Forfatter Emne: 1y vs. AAZ med AAP-gear.  (Læst 668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
1y vs. AAZ med AAP-gear.
« Dato: 29. Oktober 2009 kl: 09:19:00 »
Jeg har udsigt til at få en ombygget AAP-gearkasse med 0.78 udveksling i femte gear-hjul og dertil baffelplates til at fremme smøringen i kassen.
Spekuler nu på om hvorvidt en 1y er istand til at udnytte denne gearkasses fulde potentiale. Kan den mon flytte en t3 med højt tag (se billedet nedenunder) med 130-140km/t.? Eller skal der turbo på...?
Det bliver en langturs feriebil og jeg vil helst have så meget driftsikkerhed som muligt. Derfor hælder jeg mest til 1y. Men kan den levere topfarten..?? :?
Er der overhovedet en pointe i at ændre standarten på dyseåbningstrykket og timingen af pumpen på en sugediesel? (altså for at få flere HK ud af den) :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y vs. AAZ med AAP-gear.
« Svar #1 Dato: 29. Oktober 2009 kl: 10:10:46 »
Efter min bedste overbevisning kan en 1Y ikke skubbe sådan et fartøj med 130-140 som marchhastighed. 110-120 er efter min opfattelse det realistiske niveau. Med AAZ kan du muligvis lægge 5-10 oveni, men turboens primære force er ikke topfart, men moment.
1Y'eren skal nok håndtere den høje gearing, men det bliver ikke med formel1-accelerationer.
Om du vil have turbo på eller ej er selvf. et temperamentsspørgsmål - der kan være fornuftige argumenter for begge dele. Selv er jeg - som bekendt - ikke i tvivl. Vores gamle kasser har tilstrækkeligt mange fejlkilder iboende. Jeg har ikke brug for ekstra. Se på køreturen som en del af ferien. Jeg sætter mig med kæmpefornøjelse bag rattet velvidende, at der er masse af skønne timer bag rattet på vej til målet. Ned af den tyske autobahn går det støt med godt 100 km/h, og jeg har tid og ro til at snakke med ungerne og klappe konen på låret og samtidig kigge medlidende ned på de stressede stakler i tændstikæskerne, som med fråde om munden halser af sted for at komme først til livets afslutning. Er det ikke essensen af at holde ferie i en T3?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
1y vs. AAZ med AAP-gear.
« Svar #2 Dato: 29. Oktober 2009 kl: 11:12:30 »
Citat fra: "Jarl"

1Y'eren skal nok håndtere den høje gearing, men det bliver ikke med formel1-accelerationer.


Jeg er helt indforstået med at overhalinger på landevej i 4.gear ikke bliver det samme uden turbo, men jeg frygtede blot at jeg ret så ofte blev nødt til at opgive det femte høje gear i modvind eller ved små stigninger med 1y... Det er et skrækscenarie jeg tydeligt husker da jeg kørte med CS i en måneds tid.. Og da var det blot almindeligt gearet 3h som den ej kunne trække i modvind.. :?