Forfatter Emne: Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?  (Læst 27993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #15 Dato: 22. September 2009 kl: 19:49:53 »
Tak for alle kommentarer indtil nu. Jeg hører Parkhave pege på Picnic som en driftsikker, veludstyret og velkørende bil. Når man afsøger brugtmarkedet, så er 9 ud af 10 på benz. Hvorfor? Gad vide, om sådan en er så overlegent driftsikker, at besparelserne her økonomisk set kan retfærdiggøre, at den så sutter det dyre brændstof? (årligt kørselsbehov: 30 - 35.000 km)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline JK

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #16 Dato: 22. September 2009 kl: 20:08:36 »
Stort kørekort og T4/T5 er nok det du vil blive gladest for, hvis du kan lide at køre minibus med godt udsyn over de andre trafikanter. 307 og Picnic er jo jo bare rummelige personbiler, som Volvo 245 var det tidligere.

Forskellen mellem busafgiften på 810 kr (benz) og tung personbilsafgift på 6780 kr (benz) vil hurtigt betale den investering. Og så er det jo skægt at tage kørekort og lære lidt nyt.

- Og så skrev én eller anden, at veteranforsikring giver halv vægtafgift. Det er noget sludder. Men alle biler over 35 år får KVART vægtafgift, ligemeget hvordan de er forsikret.

mvh
JAKOB
(stadig 6 år til min T3 bliver veteran...)
PT busløs... Har tidligere haft 1965 T1, 1978 T2, 1980 T3 og 1991 T4.
Kører lige nu Xantia HDi m.læder&aircon + BMW motorcykel og har laden fuld af veteranbiler

Herr_Jensen

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #17 Dato: 22. September 2009 kl: 20:27:03 »
Jeg kan da slet ikke se, at det at have en T3 skulle kunne hænge sammen økonomisk - på nogen som helst måde. Selv en der har så overlegen en viden, og teknisk færdighed som dig, Jarl, vil da få meget mere tid til overs og spare penge (og få langt færre grå hår!) ved at købe en Berlingo. En T3 er vel fordi man kan lide at rumstere rundt med bilen.

Var jeg virkelig afhængig af en bil havde jeg sørme ikke en T3...

Jeg leger med den, har det sjovt og nyder lidt min 'bekymring' mht. nye 'sjove' lyde og andre sære hændelser. Jeg taler ofte med mine Berlingo kammerater, og selv om de kan overtrumfe mig i alle henseender mht. komfort, økonomi så vel som sikkerhed og hestekræfter, er vi da enige om, det er mig som har fat i den lange ende.

Jarl, betragt det som vores Stilletter: De er dyre, gør ondt at have på, er besværlige og gør en gangbesværet til tider - men fvck hvor er de sexet.

Få dig nogle mao-sutter hvis behovet er der - men pas nu på der ikke går for meget klid kiks og spelt i det ; )

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #18 Dato: 22. September 2009 kl: 20:50:26 »
Hmm.. altså Jarl.. du har allerede din drømmebil der opfylder rigtigt mange af dine krav.

Kør ind til byen, parker og tag en stor taxa til 200 kr eller brug det offentlige når i er på udflugt..  

Skal du ud og investere i noget nyt kedeligt plastik, så prøv at lave et regneark med afdragene og sammenlign med din afdragsfrie nuværende, velkørende, charmerende vogn

Skal man bruge flere hk end en 1Y har? Skal man bruge alle de andre ting du nævner?

Min holdning er.. nej.. ikke sammeholdt med prisen (ikke kun den økonomiske pris) og jeg syntes det er ædelt og forbilledligt at holde maskiner bygget af dygtige teknikere i live så længe de kan! Jeg har ikke lyst til at blive tvunget ud i et politisk, uigennemtænkt scenarie. Jeg vil hellere ære en anden mands arbejdsindsats ved ikke at kassere velfungerende mekanik.

Personligt har jeg valgt en tysk diesel st.car fra 1980 på 3 liter med 5 cylindre og beskedne 88HK. Tilpas med plads og komfort til min lille familie, veteranvægtafgift inden for rækkevidde, 13 km/l, simpel uopslidelig og smuk... Den kan IKKE erstattes af en Berlingo.

Jeg tror Caraten skal køre mange år endnu og at du skal drikke mere vand de aftener du høvler pilsnere i ansigtet!  :wink:
 
Kærlig hilsen

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #19 Dato: 22. September 2009 kl: 21:59:28 »
Jeg tror det med benzin kontra diesel for picnic's vedkommende, skete lige i den periode hvor der var en omlægning/forhøjelse af div skatter og afgifter der gjorde det mere favourabelt at købe og drive en benzin.
Mit valg motormæssigt vil nok være den gode 2.2TD, mig bekendt en videreudvikling af den gamle 2-CT, der altid har kunnet køre rø.... af enhver vw dieselmaskine. ( undskyld undskyld, men jeg er gammel toyo mekaniker :lol:  :lol: )

PÅ den anden side.... japser kvalitet er tit uden sjæl og jeg kan ikke leve i/med en sjælløs bil.

Hvis pengene var til en nyere familie bil ville valget falde på den her ---- uden tøven!

Helst med en 3.0 V6 med 204 hypheste, eller en 2.2HDI med 170 bryggerheste


Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #20 Dato: 22. September 2009 kl: 22:12:44 »
Renter og afdrag til en nyanskaffet bil kan sagtens sammenlignes med afgifter til en T3 ...
Logisk fastholder jeg min T3er, selvom den har stigende afgifter, men sammenlignet med afdrag og renter og vördigtab er det smüting ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #21 Dato: 22. September 2009 kl: 23:27:01 »
I stedet for at "smide håndkældet i ringen" og kigge efter alternative hobby/køretøj skulle vi måske klarlægge hvor stor en interessegruppe vi overhovedet er (alene) her på sitet.

 :idea:  Med andre ord måske kan BlackChart  lægge en form for afstemning permanent på forsiden så den bliver liggende og alle brugere kan tilkendegive hvorvidt de betragter sig som "daglig" eller "søndags" folk ?

Umiddelbart ser det ud som om at "søndags-hobby" har bedst chancer for at 'overleve' via en evt særordning.
Men det kræver nok nok en form for aktivitet...glem nu ikke de 10.354 medlemmer på facebook gruppen "Modstander af de nye bilafgifter i skattereformen"
http://www.new.facebook.com/group.php?gid=78152342888
og http://gulplade.skrivunder.dk/

Som bekendt blev forslaget taget af igen ...(hvad end man kan sige om grunden/spillet)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #22 Dato: 23. September 2009 kl: 00:13:57 »
Så vis mig lige et alternativ til en doka......

Jeg arbejder pt i kalundborg og bruger laddet til at flytte stumper og reservedele med frem og tilbage istedet for at sende lortet med fragtmand eller kurer!

Lorteland :,-(

En anden detalje er at jeg nu ikke længere vil kunne besøge min søster i kbh. Hende og kæresten kan så tager flyveren hjem til Jylland i stedet - hvor er fornuften i det?
Om få år gælder det samme sikkert for min anden søster i Aalborg der så også må undvære besøg.

Jeg kan selvfølgelig køre hjem, skifte til den anden bil. God stor motor, ingen plads, flere km på vejene og kort på literen. MEN... med katalysator og må derfor gerne køre i byen.
(Undres over hvor lidt politikerne har kontakt med den almindelige arbejdende borger)
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #23 Dato: 23. September 2009 kl: 08:14:18 »
Wilson, du kan parkere Doka'en udenfor Kbh og tage toget ind..............

Det er noget af tanken, at flytte biltransport over på kollektiv transport.

.........................

Som Kjøwenhavner kan jeg mærke at luften blier bedre inde i byen.

Men som klassiker-elsker - synes jeg det er noget l*rt.

Mht politik - husk at for systemet er vi (individerne) kun statistiske oplysninger i et regneark - vi eksiterer ikke som individer.
Hvis politikerne skulle forholde sig til enkeltindivider havde de ikke tid til at være politikere - så de styrer ud fra modeller og regneark.

"Sager" - er det som styrer politikerne.

Desværre.............
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #24 Dato: 23. September 2009 kl: 08:44:19 »
Det er lige precis det !
Citér

Wilson, du kan parkere Doka'en udenfor Kbh og tage toget ind..............

Du betaler en hulens høj vægtafgift for overhovedet at have lov til at køre. Du betaler afgift af brændstoffet. Du betaler moms af dine lovpligtige forsikringer (og afgifter) Og nu får de dig så også til at købe en togbillet .......med moms naturligvis. Fat det dog. Du er afgiftsslave og intet andet. :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #25 Dato: 23. September 2009 kl: 08:50:00 »
Citat fra: "jensjakob"
Wilson, du kan parkere Doka'en udenfor Kbh og tage toget ind..............

Det er noget af tanken, at flytte biltransport over på kollektiv transport.


Case 1: Jeg har laddet fyldt med stumper fra arbejdet, det være sig styringer, motorer eller værktøj. Der vil jeg gerne kunne have bilen inden for synsvidde istedet for på en eller anden offentlig p-plads.

Case 2: Min søster og svoger har sager med fra Jylland, ofte mere end det er sjovt at slæbe...

Case 3: De håber på at få solgt deres lejlighed i starten af det nye år, men hvordan skal jeg komme ind og tage et læs med når jeg alligevel kørerover broen - skal jeg leje en anden bil for at læsse det om uden for "byzonen"

Jeg kan på ingen måde se hysteriet i dansk politik generelt. Der er simpelthen for mange hovsa læsninger. Der er i mine øjne som om det er journalister der styrer nogle hånddukker og ikke politikere der styrer landet.......

De biler de i virkeligheden jagter med det nye tiltag er de nye tdi / hdi'er uden partikkelfilter - præcis de samme biler som de lovpriste i høje vendinger for få år siden pga de gode km/l tal, og ikke vores gamle biler (nok mest fordi der i virkeligheden er så få af dem) Men man får ALDRIG en politiker til at indrømme at de lavede en fodfejl ved at gøre det meget billigere at købe en lille bil uden partikkelfilter end en lille mellemklasse bil med!

Når jeg har købt og betalt en bil, betaler en høj pris for at eje den, afgift på brændstoffet der kommer på den, høj forsikring pga den høje indkøbspris og høj løn til mekanikere ifm en evt rep pga et tungt skattesystem, så syntes jeg fanme også det er rimeligt at jeg vil bruge den. Så er der sgu ikke nogen der skal tvinge mig til at skulle hive endnu flere penge op af lommen til et forbandet tog eller bus. (så vil jeg undlade at nævne de undtagelser for miljøkrav der er til offentlige transport midler)


Jeg ser en umiddelbar løsninger på jeres "problem" inde i byen:

Brug nogle af de mange milliarder der kommer ind på bil afgifter og skatter på at gøre store dele af den offentlige trafik i de store byer gratis! Ja det er kontroversielt, men jeg tror helt ærligt det er billigst i længden..... Tænk på de penge der kan spares på at Bondam skal spille smart med bilgenerende tiltag i midtbyen og på at udbygge motorvejsnettet omkring København (hvis bare man kunne lære at holde til højre herovre og DK generelt kunne vi få en "gratis" ekstra bane) Vi slipper for at høre på fordømmende og fordomsfulde politikere og undgår dermed at gå rundt med en mavesur fornemmelse hele tiden pga de foromtalte politikere / hånddukker!

Det var mine 50 ører fra en mavesur jyde...... ;-S
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #26 Dato: 23. September 2009 kl: 11:22:31 »
nu køre jeg godt nok ikke benzin men de får vel også en over nakken på et tidspunkt  :cry:
t3 er det eneste i den størelse vi har råd til (og så har den jo i mine øjne en charme som ingen anden bil) alt andet koster jo(hvis det skal være med kat på ) jo fra 40.000kr og opefter og det er er der sipelhen ikke råd til i vores i forvejen sønderbombede budget
og hvad med den lille håndværker der også bruger bilen privat (og har betalt moms) de har da heller ikke råd til at skulle ud og købe/lease en ny bil
men fik jeg råd blev det stadig en vw nok en t4 de har i det mindste også en klub eller en espace men mest fordi den er lidt anderledes


livet er for kort til kedelige biler
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #27 Dato: 23. September 2009 kl: 11:35:15 »
Nu har mine tømmermænd så småt lagt sig, og jeg ser klarere time for time. Desværre giver dette klarsyn ikke anledning til nemme beslutninger ang. T3'eren.

Det jeg i virkeligheden ønsker med denne tråd, er at udtrykke min frustration over, hvor svært det er at lægge bare nogenlunde holdbare fremtidsplaner for bilen. Med udgangspunkt i ovenfornævnte usikkerhedsmomenter forekommer det mig sværere end nogensinde at forudse, hvad der er fornuftigt. Samtidig er der et misforhold mellem økonomiske (CO2-"venlige") motorer og motorer med lavt partikeludslip.

Hvis T3'eren skal bevares, så skal den være brugbar - allround. Jeg har ikke en bil for at skulle tage toget, når jeg skal ind i byen. Andre herværende forældre kan sikkert nok sætte sig ind i det logistiske mareridt, det er at omstige fra bil til bus/tog med 4 smårollinger, weekendsenge, ekstratøj, 6 par røjsere, eller hvad der nu skal til i den aktuelle situation.
En forudsætning er altså at gøre T3'eren så "grøn", at den kan køre ind i byen.

Indtil videre har jeg kendskab til 3 modeller, der muliggør dette:

1) Montere den op med original MV WBX med kat. - Etableringsudgift = Pris på motor og ombygning - måske 5 K. Driftudgift ved 35 tkm årligt (brændstof+vægtafgift) = 48.000 kr

2) Montere den op med 4-i-r benz. med kat. - Etableringsudgift = Måske 2-3 K. Driftudgift ved 35 tkm = 40.000 kr

3) Montere TDI med partikelfilter (er godkendt til grøn plakette i D) Etableringsudgift = Måske 10-12 K. Driftudgift ved 35 tkm = 30.000 kr.

Og hvad så med alternativerne? Hvordan ville det egentlig se ud med en T4 10 prs bus?

Driftudgift ved 35 tkm =  23.000 kr - men så er der en bil, der skal købes og et kørekort, der skal tages...

Er der nogen, der har erfaringer med steder i Nord-/Midtjylland, hvor man kan erhverve sig et billigt D-kørekort?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #28 Dato: 23. September 2009 kl: 11:42:02 »
Plus de begrænsninger det giver at have en 10 prs bus i forhold til kørsel med andre end dem i husstanden.

Jeg kender en kørelærer der er billig, ring så skal jeg give dig hans nummer.

Har sådan en bil som Opel Zafira været forbi dit indre blik?

Hvad er der galt med en Renault Espace? Modellen fra 90´erne og frem er da lækker.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #29 Dato: 23. September 2009 kl: 11:42:35 »
Citat fra: "Jarl"

Er der nogen, der har erfaringer med steder i Nord-/Midtjylland, hvor man kan erhverve sig et billigt D-kørekort?


Bliv arbejdsløs, få A-kassen til at betale kortet og gå hjemme og hyg dig med dine hobbies. Det er alligevel ved at være for dyrt at arbejde....  :evil:

hilsen den mavesure stodder der for en kort stund har sat mtdi planerne på standby til jeg har fundet et egnet partikkelfilter til eftermontering!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)