Det er et meget diskuteret emne, du rejser her - prøv at søge på CS, JX, AAZ, KY og 1Y - så har du læsestof til mange aftener. I hurtig overskriftsagtig form kan man sige:
EA827'er motoren er lavet til de små personbiler fra VW/Audi i starten af 1970'erne. Da VW i starten af fattigfirserne skulle have en diesel til T3 (alle de andre kassebiler havde jo diesel) var udviklingspengene små, og man kiggede på hylderne, hvad man havde. Det blev som bekendt 1,6'eren fra Golf/Passat-familen - den blev tiltet 50 grader ned til venstre side - den fik et anden bundkar, svinghjul og udstødning samt lidt andre detaljer og så blev dieselpumpen omkalibreret, så den leverede mere i bunden af effektområdet. Pludseligt havde den lille fine motor (CS)fået en dobbelt så stor bil at flytte på, den var kommet om bagi, hvor der ikke var skyggen af kølende fartvind, og så var den havnet i en varevogn, hvor svendene bare klampede speederen i bund, når de skulle hjem fredag eftermiddag.
Det gik OK, så længe det var en sugediesel - well i de første år skifte VW utallige toppakninger, men så fandt de på at sætte større strækbolte i, og så hjalp det en anelse. I 1985 var presset fra konkurrenterne blevet så stort, at man måtte gøre noget i Hannover. 50 hk til en kæmpekassebil var simpelthen blevet latterligt, så igen kiggede man på hylderne og fandt 1,6 TD i Golf/Passat osv. Den blev implanteret i T3 og straks stod varmeproblemerne i kø. Det er en superfin motor - genial karakteristik, smidig, omdrejningsvillig og økonomisk. Alle de gode egenskaber fik man glæde af... de 100.000 km, motoren holdt. Lige nu vågner alle mine gamle fjender fra graven, og de vil skrive vrede indlæg om, at en JX (som den motor hedder i en T3) skam sagtens kan holde meeeget længere. Ja, ja det kan den, hvis man ikke bruger den .- Hvis man behandler den som et råddent æg. Motoren lider notorisk af varmeproblemer - olietemperatur på 135 grader ved morfarkørsel, cylinder 4 bliver slidt lynhurtigt, topstykket revner, og den spytter overtryk ud i kølesystemet, der så bliver slammet til med olierester, og så køler det bare endnu værre til den næste motor.
Jo, jo - jeg kender også godt 1,6 TD fra Golfer. Skøn sprød motor. Det er den også i T3. Der holder den bare ikke så længe, for speederen er altid i bund, når man skal drive et fartøj med en aerodynamik som en mejetærsker og et frontareal som et midtjysk stuehus.
Så spørger du til 1,9 D - 1Y, som hentes bl.a. fra G3. Fin, fin motor. Teoretisk set meget holdbar - stor slagvolumen, lille effekt. Desværre er 1,9-familien 1Y, AAZ og TDI'erne meget uvillige til omdrejninger. Vi kan tage en lang konstruktionsteoretisk snak om det - du kan selv søge dig frem til det her på siden, hvis du søger på "underkvadratisk". 1,9 har så stor slaglængde, at stempelhastigheden bliver temmelig høj med de ulemper, det nu medfører. Hvad skal man så gøre? Tja, min personlige favorit er nok KY - 1,7 sugediesel 57 hk og mange livsforlængende modifikationer. Fin motor - søg på den. Eller også skal man bare leve livet som en sorgløs charlatan og køre JX - den kører fortryllende de 8-9 måneder den holder ;-) I en Syncro tror jeg i hvert fald, du vil blive søvnig af livet uden turbo - snak med Blackchart - han har prøvet det.
Et helt andet kapitel er benzinkonverteringer - det er der, jeg endte - R4 1,8 - det er robust og kører godt, men igen - husk, det er gamle biler - man må ikke forvente driftsikkerhed og moderne køreegenskaber, men man finder ikke mere elskelige biler.
PS: Engang for år tilbage var jeg glødende tilhænger af 1y. Du kan læse mine ungdommelige naive betragtninger her:
http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html