Forfatter Emne: Grædefærdig: dumpet syn  (Læst 14889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Dato: 06. August 2009 kl: 16:20:46 »
Ja, som overskriften siger er humøret ikke så højt.

Synsmandens spidse hammer fandt vej gennem traversene i begge sider, lige omkring hvor bærearmene sidder fast. Den ene vange (venstre side) der løber op mod motoren har også gennemtæringer...

Han nævnte noget om at jeg ikke måtte svejse nye pladestykker i? Og jeg må indrømme at jeg intet rust kan lave selv, så lige nu virker det lidt uoverskueligt...

Den ene ankerplade blev også dømt ude!

Så nu skal der altså laves rust, så jeg vil høre om der er nogen der kan anbefale en god pladesmed, der kan få min bus på benene igen...

Mange hilsner fra en ked T3 ejer
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #1 Dato: 06. August 2009 kl: 16:36:22 »
Du er nok nødt til at tage nogle billeder.

Nu er det jo ikke synsmanden, men pladesmeden der bestemmer hvor der kommer lapper i. Sålænge de ikke er begyndt med røngten kan der ordnes meget.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #2 Dato: 06. August 2009 kl: 16:36:52 »
hmm jeg ville nok kalde dem tværgående, men det er dem man sætter donkraft/liften under og selvom de er tykke er der altså et par huller i dem  :?

EDIT: ryger lige ned med kameraet en tur
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Mads-kaa

  • Gæst
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #3 Dato: 06. August 2009 kl: 16:56:42 »
Øv noget møg...

Hvis han siger man ikke må svejse, så kan bilen vel aldrig godkendes igen? Ligger synsrapporten ikke tilgængelig et sted, så alle synsmænd kan se den?
Hvad er praksis i den slags sager? Ledsaget skrotning?

BTW: Det er mest at betragte som generelle spørgsmål, jeg ønsker virkelig at din bil kommer på vejen igen, Jesper.

/Mads

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #4 Dato: 06. August 2009 kl: 17:16:58 »
Bevisførelse. :roll:

Synsrapporten angiver der er rust et givent sted. :|
Du kører til en anden synshal og får besigtiget at der ikke er rust. :)

Hvordan rusten forsvandt er synsmæssigt ligegyldigt.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #5 Dato: 06. August 2009 kl: 17:43:02 »
Hej igen,

Der står intet i rapporten om hvad der må og ikke må svejses. Han sagde bare, at der skulle være en minimumsafstand til kanter og buk som var meget svært at overholde - derfor skulle jeg finde et donorstykke og svejse i, der overholder disse ting...

Han virkede nu altså super hæderlig og meget flink - under den første del af synet tænkte jeg at det var da en fornuftig mand der blot tjattede til karossen med hammeren, men han fandt altså lige de steder der var svage - og fint nok - vil gerne have at mine baghjul bliver siddende.

Nå, hvad siger i til det? Der er ikke rigtig rust andre steder, men godset er altså ikke for godt på de ramte steder...
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #6 Dato: 06. August 2009 kl: 19:16:48 »
Jeg tror problemet er at reglerne siger at der ved gennemtæringer nærmere end 20 cm fra et ophængs befæstigelse ikke må lappes, men stykket skal udskiftes vist nok i 20 cm omkreds. Jeg er ikke nærmere inde i reglerne for der er også noget med nogle vanger der ikke må svejses, men skal udskiftes i hele længder. Hør en pladesmed. De kender dem.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #7 Dato: 06. August 2009 kl: 20:58:10 »
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap08.pdf

Grumme billeder, fra en ellers pæn bil.

Har du nogen ide om hvorfor den er tæret så slemt - det ligner noget som har været dyppet i havvand?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #9 Dato: 06. August 2009 kl: 21:00:52 »
Slået med under et minut... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #10 Dato: 06. August 2009 kl: 21:32:50 »
De kan ikke engang selv holde styr på egne regler. En god bekendt havde fået kasseret en Suzuki p.gr.a. tæring i forreste travers under køleren, men fik oplyst, at såfremt det blev lavet efter reglerne, ville de godkende en reparation op til 15 cm på hver side af forstærkningen midtpå. Denne blev behørigt fjernet, et reparationsstykke omhyggeligt fuldsvejset i, og ny forstærkning punktsvejset i.
Hvad skete der ? Til omstilling fik han så at vide, at hele traversen skulle være skiftet, - MEN fordi det var lavet så omhyggeligt, ville han gøre en undtagelse og godkende det. (Har hørt lignende før )
Men generelt hedder det 10 - 12 mm over kant, ingen svejsninger i bøjninger og rundinger. Dog accepterer de visse reparationer, såfremt skaringsdele ikke kan skaffes. (De kan dog godt forlange dette dokumenteret )
Desuden skal en evt. reparation helst udføres i samme, eller tilnærmelsesvis samme pladetykkelse.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #11 Dato: 06. August 2009 kl: 21:36:28 »
Mange tak for svar ... jeg må ha' den op på liften og have gang i målebåndet...

Der er tale om Zone B for samtlige huller, men jeg har altså svært ved at vurdere det...

Klippet fra ovenstående links:

2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.


Har i nogen idé om hvordan det skal gribes an? Jeg forestiller mig det kommer til at koste alt for meget, hvis der skal hentes donor vanger og det hele skal ud... jeg har kun en måned til at få det hele på plads og er mildest talt lidt i tvivl om den kommer igennem...

Hvem kender en pladesmed der kan klare opgaven, meget gerne i nærheden af Kbh, men jeg er villig til at køre for at få den lavet - også over broen.

Arrgghr  :cry:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #12 Dato: 06. August 2009 kl: 22:00:37 »
hmmm ja havde frygtet det...

Anden karosse er for mig lig med anden bil desværre, måske en anden T3 forhåbentlig og så må denne her jo ryge som stumper selvom jeg helst så den blev lavet og klarede de næste to år...

 :cry:   :cry:  :cry:
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #13 Dato: 06. August 2009 kl: 22:07:59 »
hej jesper fortvivl ikke der er nogle gutter ude på GDS i sydhavnen der kan meget med et svjseapparat for små penge  giv mid et kald imorgen hvis du er interreseret  40 55 88 64  :D
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Grædefærdig: dumpet syn
« Svar #14 Dato: 06. August 2009 kl: 22:11:33 »
Hey, jamen har da også selv tænkt på GDS. Ringer lige til dig i morgen, men de skal jo kunne overholde reglerne og jeg har på fornemmelsen at de fleste derude ikke går så meget op i det - men ville være så fedt at få den lavet  :D  :D
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)