Forfatter Emne: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx  (Læst 6666 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Dato: 22. Juli 2021 kl: 14:40:34 »
Da jeg for ca. 10 år siden købte Bambussen, var det egentligt med tanke om at konvertere den til diesel, men det blev til, at jeg startede mit bekendtskab med den benzinmotor der lå i. De små 30 år havde dog sat sine spor, tørre og revnede ledninger masser af småreparationer på ledningsnettet i motorrummet osv. De perioder hvor den gik godt var nok til at jeg har forelsket mig i den motor.
Så konvertering til diesel blev hurtigt skrottet.

Har så brugt rigtigt lang tid på at finde ud af hvad der skulle til for at få en Dj’er til at spinde, Startede med at skifte hele ledningsnettet til motorstyringen med et komplet original sæt, det ændrede nogle af de udfald jeg til tider oplevede, men stadig var det bare ikke en motor der bare spant.

Igen begyndte jeg at se efter motorkonvertering både Subaru og VW række 4, men med de priser på konvertering jeg fik havde lidt svært ved at se den helt store gevinst. Så tilbage til DJ’eren – jeg måtte grave dybere.


Lidt motorhistorie
Den vandkølede boxer motor er den næstsidste i rækken af boxermotore fra VW, og netop DJ’eren opfatter jeg som en motor hvor VW’s ingeniører har gjort deres yderste for at tilpasse en T3’er.

Nu er WBX’en jo et udspring af den luftkølede VW motor og det må har givet nogle udfordringer at hælde vand på, så der er slanger og samlinger overalt, det ser man ikke på en Subaru – indrømmet – men det gør det letter at se hvor det drypper fra…

DJ’eren har moment nok til at følge med trafikken uden at den overbelastede gearkasse – så jeg fornemmer at er der sad en række ingeniører der var godt tilfreds med deres arbejde, og da de på et tidspunkt måtte forholde sig til forurening og benzinforbrug – måtte de med MV’eren, som blev den sidste vand boxer, acceptere lidt nedsat ydelse.


VWs ingenørere havde ca 40 års erfaring i at lave boxermotore, men ca. 2 års erfaring i at lave motorstyring, så  egentligt er det en motor der bygger på mange års. Det som jeg opfatter der adskiller den motor fra en mere modernet motor er selve motorstyringen, så lad mig grave lidt i det.

Digijet
Motorstyringen er en Bosh DigiJet som er et af de første systemer til styring af VWs indsprøjtningsmotore, jeg går ud fra at det er designet for ca 40 år siden, Digijet’en er et meget regid system, der er ikke rigtigt nogle ”skruer” at stille på, ”one size fit all”,  Ikke at det nødvendigvis er et dårligt system, mere at gammel elektronik ændre specifikationer gennem tiden.

Air/Fuel ratio
Mere gravearbejde, for at forstå hvad der skete i min DJ’er, og for ikke at skrue helt i blinde monterede jeg en lampdasonde i udstødningen og en air/fuel meter – det gav noget overblik over forbrændningen, og udfra det kunne jeg prøve at ændre på fjedren i luftmassemåleren – hvilket normalt er et stort ”no’go”. Det gav hurtigt et billede af at meget små ændringer gav et store udslag. Det er altså følsomme ting jeg piller ved. Dvs at alderdoms ændringer i motorstyrings elektronikken også måtte kunne give store udsving i hvordan en DJ’er kører…

Så skift dog til en ny DJ motorstyring!
Det vil selvfølgeligt være en nærliggende tanke, men som nævnt før blev DigiJet systemet udviklet for ca 40 år siden. Et helt nyt DigiJet system - hvis det kan fås – er jo netop designet til hvordan motorverden så ud for ca 40 år siden. En af de ting der var anderledens er at vi i dag kører blyfri benzin, som forbrænder på en anden måde end bly benzin, jeg ved det bliver kompenceret ved at stille tændingen. Yderligt har jeg  der ændret udstødning, indsprøjtning og spjældhus på min, ting som også kan have en indvirkning på at et aldrende DigiJet system har udfordringer.

Nåh ja tænding, strømfordelern er jo også en faktor, den er formodentligt tilpasset DigiJet’en da der var bly i benzinen, så den indbyggede tændingskurve er måske ikke optimal til blyfri benzin – jeg har ikke kunne finde så meget omkring VW strømfordeler kurver til en DJ’er, men fandt en artikel omkring strømfordelere og tændingskurvere generelt – jeg har vedhæftet artiklen fra HotRod Magazin - Den artikel giver et godt indblik i hvad ændringer i tændingskurver gør.

Min forløbelige konklusion må være, at jeg mener at selve motoren er ganske god, men det der styrer motoren der er outdatet.

Hvis andre kan finde ud af det kan jeg vel også
Jeg har selvfølgeligt undersøgt hvad der er af muligheder, et af de systemer der er blevet ved med at dukke op er MicoSquirt, et stand alone system som er brugt på rigtigt mange forskellige biltyper i gennem mange år og der er et rigtigt godt community omkring det på nettet. Jeg har ikke været meget for at gå i gang – jeg hader ledninger!

MicroSquirt fås som mange ting bla. Byg selv fra bunden, men jeg fandt en pakke løsning hos Triggerwheels.com hvor stikket til MicroSquirt’en var samlet og så det kun er ledninger til div følerer der skulle samles og det med en ganske god vejledning.

MicroSquirt er som sagt et standalone system som kan sættes op til at styrer rigtigt mange ting, fx launch control turbo boost. Det pogrameres ved hjælp et computer hvorefter opsætningen downloades til ECU’en (MisroSquirt), programmet kan også være med til at kører systemet ind.
Mit udgangspunkt er det mest simple.

Hvad skal der til
Mit system består af flere dele:
Trigger Wheel + føler, som registrer motoromdrejninger
Luft temp. Sensor, ja luft temperatur
Spjældhussensor
MAP sensor, der registrer luft gennemstrømningen
EDIS tændingssystem
Pris ca 5400,-

Lampdabsensor
Pris ca 1400,-

Vand temp. måler er den originale
Benzinpumpe er den originale

Non Destructive
Udgangspunktet måtte være at hvis det ikke virkede skulle jeg skifte tilbage til det originale. Og med Microsquirt er der relativt få ændringer på selve motoren. Først fjernede jeg hele motorstyring ledningsnettet, div. Styrerbokse, strømfordeler og luftmassemåleren. Et takthjul (32-1) blev svejset på svinghjulet – og anden gange kom det til at sidde rigtigt – takthjulet er er grundlæggende for at ECU’en (motorstyringen) kan fungere korrekt. Der blev laver en holder til den sensor der aflæser takthjulet og det beslag var også til EDIS enheden. Det næste jeg fik lavet var et rørstykke fra luftfilter til spjældhus, og lavede jeg lige en lille fejl i min opsætning – eller fejl er det ikke, bare ikke nødvendigt, jeg har monteret en MAF (Mass Airflow) sensor som kan måle tryk, temperatur osv, men en MAF sensor er typisk en enhed der er tilpasset det rørforløb der er på en speciel biltype, i mit tilfælde en VW golf, og for et få fuld glæde af en MAF sensor skal det måles igennem så man ved hvordan luftgennemstrømningen er i den opsætning jeg har – det gøres ved udlæsning af en MAP sensor.. og en MAP (Mass Air Pressure) sensor indgår allerede i systemet. Det er nok lidt forsimplet. Nå ingen stor skade bare læring - jeg kunne have nøjes med en luft temeraursensor. Så takthjul, beslag til sensor og rørstykke fra luftfilter er de eneste ”specielle” indgreb der skal til.

Og nu til alle ledninger
Sættet fra Triggerwheels er super godt beskrevet alle ledninger er mærket så efter lidt ledningslayout tanker besluttede jeg mig at montere  ECU’en og styreenheden fra lambdasensoren i en vandtætkasse og så gå uden om de ledninger der ikke skulle bruges, input fra launce control, turbo osv. Det medfølgende diagram/beskrivelse er ganske godt men mangler selvfølgeligt lige det der omhandler tilslutningen af det strøm der VW specifikt, det fandt jeg så på nettet et sted. Ellers var det bare at være superomhyggelig med alle tilslutninger, checke og dobbelt checke, min største frygt var at fejlsøge på systemet før jeg forstod det grundlæggende.

VW DJ USB
Det var med lidt ærefrygt første gang jeg tilsluttede computeren til motorstyringen. Tuner Studio er programmet der beskriver setup’et  og fra det downloader du de informationer ECU en skal bruge. Så først skal alle sensorer beskrives i programmet, altså værdierne de giver ud, det fleste kunne jeg let finde, men der har været flere hvor der skulle graves dybt på nettet. Når de værdier er på plads skal der laves et basis map for tænding og Air/Fuel ligges ind. Et map er egenligt et lille excelark hvor værdier for tænding og Air/Fuel skrives ind, og er kun basis men helst så tæt på som muligt. Nu nærmer vi os tidspunktet for at dreje en nøglen.

Svedige hånd på startnøglen
Lille drej, benzinpumpe brum og ingen stor succes. EDIS systemet gav mig udfordringer. Det er et ”Waste Spark” system det vil sige at det tænder hver gang stemplet er i top og forbindes det forkert lyder det meget mærkeligt, da det så efter lidt benspænd var på plads begyndte der at ske noget dog ingen succes endnu, efter lidt mærkværdigheder og lidt skriveri på Microsquirt forumet fik jeg hjælp til at finde ud af jeg havde fejl på min MAP sensor, den blev bytte ud også kom det store smil frem.

Autotune
Hele grundlaget for Microsquirt er et der er ”self learning” Det vil sige du kan køre det ind med computeren tilsluttet og så kommer programmet med forslag til justeringer, allerede efter første tur ændrede det meget og bilen var en helt anden.

Hvor er jeg nu?
Lige nu sidder jeg og skriver dette med udsigt over Vesterhavet, for det er efter min mening sådan Bambussen skal bruges. Og med hensyn til motorstyring og motor kan jeg ikke få armene ned, det er helt klart det bedste jeg har lavet ved bussen. Motorgangen er fuldstændigt jævn ikke èt lille udfald har jeg oplevet den har fået en anden lyd muligvis pga af EDIS Waste Spark, den føles som en meget mere modernet og livlig bil. Det er blevet lidt for nemt at kører for hurtigt på motorvej, ligger jeg efter en lastbil er det let at trykke på speederen accelerer op og overhale – selvfølgelig er det stadig ikke en racerbil, men den kører bare bedre i alle områder.

Om jeg er helt i mål, nej ikke helt, jeg skal have set lidt på tomgangen der er et lille op og nedgang i den som jeg har lidt idé til hvad der skal til for at fikse og jeg skal have gravet lidt i om jeg skal ændre lidt i Air/fuel tabellen ved landevejskørsel, ikke meget men måske en lille smule mager blanding men det er absolut i småtingsafdelingen. Og jeg har lidt ved start hvor jeg lige skal vippe lidt med speederen for at starte. Lige vil vi nyde vores busliv rundt i Danmark, og så få fixet hvad der nu er hen ad vejen.

//Mudpool
VW Syncro DJ 112+
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Svar #1 Dato: 22. Juli 2021 kl: 18:23:30 »
Super fin tråd som forhåbentlig giver andre lidt blod på tanden for en opgradering  8)
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Vwolder

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 65
    • Vis profil
  • By: 8270
Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Svar #2 Dato: 25. Juli 2021 kl: 19:57:31 »
Spændende

De makker også med en opgraderet styring til MV med det originale setup

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=754465

Det er lidt en anden tilgang til samme udfordring

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Svar #3 Dato: 26. Juli 2021 kl: 10:30:51 »
Ja - jeg er ikke den eneste. GoWesty er igang med et system og Marco Mansi bygger også et der forøvrigt er baseret på Microsquirt.
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Svar #4 Dato: 06. August 2021 kl: 13:30:21 »
Lige en lille info: I vores ferie har vi kørt 2400 km blandet kørsel og den går liiige på den gode side af 8 km/l - og det er da meget godt af en Syncro med store hjul (215.85/16) og der har ikke været et eneste udfald. Stadigt er der nogle små ting jeg skal have justeret

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå