Forfatter Emne: Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant  (Læst 1746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kruse

  • Gæst
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Dato: 21. November 2006 kl: 19:23:37 »
Min cirkulationspumpe til varmen i kabinen kører konstant - også efter at jeg har slukket for tændingen. Der må vel sidde en kontakt/termostat der tænder-slukker pumpen - men hvor? - der sidder jo en del 'følere' i f m kølerslangesystemet.   wink

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #1 Dato: 21. November 2006 kl: 19:58:50 »
har du en oversigt fra en værkstedshåndbog, så er det den der åbner/lukker ved 104C
Mvh. Casper

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #2 Dato: 21. November 2006 kl: 21:12:07 »
det er en af de to følere som sidder under LDA dåsen på topstykket! Det er vel føleren som er istykker og kortslutter eller også er motoren for varm hele tiden - men det må du lige kunne mærke! eller bruge et stege-termometre for at kontrollere hvor varmt vandet er? Hvad siger føleren i instrumentbrættet?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #3 Dato: 21. November 2006 kl: 21:49:12 »
Bare lige for en ordens skyld: Den pumpe har ikke til formål at varme kabinen. Den er tilsluttet permanent + og får stel over termoføleren, som allerede beskrevet. Formålet er, at den, når motoren er slukket (og vandpumpen dermed inaktiv) skal sikre fortsat cirkulation i motoren, så der ikke opstår "Hitztstau" - varmeophobning, hedder det vel - i det ømfindtlige topstykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #4 Dato: 21. November 2006 kl: 23:45:07 »
Hmm jeg har aldrig hørt min køre.. men den kan køre rundt fandt jeg ud af ved et uheld da jeg rodede med ledningerne i sommers...

Så min føler må være defekt så? Eller og så er min motor aldrig over 104 grader?  :roll:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kruse

  • Gæst
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #5 Dato: 22. November 2006 kl: 22:04:28 »
Tak gutter, jeres svar hjælper mig en hel del videre - selvom jeg ikke ved hvad en LDA-dåse er ???
Og jeg har ikke en værkstedbog over T3erens ædlere dele - hvor kan jeg købe den ??

Men formentlig ER min motor for varm - for det er 'nyt' at jeg begynder at høre den pumpe. Termometret i instrumentbrædtet viser dog kun normal temperatur - og pumpen slukker igen når motoren har været slukket et stykke tid - hvor længe, har jeg ikke målt.
Og jeg har ikke målt kølevandstemperaturen - jeg har ikke et termometer der kan måle så højt, men vil se at finde et.

Jeg vil også prøve at finde termostatføleren der styrer pumpen - ved at afmontere kabler til følere på skift til jeg hitter den rigtige.

Kølersystemet er også begyndt at bruge vand !
Jævnligt skal jeg fylde beholderen bag nummerplade-klappen op, men jeg ikke se hvor utætheden er. Alle slanger ser OK ud - og intet drypperi under bilen - hverken for eller bag!

Håber på flere gode idéer fra jer
 wink Kruse

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #6 Dato: 22. November 2006 kl: 22:08:11 »
toppakning er formentlig gået sig en tur! eller se bag på topstykket der hvor der en studs den kan godt lække vand og man kan ikke se det.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Cirkulationspumpen til varmen i kabinen kører konstant
« Svar #7 Dato: 23. November 2006 kl: 13:51:10 »
Til Kruse.

Har du set, når man lige kommer indpå T3nettet,så er der i venstre side, en linie der hedder, du har X nye meddelelser.

Bare lige en kontrol af at du har opdaget den,der er nemlig post til dig.

Kurt
Kurt - 25115788