Forfatter Emne: Hvorfor gør den det?  (Læst 2338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gulf

  • Gæst
Hvorfor gør den det?
« Dato: 22. Marts 2005 kl: 23:47:01 »
Du må have et ekstremt godt batteri ! (og en rødglødende start-motor :wink: )

Jeg har da et par forslag;

Det første logiske svar er, at den er gal med nogle gløderør eller andet i forvarmersystemet.
Du kan evt. tjekke om der er gennemgang i hvert enkelt gløderør med en prøvelampe. Eller du kan pille "til-ledningen" til 1. gløderør af, og sætte et amperemeter ind, og derved måle strømforbruget på alle gløderørene samtidig. Et gløderør bruger ca. 12 Ampere, så hvis alle 4 virker skal amperemeteret vise ca 48. Hvis kun 3 virker: 36 Ampere osv...
Det kræver desværre bare, at man har et ret "kraftigt" amperemeter.


En anden mulighed er, at en af dine retur-slanger (de tynde, der går mellem dyserne og tilbage til toppen af pumpen) er utæt. I så fald kan der trænge luft ind i systemet, når bilen holder stille. Du skal derfor vente på, at pumpen lufter sig selv ud, hver gang du vil starte. Jeg har netop selv haft et lignende problem.
Det er ikke dyrt at udskifte (men det skal foregå i renlighed): Det er 3,2mm brændstofslange, og jeg vil skyde på du ca. skal bruge 2 meter til at skifte dem alle ud. Det kan f.eks. fås for 35kr/meter hos DOS-autodele i Kbh. NV


Jeg tror du mest på det med gløderørene.


Håber det kan bruges.


Mvh. Ulf

Djursland

  • Gæst
Hvorfor gør den det?
« Svar #1 Dato: 27. Marts 2005 kl: 16:39:12 »
hej med jer

jeg har haft et lignede problem med min 1,6 TD.. jeg skiftet gløderør og slanger til retur og justeret pumpe (jeg er diesel mekaninker derfor værktøj og viden til det) skiftet brændstof filter.. og den gjorde det samme ville ikke rigtig slå igang og så kom jeg til at kikke på min starter  og der var fejlen så, for den tykke kobber ledning der går fra relæret og ned til selve starteren var meget tynd og irret.. så det hed en ny starter. når man piller starteren af skal man slibe der hvor den sidder sammen med gearboxen for den trækker stel der igemmen og hvis der er meget beskidt og iret,  ja så kan den også lave problemer. da jeg hade gjort det hele rent og samlet det igen fik det en en ordenlig gang tynd pava og lidt efter fik det en omgang mere.. og jeg IKKE haft problemer siden.. det er ca 3 år siden. så prøv at kikke på din starter..

Mvh Flemming

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Hvorfor gør den det?
« Svar #2 Dato: 27. Marts 2005 kl: 19:36:12 »
Det må være forglødsikringen (hedder den sådan?) på 50Ampere bagerst i den sorte boks i motorrummet der er røget! Typisk passende til denne fejl! Kæb 3 - læg 2 i reserve til de andre sikringer!

Skift den smadrede sikring 50 Ampere (man kan også bruge 70 Ampere fra en Golf eller andre VAG biler (skrooten)) ... ), de koster kun 50 Cent ...

---

Ellers anbefaler jeg tjek af ESP indsprøjtningspumpen. Skulle sikringen være O.K. (det regner jeg ikke med) så skal ESP indstilles, mest statisk. Den løsnes lidt for at blive justeret med 2-4 grader mere i retning af tidligere indsprøjtning. I løbet af 10 til 15 år "vandrer" dette indsprøjtningspunkt altid lidt i retning af senere indsprøjtning på alle mig kendte JXèr .

VAG ville nok indstille hele ESP, men her i mine T3 JX kredse er man mere vild med at takle problemet på nævnte måde.

Til sidst anbefaler jeg tjek af chokeledningen. Den sidder gerne fast efter 15år, især er choke vigtigt i de nederste omdrejninger. Over 1200-1500 UPM er den ikke mere vigtigt, da det så reguleres af LDA Dåsen - den sidder over ESP pumpen.

---

Jeg håber det hjælper lidt.

Jens Bluestar JX 1989 med 296.000 KM

Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Hvorfor gør den det?
« Svar #3 Dato: 27. Marts 2005 kl: 19:40:40 »
Jeg kom lige i tanker om, at der på min JX også engang var en brækket ledning til første cylinders varmeglødrør. Den var jeg næd til at lodde ...

Den ledning hopper fra cylinder til cylinder, tjek evtl. kabelbrud på  de fire glødrør, især på den første som modtager ledningen i motorrummet.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963