Forfatter Emne: Mit spær lever sig eget liv  (Læst 3210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Mit spær lever sig eget liv
« Dato: 02. April 2012 kl: 09:44:07 »
Jeg skal have ordnet mine spær, men lige i øjeblikket har jeg ikke tid.
Dog lever det lidt sit eget liv, uden jeg har rørt knapperne til spæret, lyser knappen for det bageste spær og jeg kan ikke slå det fra. Så løsner jeg den blå dåse giver lidt WD40 og roder lidt med dåsen (den blå vakumdåse!!) så slukker lyset og alt er OK - Jeg kan dog ikke tilslutte spæret på knapperne.
Og pludselig bliver spæret igen aktivt uden jeg har rørt noget - hvad er der lige der sker? Er det vakumslangerne ??

Er der et sted hvor jeg kan læse lidt mere om hvordan det fungere??

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #1 Dato: 02. April 2012 kl: 10:06:36 »
Hej Bent.

Skal jeg på ferie i Roskilde igen??

Du kan bare ringe. Jeg tror du har ret at der mangler vaccum og derfor svæver knappen frit og aktiverer efter hældningsgrad af bilen...

Det er nemt nok at lave!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Mølle

  • Gæst
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #2 Dato: 02. April 2012 kl: 15:18:23 »
Umiddelbart giver det ingen mening.. er du sikker på at spærret slår til eller om det bare er lampen der lyser??? Spærret er holdt frakoblet via en fjeder, så det slår ikke sådan bare lige til afhængig af hældning på vejen.. der ud over skal selve indikatorkontakten også "skubbes ud" før spærret kan føres i indgreb... hvis spærret er slået til hopper bilen som en vingeskudt skade, når du drejer.. Jeg gætter på en el-fejl...

mvh. Erik

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #3 Dato: 02. April 2012 kl: 19:59:43 »
Spæret griber ind, jeg kan mærke det når jeg drejer at den "hopper" Det jeg kunne forstille mig er at det er et eller andet med vakumsystemet???

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Mølle

  • Gæst
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #4 Dato: 02. April 2012 kl: 20:15:14 »
Citat fra: "mudpool"
Spæret griber ind, jeg kan mærke det når jeg drejer at den "hopper" Det jeg kunne forstille mig er at det er et eller andet med vakumsystemet???

//Bent


Prøv at tjekke om der under normale forhold er vacum på den studs, som er længst væk fra gearkassen på aktuatoren.. Hvis der er vacum på den inderste, så forsøger bilen at få spærret i indgreb... så skal slangerne byttes om på aktuatoren... altså forudsat at spær-knappen er trykket ind....

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #5 Dato: 02. April 2012 kl: 20:54:10 »
På Røde Mor har slangerne samme farve, som den halvdel af aktuatoren, de skal sidde på - altså en blå og en sort... Prøv at tørre slangen af og se, om det er den rigtige placering....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mølle

  • Gæst
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #6 Dato: 02. April 2012 kl: 21:11:41 »
Citat fra: "jbjerrum"
På Røde Mor har slangerne samme farve, som den halvdel af aktuatoren, de skal sidde på - altså en blå og en sort... Prøv at tørre slangen af og se, om det er den rigtige placering....


De kan være blevet byttet rundt et andet sted end ved aktuatoren, så den idiotsikre måde er stadig at tjekke hvor der er vacum... Jeppes råd er dog stadig en god rettesnor...

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #7 Dato: 05. April 2012 kl: 15:51:37 »
Så fik jeg tid til at rode lidt med bilen igen, umiddelbart sidder slangerne rigtigt blå/sort, men jeg kan ikke rigtigt mærke noget vacum når jeg har pillet slangerne af.
Og så sidder akkuatoren så jeg ikke kan få skruerne ud pga. akslen - er det normalt eller er der noget der vender forkert?

Nå men jeg fik løsnet spæret med en masse WD40 og lidt massage. Men der er stadig noget der ikke er som kræver at der skal gåes mere i dybden.

@Dennis - Ja det er muligt at vi skal lave en skrue weekend, jeg vender tilbage.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #8 Dato: 05. April 2012 kl: 17:09:20 »
Der er noget der vender forkert...

På den jeg har pillet ved har møtrikkerne siddet ned mod akslen og skruerne kom så i og af på den anden side...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Mit spær lever sig eget liv
« Svar #9 Dato: 05. April 2012 kl: 18:48:54 »
Din aktuator vender rigtigt.. pil trækakslen af, eller løsn konsollen via de to små m6 bolte..

Når du har de lange m4 bolte ude kan du blive lidt klogere på vacum systemets funktion ved at have en hjælper, som aktiverer knappen inde i bilen.. husk at motoren skal være startet for at have vacum..  vi glæder os til at følge med..

vh. Erik

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Mit spær lever sig eget liv
« Svar #10 Dato: 29. December 2021 kl: 13:50:55 »
Hmm - sidder lige og checker T3nettet for info om spær, og det ser ud til jeg også havde problemer med spær lys for snart mange år siden ;-)

Mit bagerste spær lyser men er ikke i indgreb, er der en der ligger inde med el diagram over spær? Tænke jeg lige må finder de ledninger der aktiverer lyset i displayet.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå