Forfatter Emne: Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen  (Læst 5910 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Dato: 08. Juni 2007 kl: 18:26:33 »
Hej,

Jeg er på GDS lørdag fra kl. ca 0930.

Mit projekt, skifte kobling.

Andre der harlyst til at kigge forbi og mekke?

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #1 Dato: 08. Juni 2007 kl: 18:49:52 »
hva f... -har du ikke fået skiftet den endnu???   :lol:  :lol:

god fornøjelse. Det er let.

Team Supermario er jo altid lige i nærheden, hvis der mod forventning skulle være en enkelt bolt der driller.  :shock:  :shock:

Hvis der så er noget der går i stykker, så har jeg en bil holdende i haven i solrød, som du kan stjæle fra.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #2 Dato: 08. Juni 2007 kl: 18:57:10 »
Hej Mølle,

Narj, jeg er lagt ned af mit nye arbejde...........

Men NU har jeg hentet koblinger (tak til S-toget), 1 stk 215 og 1 stk 228 (med tilbageleveringsret), givet alt hvad der skal skrues på ude på bilen sovs, åbnet en øl, forbereder mig til imorgen..........

Jo, jeg skal nok nå at bande og SVOVLE inden jeg er færdig - men det er vel lidt ligesom en manddomsprøve at skifte kobling.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob og de 10 tommelfingre
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Bo

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #3 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:33:59 »
God vind JJ :D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #4 Dato: 08. Juni 2007 kl: 21:47:01 »
Tak til jer begge.

Har netop været ude på vejen og fylde alt jeg kan fylde med WD40. Incl tværvangen hvor forreste gearkassemontering er boltet opi med 4 bolte. Når jeg siger fylde, så mener jeg det. Jeg sprøjtede WD40 i til det dryppede ud langs boltene som holder gearkassen.

Hmmmmmmmmmmmm????????????

Det "burde" vel egentlig ikke kunne dryppe ud langs de bolte som holder gearkassen?

Nå, det  finder jeg "osse" ud af imorgen.

Medens jeg lå under bilen i førersiden, så jeg pludselig et par sko gå hen til den åbne skydedør. Sko???????????? Hørte en junkie stemme begynde at sige "Feeeedt maaan".

Jeg samlede mit hoved, og skød et hurtig "Du smutter bare makker" af, medens jeg kom på benene i en fart.

Suk...........................

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #5 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:11:29 »
Ja JJ. Mangfoldigheden blomstrer i Kbh. Husk nu, at man kommer langt med venlighed.

Måske var der virkelig tale om et anerkendende nik mod din bil, og ikke en analyse af mulighederne for profit i forbindelse med omsætning af din bils indhold på cafe Savl og Bræk.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #6 Dato: 08. Juni 2007 kl: 23:14:51 »
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Bo

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #7 Dato: 09. Juni 2007 kl: 09:44:02 »
Citat fra: "jensjakob"
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ


Det måtte jo komme. Vesterbro er de seneste år blevet så pisse-mondænt at alle gadens fugle er skræmt væk :evil: . Så nu indtager de da bare de andre bro-kvarterer. Politikkerne i københavn regnede nok med at de ville smutte ud omkring sydhavnen, men der tog de vist fejl :!:

Mads-kaa

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #8 Dato: 09. Juni 2007 kl: 11:30:32 »
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "jensjakob"
Venlighed, bestemt venlighed :-) - af den slags der klart og tydeligt siger "Stop" - men ikke fremprovokerer...

Jeg blev virkelig overrasket - har aldrig oplevet det før her på Østerbro.

JJ


Det måtte jo komme. Vesterbro er de seneste år blevet så pisse-mondænt at alle gadens fugle er skræmt væk :evil: . Så nu indtager de da bare de andre bro-kvarterer. Politikkerne i københavn regnede nok med at de ville smutte ud omkring sydhavnen, men der tog de vist fejl :!:

Jeg tror vidst vi tager vores del af "problemet" her i sydhavnen! Sidst jeg lå og rodede med bremserne ude på asfalten, kom en venlig sjæl hen og kom med mange gode råd. Det var meget hjælpsomt, men desværre skulle han videre til en aftale han havde på Mozarts Plads :wink:

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #9 Dato: 09. Juni 2007 kl: 17:25:09 »
Først - en KÆMPE tak til Morten for hjælp udover alle grænser.

Morten - jeg skylder dig.........

Den korte version:Jeg har STADIG koblingsproblemer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det virker somom der ikke er nok slaglængde et ellerandet sted, så koblingen ikke bliver koblet ud.

Dvs jeg børster fortsat tænder osv., og skal slukke motoren for at komme i første eller bakgear.

HVAD BEEP KAN DET VÆRE??????????????

Vi skiftede IKKE pilotlejet -det så helt fint ud, og højgearsakslen så også fin ud.

Jeg HAR luftet kobling ud - der kom en lille smule luft, og bagefter fin fin ren bremsevæske uden bobler.

Kan det være hovedcylinderen???? Hvis stemplet nu er en smule træt, så bliver der bygget tryk op til et vist niveau, og derefter fiser bremsevæsken bagom stemplet???????????

Der er IKKE vådt under hovedcylinder eller slavecylinder.

Slavecylinder bevæger sig fint - et par cm - synkront med hovedcylinder.

Når jeg lufter ud, er symptom, Koblingspedal ned, slavecylinder går med ned. Når udluftningsskruen åbner, kan koblingspedal vandre videre. Ca. ligeså meget som den første vandring???????????? Altså kan det være at slavecylinderen ikke kan bevæge sig langt nok???????? Det taler vel i teorien IMOD problemer i hovedcylinder??????????????

Jeg er DYBT forundret og meget frustreret - og alle råd modtages med kyshånd.

Med meget glade hilsner for Mortens hjælp - og DYBT frustreret over stadig at have koblingsproblemer...........

Jeg har søndag til også at mekke på bilen, og så er jeg tæt på at smide den på værksted - der er familietræf i jylland på lørdag..... :(

JJ - 28260167
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #10 Dato: 09. Juni 2007 kl: 17:44:42 »
uha. Det lyder kedeligt. Håber ikke at pilotlejet bliver dit Waterloo.

Jeg ville allerførst prøve at koble ud manuelt på selve koblingsarmen. Der finder du ud af om problemet sidder udvendigt eller indvendigt.

Kan bilen koble ud, når armen er aktiveret, så funker koblinen. Hvis ikke, såehhh....    :?  :?  :?  krydse fingrer.

som sagt kan du bare plukke fra Sikaen i haven.  :shock:

god fornøjelse.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #11 Dato: 09. Juni 2007 kl: 17:56:33 »
Tak Mølle. Godt at vide,.

Har talt med Jarl - teori er at der er en rustkant i slavecylinder som gør at slavecylinder ikke kan gå langt nok ned.

Jeg låner en slavecylinder af Casper i aften eller søndag formiddag, og prøver.

Jeg går også ud nu og prøver den med at koble ud med rørtangen....

Ellers - så kommer jeg gerne til SOlrød og piller dele af Sika'en - tak for tilbuddet.

Mvh

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #12 Dato: 09. Juni 2007 kl: 18:21:47 »
Jeg er en svækling - eller også har jeg bare verdens strammeste koblingsfjedre - eller også er min rørtang for lille (35 cm)

Jeg kan IKKE koble ud med en rørtang - jeg kan ikke få fat så jeg kan få monent på´.

Jeg prøvede at få fat på tværs af udrykkerarmen. jeg kan ikke få den ned, og når Ida har trådt ned, kan jeg ikke holde udrykkerarmen når den går tilbage.

Men når jeg ligger under gearkassen og lytter, kan jeg høre:
1. At koblingens fjedre giver sig.
2. På et tidspunkt, lyder der et metallisk "klonk", meget blødt - og det er der at mekanikken ikke bevæger sig mere...................

Nå - jeg satser ca. alt på Caspers slavecylinder.................... Og krydser fingre.

Er der nogen overhovedet som har et billede i hovedet/en ide om/ hvor meget slavecylinderen skal kunne bevæge sig hh. hvor meget udrykkerarmen skal bevæge sig?

Det ser ud somom udrykkerarmen går ca 1-2 cm ned - jeg kunne gå ud og måle- er der nogen der ved hvor langt den egentlig skal bevæge sig?

/JJ

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #13 Dato: 09. Juni 2007 kl: 18:47:05 »
Lidt flere sjove ting fra vækstedet:

1. Brug en rørtang til løsne boltene til drivakslerne med - så undgår du at kværne indmaden :-)

2. T3 gearkasser tærer sig selv væk. Knækkede den nederste del af beslaget som holder gearskiftestangen fast på gearkassen.

3. Knækkede den studs på startmotor, hvor pluspol er monteret. Løste det ved at sætte en mindre kabelsko (istedetfor den den originale kabel.-muffe der sad) på.

Jamen ellers - så gik det smurt - alle bolte (ca) var nemme at løsne, og i båsen ved siden af var der en gearkasse-donkraft som vi lånte et par gange - det var glimrende - rigtig glimrende.

Råd til andre som gør det? Så snart i har gearkassen på, monter slavecylinder - og tjek at det virker. Hvis vi havde gjort det, så havde det været nemmere at pille gearkasse af igen, nu da det ikke virker.

Tilbage til pilotleje-teorien. Pilotlejet så pænt ud. Jeg gav det noget fedt med min lillefinger, og jeg rev ikke min lillefinger. Kan det stadig være det for-beep'ede pilotleje? Samt - kan jeg skifte det uden at tage svinghjul af - det så ikke sådan ud.........................

Vandring på slavecylinder - jeg kan vel egentlig gå ud og måle slavecylinderens længde fra der hvor væsken kommer ind - og så gætte mig frem til hvad slaglængden skal være? Er der nogen som ved hvad slaglængden skal være?

Jeg undrer mig stadig meget. Jeg troede på teorien om et kvast pilot-leje, fordi koblingsproblemet langsomt er blevet værre.

Jeg kan også godt se Jarls teori om at der kan være en rustkant i slavecylinder, som gør at den ikke kan bevæge sig langt nok.

Lad mig se - med en slidt kobling (og den gamle VAR slidt), så er koblingsnav tyndere - og dermed er fingrene yderst længere inde - og dermed er fingrerne som udrykkerlejet trykker på længere henne imod udrykkerlejet.

Når jeg sætter en ny kobling på, så er koblingsnav tykkere, fingrerne (fjedrerne) er i perifierien af koblingshus længere ude mod gearkasse, dvs at fjedrerne i midten er længere fremme mod motoren - og dermed skal udrykkerlejet bevæge sig mere - hvad der gør at det at jeghar sat en ny kobling på, faktisk giver mig større problemer med udkobling, fordi udrykkerlejet ikke bevæger sig langt nok?
Er den teori korrekt (For så taler det mod pilotlejet, og for et problem med at udrykkerarmen ikke bliver drejet nok - og det er enten fordi slavecylinderen ikke har nok slaglængde, eller der er problem med urdykkerarmen...............

Suk - jeg glæder mig til at skifte slavecylinder............. Og HÅBER!!!!!!!!

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mølle

  • Gæst
Værkstedtræf, lørdag, GDS, Sydhavnen
« Svar #14 Dato: 09. Juni 2007 kl: 19:19:29 »
tjek at udluftningsskruen på slavecylinderen virker. ellers er det rigtigt noller  :?  :?