Forfatter Emne: Dæk og fælge  (Læst 6467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Dato: 30. Juni 2006 kl: 23:43:49 »
Nu har jeg søgt lidt i forumet for at finde ud af hvilke fælge jeg kan bruge på syncroen. Jeg har besluttet mig for at tage chancen i synshallen med 16´´ fælge og 205/80 dæk. Det åbner så for en række spørgsmål

Jeg har set i forumet at mercedesfælge passer, men er det kun en bestemt type/årgang? Eller er det nok at det bare er en 5x112 fælg?

jeg har set  at ET på en T3 skal være 25 - 35, men når der nu kommer så store hjul på, skal den så være mere eller mindre?

For at gå fri af hjulophænget i bag skal jeg bruge spacere, eller er der bare at få et hjul med den rette ET? og kan man det?

Sluttelig: er der én her der kan sige: "Jeg har ......... og det virker!!" ??
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #1 Dato: 01. Juli 2006 kl: 00:58:01 »
Citér
16´´ fælge og 205/80 dæk


Og så kan du også droppe AAZ-projektet - med den gearing er behovet mere i retning af en 16 liters Scania  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #2 Dato: 01. Juli 2006 kl: 07:31:10 »
Citér
med den gearing er behovet mere i retning af en 16 liters Scania

 :lol:  :lol:  :lol:

OK OK OK
Men hvor langt kan jeg så gå?

15`` 205/80 ?
16`` 195/70 ?

Jeg vil helst ikke for langt ned i dækhøjde da den er rigeligt stiv i forvejen
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #3 Dato: 01. Juli 2006 kl: 18:26:55 »
Jamen - jeg siger jo ikke, at det er umuligt -  bare at gearingen bliver høj. Du kan prøve, at søge på ordet "getrieberechner" eller på Google (der findes garanteret også danske sider med samme funktion). Så finder du nogle regneprogrammer, hvor du kan se hvor mange procent du øger. Vi ved alle, hvad loven siger (max. +/- 5 %). Men selvfølgelig skal du op i gearing - men jeg tror ikke, at du skal over 8 - 10%.

Jeg kan godt se tricket i at komme til syn med 16" - de kunne jo lokkes til at tro, at det var en "rigtig" - og dermed slippe det igennem.

Mht. dækstørrelsen, så har jeg eksperimenteret lidt. Jeg har kørt med 215/80 R14 på min pick-up. Det er sgu ubehageligt. Den bliver svømmende og overstyrende som en gammel boble. Når der kommer 1 ton energikoks på ladet bliver den helt ustyrlig. Det drejer sig om 8 lags Toyo-dæk, der egentlig burde være gode og stive. Forøget lufttryk giver ikke noget - der er simpelthen for meget gummi.
Til gengæld synes jeg at både 205/70, 195/80 og 185/80 kører rigtig fint og stabilt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Dæk og fælge
« Svar #4 Dato: 02. Juli 2006 kl: 13:40:57 »
Der findes en på http://www.hi-speed.dk/tiresize.html

Vh
Carsten
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dæk og fælge
« Svar #5 Dato: 24. Juli 2006 kl: 12:03:53 »
Ok.. Nu blander jeg mig også HER!

I henhold til at jeg nok snart er blevet overbevist om at jeg skal ha en 1,9 ef en slags i min slæde og at jeg ikke kan vælge en anden gearkasse uden en MASSE bøvl som jeg ikke kan overskue lige nu, kommer forslaget om større hjul så op.

Jeg er enig med dokajønne om at det ville se bedre ud og ville gi en rar bonus i form at en smule forøget frihøjde. Men hvad med bundtræk og topfart?

Jeg har researchet lidt og nu blevet overvældet af udtryk som indpresning og rullediameter!

Hvis man øger fælgens størrelse og ikke går ned i profil så sænkes de omdrejninger som motoren kører med ved samme hastighed, ikke sandt?
Det er selvfølgelig en fordel for os med kun 4 gear i en syncro gearkasse, men SÅ får man virkelig brug for bundtræk fra motoren når man er i et lavt gear?

Vil belastningen på gearkassen forøges i kritisk grad ved lave omdrejninger og terrænbelastning? (gearingen bliver "for høj")???

Hvor meget betyder det i praksis i 4. gear omkring de magiske 105km/t (+/- 5) der nok bliver topfarten for en 1,9 syncro med std. gearkasse?
Kan der overhovedet sænke omdrejningerne i en betydelig grad eller er det bare for "looks & height" ??

Opdatering:

Nu har jeg siddet og leget med http://www.syncro.ca/tiresize/ i en halv times tid. Jeg tror jeg er begyndt at forstå en smule.. hmm.. (rent faktisk har jeg måske regnet mig baglæns til hvilken gearkasse jeg måske har ved at bruge hukommelsen på rpm/hastighed og sjuse mig lidt frem og tilbage)  :P

Det ser jo umiddelbart fint ud hvis tallene passer. Det eneste der mangler er en anslået belastning på gearkassen og effekten på acceleration.

Det lader til at den største faktor i at bringe rpm ned ved 100 km/t er "Width (mm)" hmm hvordan hænger det sammen? Hvordan kan bredden tilføje til højden af dækket? Slidbanen?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #6 Dato: 24. Juli 2006 kl: 14:21:51 »
Citér
Hvis man øger fælgens størrelse og ikke går ned i profil så sænkes de omdrejninger som motoren kører med ved samme hastighed, ikke sandt?


Ja

Citér
Det er selvfølgelig en fordel for os med kun 4 gear i en syncro gearkasse, men SÅ får man virkelig brug for bundtræk fra motoren når man er i et lavt gear?


Ja, men der har vi jo G at smide ind

Citér
Vil belastningen på gearkassen forøges i kritisk grad ved lave omdrejninger og terrænbelastning? (gearingen bliver "for høj")???


Forøget belastning? ja....Kritisk? det må tiden vise. Der findes jo 112hk WBX´ere med relativ høj gearing. Jeg håber at det går hvis man holder sig indenfor de 5 - 7%.

Citér
Hvor meget betyder det i praksis i 4. gear omkring de magiske 105km/t (+/- 5) der nok bliver topfarten for en 1,9 syncro med std. gearkasse?
Kan der overhovedet sænke omdrejningerne i en betydelig grad eller er det bare for "looks & height" ??


Det er lige ud af landevejen. øger du rulleomkreds/diameter med 5% øges din topfart 5% (forudsat at du har motorkraften til det)

Citér
Det lader til at den største faktor i at bringe rpm ned ved 100 km/t er "Width (mm)" hmm hvordan hænger det sammen?


Hvis et dæk hedder 205/80 - 14 betyder det at dækket er 205mm bredt og at højden på dækket er 80% af bredden (i dette tilfælde altså 168mm) og at det hele passer på en 14´´ fælg. Står der ikke procentdel er procenten 80 (for det meste)
Når du øger "width" og beholder procenten så får du jo også et højere dæk. Dermed er et 225/80 14  dæk større end et 195/80 16 men for hulen en masse gummi.
Sluttelig tror jeg ikke at vi syncroejere skal være så pyldrede med gummi vi har mere vægt foran end 2wd´erne og de trækker jo altid lidt på forhjulene også. Jeg har hidtil kørt med 205/80 - 14 og har aldrig følt mig sejlende, ikke engang i stærk sidevind (kørte fra Randers til Skive under orkanen i 04 uden problemer)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dæk og fælge
« Svar #7 Dato: 24. Juli 2006 kl: 14:40:51 »
@dokajønne

Super svar! Nu dæmrer det!  :idea:  :idea:  :idea:

Jeg vil straks rode videre med beregneren.

Håber du får den hvide dame ud og rulle snart, glæder mig til at høre den og til at se mine fastnøgler igen :)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #8 Dato: 24. Juli 2006 kl: 20:53:54 »
Perfekt forklaring Dokajønne.

Man kunne tilføje, at dæk/fælg-set-up'et også spliier ind på vejgreb og komfort.

Et hjul har en given diameter. Denne diameter består af noget dæk og noget fælg. Er der meget fælg og lidt dæk(altså et dæk med en lav profil (%-tallet)) så vil hjulet som helhed være meget stift, da fælgen jo (forhåbentlig) ikke er særlig flexibel. Sådan et stift hjul vil være meget præcist fordi der ikke er så meget gummisvupperi. På den anden side er fjederevnen meget beskeden og populært sagt kan man mærke om man kører over et skod af en Prince eller en Cecil.

I den anden ekstrem er der enormt meget dæk og kun lidt fælg. Det giver selvfølgelig en masse fjederevne, men samtidig upræcise køreegenskaber. Har du set en gummiged, der suser ud ad vejen? Hoppende og vuggende - konstant korrigerende - det ville jeg nødigt gøre med 150 km/h.

Som så ofte før handler det altså om et rimeligt kompromis. Lyt til erfaringer og prøvekør et tur i nogle biler med forskellige set-ups - så finder man noget, der falder i ens smag.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dæk og fælge
« Svar #9 Dato: 04. September 2006 kl: 22:43:14 »
Ok.. hvad siger i til demher så? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46068989

Det  vel 5x112 Mercer fælge hvor navhul og ET skulle passe, men er de så for brede?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #10 Dato: 04. September 2006 kl: 23:08:17 »
Citat fra: "jankjerbye"
Ok.. hvad siger i til demher så? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46068989

Det  vel 5x112 Mercer fælge hvor navhul og ET skulle passe, men er de så for brede?


Hvor brede er de og hvad er ET ?

Hvad går der af dig Jan ? De er jo PISSE dyre!!!
De koster faktisk det samme jeg gav for mine Alu'er  :shock:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Dæk og fælge
« Svar #11 Dato: 05. September 2006 kl: 11:59:36 »
JAJA... altså det var ment som et illustrativt eksempel  :lol:

Jeg har 4 styks på hånden inkl dæk til 300 kr afhentet herovre i Jylland men han har ikke leveret billeder endnu  :


Men altså.. Det ser ud til at Mercer fælge er vejen frem. Det eneste jeg så er i tvivl om er sammenhængen mellem hvor brede de er i forhold til mine nuværende 14" og ET.

Det lader dog til at de Mercer fælge der kan bruges er dem der passer på MB 200> ( W124 ).  Dem til W124 som skulle passe har så vidt jeg kan se ET 48-49 som det mest normale, men dukker også op i ET 37 og ET 31. (skal dog ikke kunne afvise det er skrivefejl) Moderne MB fælge har ET op til 51.

Jeg har fået en off the record vurdering af en rådgivende fra motorafdelingen herude på Teknologisk Institut og han vurderer at hvis et dæk kan monteres på og har den rette bæreevne så lever en moderne stålfælg også op til bæreevnen. (over 700 kg pr. fælg eller deromkring)

Så det bliver spændende.. Næste trin er hvilke dæk der skal vælges..

Edit:  

HAHAHAHAHA  :lol:  :lol:  :shock:  :lol:  :lol:  :lol:  :o

henvendte mig lige til VW (SMC biler)

bare for at høre hvad en original stålfælg til Grünehild kostede i 16"
1100 kroner pr styk !!!!!!!
 :roll:

Men fandt et interessant link. http://www.4x4butikken.dk/shop/productlist.asp?Id=4%2D35%2D14

ET følger jo selvfølgelig bredden opad og 15" og 16" findes kun i 6" og større. d.v.s man kan montere en 6" fælg med ET 55 hvis der er 12-15 mm mellem dækkanten (når man har drejet hjulet HELT til en side) og inderskærmen.

En standard T3 14" fælg har ET 40-43 ca. Den er 5,5" bred.

Så en 15" 6,0" fælg er 13 mm bredere og en 6,5 er ca 26mm bredere.

Det interessante er hvor den ekstra bredde sidder i forhold til navfladen når man skal regne ET ud. (Hvis de f.eks alle 13 mm sidder inderst på fælgen i forhold til navfladen skal ET ligeledes tillæges 13mm og så kommer dækkanten 13 mm længere ud)

Brugte fælge er sku ikke sådan lige til uden at stå med dem og en målepind =)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

ivan

  • Gæst
Dæk og fælge
« Svar #12 Dato: 05. September 2006 kl: 21:03:23 »
Vær opmærksom på at bolthulstørrelse til de fleste er Mercedes er ø12x1,5 hvor T3'erne er ø14x1,5, altså 2 mm større, og det er vist ikke nogen god ide at bore stålfælge op til en større boltdiameter, - det er lette med alufælge!

mvh
Ivan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Dæk og fælge
« Svar #13 Dato: 05. September 2006 kl: 21:16:53 »
Den erfaring har jeg også gjort mig. Mine 3-delte bbs split fælge ligger stadig i garagen... snøft.

Citat fra: "ivan"
Vær opmærksom på at bolthulstørrelse til de fleste er Mercedes er ø12x1,5 hvor T3'erne er ø14x1,5, altså 2 mm større, og det er vist ikke nogen god ide at bore stålfælge op til en større boltdiameter, - det er lette med alufælge!

mvh
Ivan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Dæk og fælge
« Svar #14 Dato: 05. September 2006 kl: 23:30:11 »
Felgen

Die 16"-Felgen werden von Fa. Mefro hergestellt und über Ronneburg vertrieben, Tel. 036602/8-0 . Der Hersteller hat aber kein Interesse daran, die Felge an PKW zu sehen, also erwähnt's einfach nicht und fragt nach einer Herstellerbescheinigung für diese Felge, hat meinem TÜV völlig gereicht.

Die Felgen könnt Ihr aber nur über den Handel beziehen, ich habe knapp 40,- € bezahlt.
Sie hat die Ronneburg-Bezeichnung 43220 106.

6Jx16 H2, ET30, LK 5x112, ML66,5, LI 900kg bis 140 km/h. Design sehr ähnlich den Originalfelgen.


Man braucht aber noch spezielle Radmuttern mit M14x1,5 R12, Die Busmuttern haben R14. Es gibt sie meines Wissens am billigsten bei

SCC-Fahrzeugtechnik GmbH
Welserstraße 1
91154 Roth
Fon: 09171/9892-0
Fax: 09171/981900
www.spurverbreiterung.de

Stück 1,90 € + MwSt., alle anderen waren deutlich teurer. Sind geschlossene, verchromte Muttern, die gerade noch draufgehen.

Bernd Jäger verkauft die Felgen übrigens mittlerweile auch!

[Dirk]


Auch bei www.syncro-services.com sind die Mefro-Felgen erhältlich.


 Konrad L. weiß einen Händler in Ulm, bei dem es die Felgen für 43,- € + MwSt. gibt. Ab 128 Felgen kann man direkt beim Hersteller kaufen, dann wird es noch günstiger.

--------------------------
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."