Forfatter Emne: Indregistrering og toldsyn, Gule eller hvide plader?  (Læst 2674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

wagener

  • Gæst
Indregistrering og toldsyn, Gule eller hvide plader?
« Dato: 22. September 2009 kl: 17:13:33 »
Hej,

Jeg har lidtspørgsmål til indregistrering af min T3. Har søgt en del her på forumet og har ikke kunne finde de præcise svar. Hvis der allerede er en tråd der forklarer beklager jeg. henvis evt. til den.


SPØRGSMÅLET:

Jeg har ejet og kørt min bus i Sverige nogle år og vil nu indregistrere den herhjemme. Vi har undervognsbehandlet den med 7 liter textyl og lavet lidt rust i skærmkasserne samt diverse. Den skulle være mere eller mindre klar. Tager i hvert fald chancen nu.

Bussen er oprindeligt den skrabede transporter uden noget. Den er ombygget med højt glasfibertag (Westfalia) og har et hjemmelavet interiør med seng, køleskab, gasblus og rindende vand. Der er opbevaringsplads over forsæderne samt bagtil. Ligeledes er der indbyggede skabe i den ene side. Den er åben fra føresædet om til kabinen uden nogen afskærmning bag føresædet.

Jeg er lidt i tvivl om den skal indregistreres og toldsynes som gulplade eller på hvide plader. Så vidt jeg kan forstå efter noget research samt samtale med skat vil en gulplade ligge på ca 5000 til 7000DKK mens en hvidplade vil ligge på 12.000 til 22.000 DKK.

Bussen: T25 1988, 2.1 Benzin 95 HK, Transporter.

Jeg kan forstå at man på hvide plader kan indrette den som man vil med soveplads og køkken mens den på gule plader gerne må have skabe men ikke noget køkken, sæder, seng eller lignende.

Er der nogen der har erfaringer med at få bussen på gule plader og derefter monterer sengen og udstyret igen? Det kan vel give lidt problemer ved grænsen, når man tager på ferie og evt bliver stoppet????

Er altså ude efter den billigste indregistrering og stadig kunne tage lidt på tur i den efterfølgende.....

Nogle erfaringer mht forsikringspriser - gulplade busser i forhold til hvidplade?

Gode råd eller erfaringer er meget velkomne.

Vil lige tilføje at jeg ofte er herinde og søge vejledning og fif - det er et super site med meget meget godt info. Mangler forøvrigt at skrive lidt om mig selv og bussen. Blev bedt om det da jeg meldte mig ind, men har endnu ikke fået skrevet noget. Det skal jeg nok få rettet op på snarest.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe lidt? :D

Mvh. Morten

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Indregistrering og toldsyn, Gule eller hvide plader?
« Svar #1 Dato: 22. September 2009 kl: 17:20:01 »
Du har også muligheden at indregistrere den som camper. (hvide plader) årlig vægtafgift er det samme som på alm hvidplade.  (10500 Kr/årligt) men måske er registrerings afgiften  billigere. det kræver bare at camping udstyret ikke må fjernes

Ups benziner koster vist kun 7500 Kr/årligt på hvide plader.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Eva

  • Gæst
Indregistrering og toldsyn, Gule eller hvide plader?
« Svar #2 Dato: 22. September 2009 kl: 19:25:39 »
Ikke nogen alternativer, med den indretning bør den indregistreres som autocamper til beboelse, da afgiften så vil være lidt billigere end fuld hvidplade(personbils) afgift.
Så skal indretningen bibeholdes, men bilen må bruges på lige fod med en personbil på hvide plader.
Vægtafgiften vil dog være den samme.

"Er der nogen der har erfaringer med at få bussen på gule plader og derefter monterer sengen og udstyret igen? Det kan vel give lidt problemer ved grænsen, når man tager på ferie og evt bliver stoppet????"


Glem alt om gule plader, der må ikke være noget som helst i varerummet der blot ligner campingindretning, og ikke tilladelse til personophold der under kørslen, plus der skal være en kabine/varerumsadskillelse, der minimum udgøres af et gitter.
Og det er ikke på grænsen der vil være problemer, men al kørsel i Danmark.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Indregistrering og toldsyn, Gule eller hvide plader?
« Svar #3 Dato: 22. September 2009 kl: 19:51:09 »
Hvis du syner den til gule plader, og efterfølgende monterer "hvidpladeudstyr" kan du løbe ind i alvorlige problemer. Det kan i værste fald betyde en hilsen fra SKAT + en solid bøde ( foruden ny vurdering og yderligere bøvl ) så der er nok ingen vej udenom. Enten som bus med x antal sæder, eller som camper.