Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - hanslars

Sider: 1 [2]
16
Diesel Fora / Olieskift (sikker for 117. gang - men hvad faen)
« Dato: 27. August 2013 kl: 17:13:15 »
Nå. Nu har jeg både fået taget mig sammen til at stramme mit håndbremsekabel (godt hjulpet af Bentley manualen), samt skiftet brændstofslangen (som går fra pumpen ved den ekstra dieseltank, vi har siddende under bilen til påfyldningestudsen til den normale tank) - uden at hverken bilen eller jeg led den vilde overlast.  :whistle:

Meen i erkendelse af, at man nok ikke springer direkte fra kategorien "har-aldrig-rodet-med-biler-men-har-set-folk-gøre-det-og-kendte-engang-en-som-havde-en-knallert" til "jeg-skifter-da-lige-motoren-på-min-syncro"-kategorien, kommer her lidt spørgsmål om olieskift.

Jeg har selvfølgelig søgt her på forummet, og fundet flere gode tråde om emnet, og kan konkludere at
  • olien skal være varm
  • jeg skal skaffe en ny kobberring
  • jeg skal have købt et oliefilter
  • der skal 4 1/2 liter olie på, og så checke efter 2 min om den skal have mere


Men, skal oliefiltret være af den korte slags, som Hintze sælger til diesel med oliefilter?
Hvad for noget olie skal man bruge?
Og er det korrekt antaget, at man bare skruer beskyttelseskappen af undersiden af motoren, og så er der adgang til bundproppen (jeg har tegningen af motoren i Bentley manualen)?  :huh:

Jeg håber der er nogen der har lyst til at dele lidt viden  :silly:

17
Din bil... / Syncronauternes camperbus
« Dato: 03. August 2013 kl: 10:43:56 »
Nå.
Nu har jeg været medlem her på T3nettet i 4 måneder, og været ejer af en T3 siden slutningen af marts 13. Nu må det vist være tid til at præsentere sig  B)
Vi er en familie på 4 (to drenge på 8 og 11). Vi besluttede os for, for ikke så længe siden, at vi gerne ville rejse ud i Verden - gerne i et år, eller måske mere. Hvordan gør man så det uden at udgifterne løber helt amok? Efter lidt googling fandt vi frem til Mary og Dennis og Birgitte Bager. Jeg har kørt i T3 Doka som barn (min far havde en grøn som arbejdsbil i Grønland, hvor den blev brugt på både vej og på havisen), men havde egentlig glemt eksistensen af denne dejlige bil.  :cheer:
Der gik ikke lang tid før vi fandt frem til Sydfyns Autocamper, og da Niels Erik var kommet hjem fra vinterferie, kørte vi forbi Sydfyn og fik et par prøveture i to Syncroer som han lige havde fået hjem fra Finland (14" beziner og 16" diesel 1.9). Vejret var dejligt og efter en køretur i bakkerne i Sydfyn var vi helt solgt!


[attachment=15200]hb2d179d.jpg[/attachment]


Vi gik i tænkeboks, og i løbet af kort tid havde vi sagt ja til at købe den "store" af de to biler vi havde prøvet. Nu var det så et spørgsmål om at få den bygget om til camper. Opgaven overlod vi til Niels Erik.


[attachment=15201]h194479a.jpg[/attachment]

[attachment=15202]h6d7e74a.jpg[/attachment]

Og resten er historie!  :)  Vi nåede at få bilen inden Fyn 13, hvor vi desværre kun kunne være første dag (da jeg skulle arbejde). Men vi prøvede at køre off-road (tak for introen Jason) og fik talt med flere forskellige, og vi kunne mærke at folk med T3ere bare er vilde med at dele ud af gode råd og erfaringer. Fedt!

Huset er sat til salg, og vi regner med at stævne ud i Verden, når vi er af med huset. Sommerferien blev brugt på to ture: først 10 dage over Sydfyn, Sydjylland og op langs Vestkysten til Skagen. Hjem til Storkøbenhavn og lave småjusteringer i indretningen. Derefter afsted i 12 dage  over Fyn og Jylland, igennem Tyskland, lidt rundt i Alsace, Luxemburg, Belgien, Tyskland og hjem igen.






[attachment=15203]heea352c.jpg[/attachment]


[attachment=15205]h4a55379.jpg[/attachment]


Ingen af os er mekanikere. Vi mener dog at vi har hænderne rimeligt skruet på, og Bentleys Vanagon repair manual er på vej med posten. Vi kommer helt sikkert til at støde ind i tekniske udfordringer, men så håber vi at der er nogen som vil give et godt råd med på vejen. Vi havde allerede en lille forsmag, da jeg skrev hjem til Forummet om vores generatorproblemer i Frankrig. Der var hurtigt flere som trådte til med gode råd  :)

18
Diverse / Dæktryk?
« Dato: 01. August 2013 kl: 19:27:11 »
Lige en af de hurtige:  B)

Syncro 16" BF Goodrich Mud Terrain 225/75 R16 - hvad skal dæktrykket være?

19
Elektrisk / HJÆLP!!!!!!! - generatorproblemer?! 1.9 diesel
« Dato: 18. Juli 2013 kl: 19:43:46 »
Sidder på en campingplads uden for Nancy i Frankrig med problemer med generatoren...måske? (1.9 diesel)  :(

Vi oplevede pludselig idag, ikke at kunne starte. Batteriet var fuldstændig dødt. Det tog 3 forsøg fra 3 forskellige biler at starte den, og holde den kørende ved hjælp af en tung fod på speederen.
Manden som hjalp os, var fransk, og kunne gestikulere til os at batteriet var dødt og skulle skiftes. Sammen fik vi også skruet på de to skruer som holder generatoren, så vi kunne stramme kilremmen op.

Vi kørte til nærmeste større by, og fandt en lokal fransk pendant til THansen, hvor jeg fik forklaret at vi skulle bruge et nyt batteri.
Manden skyndte sig ud og målte på batteriet. Først uden tænding, derefter med motoren kørende (den var ikke glad for at starte). Hans målinger viste en spænding på 11,59 v på batteriet, og en ladning fra generatoren på kun 10,93 v. Han fik forklaret på en blanding af fransk og gebrokkent tysk at det var generatoren som ikke virkede. Han havde desværre ikke en generator, og en tur hen til det lokale VW værksted rundt om hjørnet gav heller ikke bonus. Han kunne have generatoren hjemme i næste uge.
Vi besluttede os for at køre en lang tur, for at se om ikke det kunne hjælpe på at lade batteriet. Vi er opmærksomme på at det som måske har gjort udslaget er 5-6 korte ture i det sidste døgn...hvis generatoren så ikke lader med særligt meget har det vel gjort udslaget.

Vi nåede at køre over 110 km til Nancy hvor vi er nu. Men undervejs holdt termometeret op med at virke (til trods for 34 grader lufttenperatur, viste den en kold motor). Jeg havde næsten tanket, så tanken burde vise næsten fuld, men den droppede pludselig ned til omkring 1/4 fuld. Blinklyset holdt op med at virke, når man prøver at blinke, lyser den grønne lampe i panelet konstant.  Radioen som ellers burde køre på forbrugsbatteri, holdt også op med at virke.
Efter ankomsten målte jeg spændingen på startbatteriet til 11,10 v hvilket burde indikere at det er temmeligt dødt.

Planen imorgen er at se om den kan starte ved egen hjælp...jeg tvivler på at den kan, og så ellers at finde en mekaniker som kan udbedre fejlen.

Er der nogen som umiddelbart har en ide om hvad der skal til for at afhjælpe fejlen?

For en god ordens skyld må jeg lige sige, at vi havde lignende problemer for et par uger siden, hvor vi fik Dr Thing til at kigge på problemet. Vi skiftede sammen flere generatorer, og han undrede sig over at generatoren ikke sendte de 14 v afsted som den burde. Vi troede problemet løst. Men nu står jeg så her ca. 2300 problemfri km senere....med et problem. Hjælp!

20
Syncro Fora / Dækrotation - erfaringer søges.
« Dato: 26. Juni 2013 kl: 08:58:23 »
Jeg har ledt lidt på nettet vedr. dækrotation for 4x4 inkl. reservehjul.
Der er sikkert nogen herinde som har erfaringer og/eller gjort sig tanker om dette.  :)

Jeg tænkte umiddelbart på at tage reservehjulet, og flytte det til højre baghjul, og næste gang der så skal skiftes rundt (med det som nu er det "nye" reservehjul - og et andet) flyttes det "nye" reservehjul til højre forhjul osv. Dvs. man hele tiden flytter en plads rundt, mod uret. Er det en god ide?

For en god ordens skyld skal jeg vel nok sige at dækkene er BF Goodrich Mud Terrain.

Jeg har også fundet nedenstående billede på: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=43  - det er billede G...


[attachment=14833]tire_rotation_fg_2013-06-26.jpg[/attachment]


Men er det nødvendigt at rotere alle dæk samtidigt? Meningen er at vi skal på en 1-års-tur med bilen, og det bliver derfor til dækrotation ude i marken med håndkraft...  :silly:

21
Alt andet / Solgt Electrolux Absorptionskøleskab
« Dato: 12. Juni 2013 kl: 21:08:56 »
SOLGT.


Electrolux absorptionskøleskab sælges pga. opgradering.
Kan køre på 12V og 230V.
Gas virker ikke.
Mål: B 48,5 H 63 D 55 (ca)

Kom med et realistisk bud.

Kan evt. transporteres til Fyn/Jylland, når vi kommer forbi de kanter :)


[attachment=14717]Photo12-06-1317.43.39.jpg[/attachment]

[attachment=14718]Photo12-06-1317.44.26.jpg[/attachment]

[attachment=14719]Photo12-06-1317.44.33.jpg[/attachment]

[attachment=14720]Photo12-06-1317.44.54.jpg[/attachment]

22
Alt andet / K: Waffle boards
« Dato: 10. Juni 2013 kl: 20:38:05 »
Er der nogen der ligger inde med et par waffle boards de ikke bruger?
Jeg kunne godt bruge et par ca. 130cm til en større ekspedition (Australien/Sydamerika) jeg er igang med at planlægge.  :)

23
Træf / Billeder fra Fyn 13
« Dato: 12. Maj 2013 kl: 03:10:33 »
Så er der lidt billeder fra Flyvesandet.
Det var fantastisk at møde alle de imødekommende og hjælpsomme mennesker vi talte med på træffet.
Det er rart med flinke folk, som ikke er bange for at dele ud af deres erfaringer :) Det var en skam at vi skulle køre hjem allerede fredag, det må vi gøre om igen en anden gang.
Især tak til Jason fra Randers for tips og for at tage mig med rundt inden jeg selv prøvede offroad før første gang, og tak til nordmanden som guidede mig ud af min første lille "knibe" :)

Sider: 1 [2]