

Eller gør som jeg; træpiller!!! Jeg har lige sat min Viadrus kedel om med en multi22 pillebrænder på, jeg har selv lavet alt og det varmer bare derud af.

Mht hvad der er lovligt, så ring til din skorstensfejer, han skal alligevel godkende det hele inden brug og for at være sikker på at anlægget er godkendt efter EN-303-5 så må der forreligge et stk papir på dette. Din skorstensfejer skal desuden bruge en prøvningsattest, på den pågældende kedel, fra teknologisk institut.

Har du kigget på vvs-eksperten.dk og lignende sider? De har jo nemlig det hele samlet på dansk og er som regel ret behjælpelige. http://vvs-eksperten.dk/index/orlán-gasogen-kedel-p2475 den her matcher måske nogenlunde den kedel du selv linker til. Husk på der kommer et hav af fittings oven i prisen under alle omstændigheder...

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #4 Dato: 05. Januar 2009 kl: 07:56:38 »
i skal bare passe på hvad i køber hos vvs eksperten
jeg endnu til gode at høre noget godt om dem og deres kedler/brændeovne
jeg købte selv en isokern skorsten hos dem og set i bakspejlet ville jeg gerne have givet de ca 2000 kr mere hos en anden og have fået et bedre produkt og en bedre service
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Kkrogsgaard

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #5 Dato: 05. Januar 2009 kl: 09:31:02 »
Isokern er isokern, ligegyldigt hvor du køber det.

Jeg har også købt en isokern, i det lokale byggemarked. Hvad er dit problem med skorstenen?

Jeg har en god oplevelse med vvs-eksperten, men jeg tror man skal have styr på det man skal bruge, da de jo fortrinsvis handler engros.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #6 Dato: 05. Januar 2009 kl: 10:54:36 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Isokern er isokern, ligegyldigt hvor du køber det.

Jeg har også købt en isokern, i det lokale byggemarked. Hvad er dit problem med skorstenen?

Jeg har en god oplevelse med vvs-eksperten, men jeg tror man skal have styr på det man skal bruge, da de jo fortrinsvis handler engros.


den er så ikke af mærket isokern (kan ikke lige huske hvad den hedder)

mit problem med den er at den virker lidt som om det er gået lidt stærkt med at støbe elemeneterne for det er ikke dem alle der passer lige godt sammen
det er også gået stærkt med at pakke pallen da der en del steder var slået stykker af den og så virker den lidt billig i materialerne
og da skorstensfejeren var her for at godkende den kunne han med det samme se at det var en fra dem
men den virker og det er det vigtigeste
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #7 Dato: 05. Januar 2009 kl: 13:37:08 »
Jeg kom i tanker om deres hjemmeside, hvor jeg ofte snuser ind pga. åbningstiderne:
www.arrild-svoemmehal.dk

de har skiftet til træpillefyrdimser - som skrevet på deres hjemmeside sparer de måske 50% af varmeudgifterne. Naturgaspriserne er jo steget gigantisk pga. koblingen til olieprisen ...

Fakta om Arrild Svømmehal
Bygget 1978 renoveret og udbygget i 1991 og 2005.
Samlet vandmængde i bassiner 950.000 liter.
Årligt vandforbrug 4.500 kubikmeter.
Årligt elforbrug 325.000 kWh.
Årligt naturgasforbrug ca. 120.000 kubikmeter. Før ibrugtagning af pillefyr.

Vi har i oktober 2005 taget et nyt CO2 neutralt træpillefyr i brug og forventer at kunne nedbringe varmeforbruget med ca. 50 % i kr.

Prøv på at få en snak med det tekniske personale ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #8 Dato: 05. Januar 2009 kl: 15:16:06 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
...at kunne nedbringe varmeforbruget med ca. 50 % i kr.

Og, hvor mange procent kan I så nedbringe det i €? :wink:

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #9 Dato: 05. Januar 2009 kl: 16:47:57 »
Skal man betale extra energiafgift på Generatorbrændsel.?

Udover besværet, hvorfor er der så ingen der kører på træ/trægas. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #10 Dato: 05. Januar 2009 kl: 17:01:39 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Skal man betale extra energiafgift på Generatorbrændsel.?

Udover besværet, hvorfor er der så ingen der kører på træ/trægas. ?

Kurt


Hvis man skal ha rækkevide ud over kommunegrænsen er det nødvendigt med et stort lad eller en trailer  :?  

hmmmm ... har lige gaflet en sika med westfalialad, har trailerkort, ekstra 2t træk og adgang til 2tons trailer. Så kan jeg jo næsten nå over til øen og besøge søsteren og svogeren  :lol:

Så er der bare lige det der med at komme hjem og at man skal op et par timer inden man skal køre for at fyre op!

Nej dino fuel og deres alter ego er vejen frem for en T3
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #11 Dato: 05. Januar 2009 kl: 19:37:43 »
Hej Jarl
jeg skrev ikke dette citat, det kan læses på svømmehallens hjemmeside. For en god ordens skyld ville jeg ikke komme med noget lærervrås omkring rettelser af retoriken ;-)

De der pellets er for tiden populær, men olieprisen er faldet med 40 pct. ved tanken, markedet er for instabil for fremtidige vurderinger.

Idag  betaler jeg 0.95 Euro for ein liter Diesel, i sommer 2008 var den på 1,55 Euro ...

Hva med at varmeisolere huset????

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

PARKHAVE

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #12 Dato: 05. Januar 2009 kl: 19:48:50 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Hva med at varmeisolere huset????


Ja Jarl!!
Eller betal ved kasse 1 som vi andre :lol:  :lol:  :lol:
Bare jeg kan holde et samlet varmeforbrug omkring de 30-35K om året er jeg glad. :lol:  :lol:

T3Anders

  • Gæst
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #13 Dato: 07. Januar 2009 kl: 21:16:26 »
Hvorfor gasogenfyr og ikke træpiller, Jarl?

Havde jeg lige pladsen til at indrette det, skulle jeg da nok have noget a la Viessmans sidste nye:

http://www.viessmann.at/de/products/Festbrennstoffkessel/Vitoligno_300-P.html

Kommer til DK indenfor nogle måneder iflg. Viessman i DK.

Den kører jo af sig selv, også når fyrbøderen ikke har tid til at fylde på.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Totalt OT. Hvem ved noget om gasogen brændekedler?
« Svar #14 Dato: 07. Januar 2009 kl: 21:44:39 »
Gasogen er vel bare en gasgenerator som i krigstidens biler.
(aner stadig ikke hvad der sker hvis man kommer til syn i sådan en)

Gasogen er vel princippet og ikke en modsætning til træpiller, de skulle sagtens kunne forenes.

Jeg har bare ikke fanget hvad der sker hvis blæseren stopper lige efter en god fyring.? Explumderer det så?

I fordums tid lærte jeg lidt om de pillefyr der blev så moderne, alle eksperterne havde følgende råd inden køb.

1) Find den rigtige størrelse i forhold til forbruget, er det for lille kan det ikke følge med, er det for stort brænder ilden ud, og det har svært ved at komme af med varmen selv i tomgang.

2) Varmelager, des større des bedre.

Så var der vist noget bøvl med kedler fra polen, noget med stålkvalitet.

Kurt

PS.! Du kommer til at savne din altædende salamander.
Kurt - 25115788