Forfatter Emne: Pakninger 1,9 WBX  (Læst 2755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lenander

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 129
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Dato: 20. Marts 2013 kl: 15:49:01 »
Hvor bøvlet er det at udskifte gummipakningerne i en 1,9 dg WBW`er ?  ..og kan det gøres mens motoeren ligger i den ?

Den drypper lidt kølervæske...som vist nok er meget normalt...

Jeg har lige skiftet ventildækselpakning uden de store problermer :-)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #1 Dato: 20. Marts 2013 kl: 16:06:55 »
du kan godt skifte gummipakningen med motoren i vognen, MEN det er noget lettere at have den ude.
Hvis den drypper væske fra gummipakningen er det et spørgsmål om tid til du holder uden vand med skidt motor. Du skal være HELT sikker på at din føler i beholderen til at vise væskestanden virker.

Offline lenander

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 129
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #2 Dato: 20. Marts 2013 kl: 16:10:13 »
ok.... har set at man kan købe sådan noget motorblok tætner man smider i kølesytemet...men det er vel bare en halv løsning...

Min måler til vand virker fint da jeg har skiftet følerne mv.... den røde lampe blinker fint når det mangler lidt vand:-)

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #3 Dato: 20. Marts 2013 kl: 16:55:10 »
fint med styr på væskestanden, men lad være med at putte noget stads i vandet.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #4 Dato: 20. Marts 2013 kl: 18:18:47 »
Du kan lige så godt hælde et æg i kølervandet, som kølertætner. Virkningen bliver det samme: Du kan være heldig, at hullet lukker til i en periode for derefter, at opgive totalt. Det kommer ALTID når det er mest ubelejligt. Så følg Hinzes råd: Lad være med, at fylde noget i dit kølesystem. I værste fald stopper kanalerne i køleren til, og så har du for alvor problemer.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #5 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:39:06 »
Jeg har lige været gennem præcist det samme. Eller næsten da.....

Min bus begyndte og dryppe kølervæske fra venstre topstykke, og jeg havde et projekt liggende med at skifte to udstødningsmanifoldpakninger. Sidste jeg skiftede udstødning fra en gammel træt til komplet ny fra topstykker til slutrør brugte jeg 8-9 arbejdstimer i graven i sommers i 27 graders varme, jeg gjorde det mens motoren lå i bilen. Og var det ikke på grund af min stædighed så burde jeg have taget motoren ud....

Efter den sidste operation med at skifte hvad jeg troede var defekt(e) vandkammerpakninger, brugte jeg to timer på at montere hele udstødningen igen, incl at skære gevind i toppene og montere nye støttebolte i toppene. To hyggelige timer med en cola og motoren spændt op  i motorstanden.

Det var to hyggelige timer vs. 8-9 timers helvede i graven hvor man slår hovedet, skrælder huden af armene, får rustflager i øjnene og mister 1 liter væske i timen.

Nå, men det ironiske var så at det slet ikke var vandkammerpakningen der var defekt, det var termostathuset der var revnet så der sev kølervæske ud, ned af toppen, og dryppende fra kanten af vandkammerpakningen.

Jeg har lidt billeder fra operationen:
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #6 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:44:44 »
1
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #7 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:46:53 »
2
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #8 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:49:37 »
3
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #9 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:51:42 »
4
Mvh. Casper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #10 Dato: 20. Marts 2013 kl: 21:53:35 »
5
Mvh. Casper

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Pakninger 1,9 WBX
« Svar #11 Dato: 20. Marts 2013 kl: 22:36:34 »
Oj Casper, det ser rigtig godt ud. God inspiration

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 182
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Pakninger 1,9 WBX
« Svar #12 Dato: 15. April 2022 kl: 17:26:23 »
Nu er det her jo et enormt gammelt opslag.. men gammel viden kan self stadig bruges..

Er der en der er klar over hvad man ellers skal bruge ud over et komplet pakningssæt som jeg self har fundet hos Otto..

Motoren er en Dg som VW har lagt i bussen i 05. Om den var ny eller renoveret ved jeg ikke. Den havde i hvertfald kørt 0 km den gang .

Så vidt jeg ved var den altid været passet ang olie og kølervæske..og den går også ganske fint.. den ligger med et forbrug der hedder 9.3km/l som jo er tæt på det opgivne.

Er 99% sikker på det er i bunden af det v topstykke den er utæt..

Mvh Rasmus