Forfatter Emne: Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?  (Læst 27995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #30 Dato: 23. September 2009 kl: 11:46:43 »
Citat fra: "Jarl"

Hvis T3'eren skal bevares, så skal den være brugbar - allround. Jeg har ikke en bil for at skulle tage toget, når jeg skal ind i byen. Andre herværende forældre kan sikkert nok sætte sig ind i det logistiske mareridt, det er at omstige fra bil til bus/tog med 4 smårollinger, weekendsenge, ekstratøj, 6 par røjsere, eller hvad der nu skal til i den aktuelle situation.


åh jo også min skræk hvis det nogensinde skulle blive aktuelt og nu har jeg enda nr 5 på vej :D

problemet med en t4 i mine øjne er at du betaler rigtig mange penge for en bil der ruster næsten lige så meget som en t3 gør
jeg har lige stået og kigget på en t4 hos min mekanikker (så ny så der var airbag i den ) defekt motor og begge frontvanger var væk
for mig er det heller ikke kun et spørgsmål om jeg har råd til at købe en anden bil
men der skal jo også være råd til at lave den når den går i stykker
eks.
motorskift på en t3 2-4000kr
motorskift på en nyrere bil fra ca 8000kr og opefter
jeg ved godt hvad jeg vælger
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #31 Dato: 23. September 2009 kl: 12:01:31 »
@Krogsgaard:

Ja, - Zafira har passeret over min nethinde. Min vurdering lyder: Pænt designet bil med mange klassiske Opel-kvaliteter. Dog svagheder i styretøj/bærekugler/rust/dieselpumpe. Dieselmodellen har den grænseløst elendige VP44 pumpe, der typisk går mindre end 100 tkm, og efterspørgslen på dem er så stor, at priserne er ægte astronomiske. Hvis jeg vidste med sikkerhed, at man kunne montere VP37 (fra tidlige Golf TDI), så gjorde den noget mere attraktiv). Ellers tror jeg, at Zafira har meget godt at byde på, og trods Opels blakkede ry i folkebevidstheden, så oplever jeg, at især benz.modellerne er ekstremt driftsikre.
Espace har jeg et lidt uafklaret forhold til. Det er i virkeligheden den eneste af MPV'erne, der har ordentlig plads, og så er den bygget på et galvaniseret chassis med glasfiber komponenter på. Det giver jo helt nye perspektiver på rustbeskyttelse. Jeg er også sikker på, at den - som andre Renault'er kører helt suverænt med en elegance og smidighed, der får enhver VW til at føles som en fodervogn i en svinestald. På den anden side er det også min fordom, at den er så fransk, at el-systemet har sit eget liv, at sædebetrækket er pænt - de første tre uger, og at ledningerne er kastet ned i motorrummet med en møggreb. Samtidig skal en Espace være på benzin i de årgange, jeg har råd til, for at kunne køre ind i byen, og så tror jeg såmænd, at den er ligeså dyr at køre i som en T3 med 4-i-r. Men mine tanker er kun fordomme - jeg vil meget gerne høre fra folk, der har viden om Espace, for den har noget over sig...
Kan du ikke lieg sms'e mig det kørelærernummer?

@Wilson: Jeg er ikke sikker på, at min A-kasse ville synes, at D-kørekort er relevant for mig - de ville nok foreslå et eller andet dødsygt kursus i fortolkning af sydskandinavisk oltidslitteratur...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #32 Dato: 23. September 2009 kl: 12:09:48 »
helt klart min favoritden er jo næsten lige så speciel og drilsk som en t3

http://dinsen.net/espace/
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Kkrogsgaard

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #33 Dato: 23. September 2009 kl: 12:26:42 »
Jeg kunne godt finde på at skifte Golf 3´en ud med en Espace eller Zafira.

ibber

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #34 Dato: 23. September 2009 kl: 12:32:17 »
jeg har kun et at sige , ABS lamper der lyser , styreboxe der skal rebotes , airbags der skal ha eftersyn , katalysator der skal udskiftes , og fejl der skal slettes med dianogse programmer osv osv , det holder mine nerver ikke til i længden , også har de biler ikke noget der minder om sjæl.

koste hva det vil , gamle biler skal bevares og bruges.

Herr_Jensen

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #35 Dato: 23. September 2009 kl: 12:59:07 »
@Jarl
(Jeg er ganske seriøs, og ikke ude på at være morsom) Hvad med at swappe til en Subaru Motor? Omkostningerne ved dette ligger under 20k., og hvis du bruger en EJ20 ( eller ej18 ) ryger du vist ikke over 20% i ydelse. Hvad er dine 'imod' argumenter? 12-14km/l er da ret godt, og de skulle være temmelig drift sikre og OK billige i reservedele.

 : )

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #36 Dato: 23. September 2009 kl: 13:04:47 »
Ja, men på de hardcore nøgletal er Sub'erne vel ikke mere attraktive end VW's egne 4-i-r? På den anden side, så har de jo lyden.. ;-)

Men sådan set lidt ovenfra: Hold da op, hvor det føles bizzart at sidde og diskutere, hvordan man kan skifte til en mere uøkonomisk motortype beregnet til brændstoffer med højere priser...Jeg forbander, at jeg ikke fik lagt 1Y'eren i for mange år siden - så havde jeg da fået lidt fornøjelse af den...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Carsten

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #37 Dato: 23. September 2009 kl: 13:07:10 »
Ja ja, den kære -forpulede-lorte-spand- t3'er! Vi er jo rykket et par år til Schweiz og har taget T3'eren med. Man kan vel sige at det er lidt hjernedødt da en nyere bus kan købes for omkring 100.000 hernede. Og vores T3'er står på CH nummerplader os i ca 55.000 - så stor er forskellen ikke. Men vi valgte altså T3'eren da vi syntes den er mega hyggelig og bare indbyder til afslappet hed (dog ikke på tysk motorvej hvor det ville være rart at kunnne cruise med mere overskud). Jeg er ret sikker på at vi beholder T3'eren som ferie/tur/køre til DK bil også har en lille øko fætter til hverdags indkøb mm.

Læste i en TÜV rapport at en af de bilder der klarer sig dårligst hos dem er VW Sharan - så den skal man nok holde sig fra. En af mine buddies har en Zafira. Den er jo lækker nok, men jeg syntes der mangler plads i den i forhold til T3'eren.

Carsten

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #38 Dato: 23. September 2009 kl: 13:11:10 »
(med risiko for at gentage mig selv.....igen)
Den eneste bil der når en T3 til sokkeholderne (læs overlæderet) er en Subaru Libero

6-7 siddepladser.
4x4
Charmerende ydre (ikke at forveksle med køn (ligesom T3))
Kvalitetsmæssigt helt i toppen.
Hækmotor
16-18km/l (på benz)
Lav vægtafgift

Ok, den er lidt lille og oser ikke af mand som en T3, men tråden handler jo også om alternativer og ikke tvillinger.

Man når sgu langt på indkøbsfronten for 50.000 og driften ved Jarls 35.000km ville ligge på under 25.000kr incl brændstof, forsikring og vægtafgift

I øvrigt er teknikken ikke raketvidenskab og den kan således repareres alle steder.

Og så får i sgu lige den håbløse video igen :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=YFHTYeD0QTc
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #39 Dato: 23. September 2009 kl: 14:10:01 »
Jeg ved sgu ikke helt, hvordan jeg skal komme igen på den der Jønne... Bilen har uomtvistligt masser af de efterspurgte kvaliteter, og er på sin helt egen måde genial, meeeen... Nu havde jeg lige set mig selv i en T4 med 2,5 l TDI - moment som en storebæltsfærge og en indbygget duft af armsved. Hvis jeg skal forholde mig realistisk til Subaruen, så har jeg én anke, der betyder meget for mig: Hvis man køber sådan en, så bliver man én af de ca. fire mennesker i dette kongerige, der har sådan en. Dvs. alle reservedele afregnes til guldnoteringen, og de er sikkert enormt besværlige at skaffe. Finder man noget, der passer stumper med mere gængse biler, så åbner man store muligheder for et ekstremt stort nemt og billigt marked.

Og så har jeg lige et indskud fra højre:

Jeg er fuldstændig syg med Audi. Når jeg kigger på bagskærmkanterne og panelafslutningerne nedadtil på en A6'er, så tænker jeg, at når alle Toyota'er, VW'er  og Subaru'er er totalt rådnet væk, så begynder Audien muligvis at få de første rustpletter... Samtidig har Audi en teknologi jeg er bekendt med, og jeg kan beholde min rabataftale i Hovwdiaudi ;-) Motormæssigt eksisterer der partikelfilter til den fembenede TDI, og grundet dens gode vindkoefficient har bilen et meget beskedent brændstofforbrug. MEN... det er jo ikke en MPV, og skal jeg have familien med, så skal det være en Avant med to bagudvendte sæder i bagagerummet. Umiddelbart har jeg svært ved at forestille mig, at det er en løsning, der dur i daglig drift, men hvis nogen har erfaringer i den retning, så byd ind! Konceptet findes vist også i Volvos herregårdsvogne, Peugeot 406/7, visse Passater m.fl.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #40 Dato: 23. September 2009 kl: 15:52:06 »
Citat fra: "Jarl"
det er jo ikke en MPV, og skal jeg have familien med, så skal det være en Avant med to bagudvendte sæder i bagagerummet. Umiddelbart har jeg svært ved at forestille mig, at det er en løsning, der dur i daglig drift, men hvis nogen har erfaringer i den retning, så byd ind! Konceptet findes vist også i Volvos herregårdsvogne, Peugeot 406/7, visse Passater m.fl.


Udover at du gennem hele denne tråd lægger op til at bliver citeret i al fremtid som en slagen mand, så er der nogle problemer med dine personbiler.
Glem alt om at pakke til ferien hvis du fylder bagagerummet med sæder!
Tror du de to bagudvendte børn er glade for siddekomforten?
Har du overvejet andgangen til bageste sæderække?

Noget helt andet: Alt den eftermontering af TDI og partikelfiltre og hvad ved jeg, kan det overhovedet godkendes? Bliver det så noget med at man skal til Tyskland for at for at få godkendelsen fra TÜV eller kommer der prøveinstitutter i Danmark (lokale DTI afdelinger)?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #41 Dato: 23. September 2009 kl: 15:53:38 »
Ang. Audi: en Q7 ville da være at grine politikerne lige op i ansigtet!

/Mads

ibber

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #42 Dato: 23. September 2009 kl: 16:04:34 »
det er da altid et godt argument for at gøre motorkonveteringer lovlige , kan godt være jeg får 100 hk mere hr minister , men jeg sparer da miljøet..

og come on , en subaru Libero , kan man blive mere til grin på andre måder , tror det ikke.
bare at der er et ble mærke der kan forveksles siger lidt om det , jeg vil nærmest kalde den fjollet , følger der en rød næse med til chafføren ;0)

PARKHAVE

  • Gæst
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #43 Dato: 23. September 2009 kl: 16:12:13 »
@Jarl, du har ret til efteruddannelse betalt af arbejdsgiver, et vist antal uger om året. Men det er en pulje, så man kan godt spare op til et længerevarende kursus.
Så tag kortet på AMU-center. Det koster minimalt og med din pædagogiske indfaldsvinkel, vil det sikkert heller ikke volde stort besvær at 2-3 mdr. på et kørekort, der kunne tages på 10 dages koncentreret arbejdsindsats

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Løber timeglasset ud for T3? Alternativer?
« Svar #44 Dato: 23. September 2009 kl: 16:22:29 »
tja ...
tyske veteranbiler (30 år og mere) må køre i de tyske miljøzoner ...
må de dermed ikke også køre i danske miljøzoner pga. eu loven ...
dermed må kun danskerne ikke køre i deres miljøzoner ... hihi
har I humøret med eller bliver jeg skudt på næste træf?
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963