Forfatter Emne: T3 som roadtrip bil?  (Læst 6489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristofferk

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Dato: 15. Januar 2014 kl: 11:09:46 »
Hej alle!  :cheer:

Vi er en håndfuld drenge, som overvejer at tage på roadtrip i Europa i vores sabbat-år.
I den anledning overvejer vi at erhverve os den ikoniske T3'er, og har fået muligheden for at købe en. Den har en golf 2 motor i sig, som har kørt 90.000. Det eneste der skal udskiftes er hjullejer og bremser. Derfor vil vi spørge jer om en T3'er, og eventuelt den som vi overvejer at købe, ville kunne klare den lange tur på 6000+ km.

Mvh.

De 5 drenge  :lol:

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #1 Dato: 15. Januar 2014 kl: 12:48:22 »
Så længe den er i nogenlunde stand og ikke bruger for meget olie/vand, kan jeg ikke se der skulle være noget problem i det. Rigtig god tur :)
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
T3 som roadtrip bil?
« Svar #2 Dato: 15. Januar 2014 kl: 13:00:48 »
Hej :-) Og velkommen her til. Lad os se lidt billeder af jeres T3. Mvh Frank :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #3 Dato: 15. Januar 2014 kl: 16:19:38 »
GO for it!! Og lær undervejs  B)

Det er tysk grundichkeit  :woohoo:
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #4 Dato: 15. Januar 2014 kl: 21:31:20 »
Hej  Kristofferdrenge.

Som Stenman siger: "så længe den ikke bruger vand og olie".
Køb den, skift slanger (eller tag reserveslanger med (vandslanger i motorrum). Skift rem/remme.
Frisk olie og oliefilter. Skift hjullejer og bremser, og kom så afsted, men husk, "den skal ikke have hele armen", det er en ældre dame, så kør fornuftigt og hold lastbilsfart.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
T3 som roadtrip bil?
« Svar #5 Dato: 15. Januar 2014 kl: 22:17:18 »
Hej drenge...

Det lyder som et herligt eventyr, der venter jer.

Der er ingen tvivl om, at en T3 er en ganske pålidelig bil at tage afsted i.
I skal selvfølgeligt gennemgå bilen med en kyndig, inden I tager afsted.

Der er helt sikkert flere, der vil hjælpe med gode råd og vejledning - men jeg vil foretrække, at få "svesken på disken".
Hvor i landet befinder bilen sig og er det jeres ønske, at få den gennemgået konkret af et par erfarne T3-folk, så må I give lyd...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #6 Dato: 15. Januar 2014 kl: 22:53:21 »
Er det diesel eller benzin motor?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #7 Dato: 16. Januar 2014 kl: 01:28:29 »
Kig på www.dennisbager.dk for inspiration
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #8 Dato: 16. Januar 2014 kl: 07:46:50 »
Hvad er jeres forventninger til turen og forberedelserne til den? Er i nogle mekanikeragtige drenge, eller har I akademikerfingre? En T3 er livskvalitet og herlighed. Det er oldgamle biler med forældet teknik og de er alle sammen uden undtagelse slidt op. Kærlige mennesker, der søger indhold ti tilværelsen bruger alle deres sparepenge og fritid på at holde dem kørende. Hvis I synes det er en sjov udfordring, når motoren har knækket skruen til det nederste tandremshjul og derfor er totalt færdig  midt på Sicilien, så skal I gå efter en diesel. Hvis I tværtimod gerne vil køre 7 km/l og bare have alle de andre problemer, så køb en benzin. There's no such thing as a free lunch - heller ikke i T3verdenen. T3 er vidunderlig - det er ren kærlighed for alle de tosser, der befolker dette forum, men hvis man viste almindelige mennesker en opgørelse over forbrugt tid og penge til vedligeholdelse, så ville de dåne. Hvis I vil have driftsikkerhed, så køb en gammel Hiace eller en anden kønsløs japaner. Vil I have uforudsigelighed og tomme punge, men charme og lykke i sjælen, så find en T3.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #9 Dato: 16. Januar 2014 kl: 10:54:36 »
Samt - nyd at en T3 er fra en tid, hvor al mekanikken er tilgængelig og der er masser af plads at skrue på.

Man kan se hvad der er galt på et splitsekund, og næsten alt kan fikses (især hvis man har nogle af de mere sjældne dele med så man ikke skal vente flere dage på forsendelse).

Det er ikke som med mere moderne biler, hvor det er umuligt at se hvad der er galt - fordi motorrum er så pakket  (og pakket ind i plastik oppe og nede) - så man intet kan se før man er igang med at splitte det hele ad.

Læs gerne mine tråde om Frøken Grå - vi har rejst i Europa i den hver sommer - og der har været masser af mekanisk sjov undervejs - men alt kunne laves.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
T3 som roadtrip bil?
« Svar #10 Dato: 16. Januar 2014 kl: 11:58:43 »
Gør det :) det er skide sjovt :)

Udover ovenstående

Få styr på hvordan den virker :) og få skiftet og tjekket de dumme irriterende ting, som med garanti er møre eller slidte. Bare et lille eksempel: ventilerne på dækkene: havde en som var mørnet og knækkede nede ved fælgen på en landevej i slovenien.......det forsinkede lige hjemturen 2 timer, og er mega forstyrende.

Der kan nævnes små tingmange ting:

Gearskiftet, og dens forbindelse til kassen, samt hele knokkeledet på kassen.
Træk aksler (manchetterne)
Skydedørs rullerne, skift dem, man er helt prisgivet hvis de går :)

Og mange andre ting :)

Ser i er fra Jylland, få nogle med stor know how på til at se og tjekke den igennem.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
T3 som roadtrip bil?
« Svar #11 Dato: 16. Januar 2014 kl: 13:29:32 »
Jeg kan bidrage med en lille historie fra det virkelige liv. Vi skulle til Italien i vores kære dieselbus.
 Nå jeg skriver vi, er det 5 børn, skribenten og en kone. Dagen inden turens start holdt den op med
 at lade. Ikke noget problem da en gut ikke langt herfra rodede med gamle Golfer. Jeg fik noget
 makket sammen og den ladede atter. Næste morgen var det afgang. Alle unger blev godt placeret
 men da jeg lukkede skydedøren, faldt den af. Trissehjulet var ganske enkelt slidt igennem. Nå, alle
 blev sendt ind i huset igen. Man vidste godt at tidspunktet for vittigheder var dårligt. Et andet beslag
 som jeg havde liggende blev monteret og alle satte sig til rette igen. Også konen. Da hun smækkede
 døren faldt sideruden ned. Der blev helt stille i bussen. Heldigvis havde jeg også de dele liggende
 så vi efter en times tid kunne drage afsted. Dette skete i min gårdsplads. Der er sket lignende ting
 i andres indkørsler.
 Så lyt til alle input og lad være med at regne med at ham kammeraten som er mekaniker altid vil
 redde jeres røv for det blir han træt af. Men find en T3 og drag afsted. I vil aldrig fortryde.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #12 Dato: 16. Januar 2014 kl: 14:34:57 »
Det var dog en skrækkelig historie

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #13 Dato: 16. Januar 2014 kl: 15:14:19 »
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=107066
Jeg kan bidrage med en lille historie fra det virkelige liv. Vi skulle til Italien i vores kære dieselbus.
 Nå jeg skriver vi, er det 5 børn, skribenten og en kone. Dagen inden turens start holdt den op med
 at lade. Ikke noget problem da en gut ikke langt herfra rodede med gamle Golfer. Jeg fik noget
 makket sammen og den ladede atter. Næste morgen var det afgang. Alle unger blev godt placeret
 men da jeg lukkede skydedøren, faldt den af. Trissehjulet var ganske enkelt slidt igennem. Nå, alle
 blev sendt ind i huset igen. Man vidste godt at tidspunktet for vittigheder var dårligt. Et andet beslag
 som jeg havde liggende blev monteret og alle satte sig til rette igen. Også konen. Da hun smækkede
 døren faldt sideruden ned. Der blev helt stille i bussen. Heldigvis havde jeg også de dele liggende
 så vi efter en times tid kunne drage afsted. Dette skete i min gårdsplads. Der er sket lignende ting
 i andres indkørsler.
 Så lyt til alle input og lad være med at regne med at ham kammeraten som er mekaniker altid vil
 redde jeres røv for det blir han træt af. Men find en T3 og drag afsted. I vil aldrig fortryde.

 Mvh Jønne Ukendt


totaaaal yndlings historie den der  :P  :P  :P
den bliver tit brugt når man skal fortælle om livet med en T3 (som jeg ikke vil være foruden) , den største fejl ved en T3 er man tit for lyst til at dreje sydpå og bare fortsætte ud i det blå , bare forlade alle problemerne og trivialiteterne bag sig og nyde livet for fuld skrue
god tur
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
T3 som roadtrip bil?
« Svar #14 Dato: 16. Januar 2014 kl: 19:16:13 »
Det minder en hel del om min historie: Jeg var den lykkelige ejer af en T3 wbx. Havde selv renoveret motoren og pakket den om, lavet ALT rust og haft gang i laksprøjten. Resultatet var tåleligt og for ikke at ligne en bedaget KTAS bil fik den en hvid staffering.
Den kunne stå i måneder uden at blive startet, og alligevel slog den glad i gang ved første forsøg. Hver gang.
Så lånte vi vores Fiesta ud, og skulle så bruge T3 som daglig transport.
" Ikke noget problem, den kører bare altid " sagde jeg kækt. Vi satte os ind og jeg drejede nøglen. Starteren piskede rundt, men ikke om den så meget som slog en sk..
Ved femte eller sjette forsøg syntes jeg der var MEGET varmt i kabinen, og fruens misbilligende blik og sukken gjorde måske også sit ?
En nøjere undersøgelse afslørede, at tændspolen var brændt i smadder i toppen ( Ikke synligt ved første blik )
Fejlen blev selvsagt udbedret prompte og bilens renomme genoprettet. Den var atter den gode gamle og pålidelige slider, -
og hold da op hvor har jeg ærgret mig gul og grøn, at jeg nogensinde hoppede på at sælge den.

Som flere allerede har påpeget: Regn ikke med problemfri kørsel jorden rundt. Tæv den aldrig op i høje omdrejninger. Slet ikke med kold motor. Det afliver motoren på rekordtid.   Tjek olie og vand hyppigt og efterfyld om nødvendigt. Kun når man kender sin bil og motor rigtig, rigtig godt kan man med nogenlunde sikkerhed kigge med faste intervaller.
Medbring derfor 4 - 5 liter olie i en god kvalitet. Færdigblandet kølervæske ( Vand kan bruges i en snæver vending, men husk at få sikret igen )
Værktøj: Det mest elementære som ring-gaffelnøgler, topnøglesæt, skruetrækkere, hammere, tænger af diverse slags  etc. etc. og ikke mindst: En solid hjulnøgle er et must. Der ligger ikke altid et værksted lige rundt om næste hjørne.
Pærer i alle afskygninger, sikringer, lidt kabelsko og ledning.
Ekstra generator, vandpumpe og diverse remme.

Der er sikkert 1.117.000 ting jeg ikke har medtaget, men mon ikke nettets brugere byder ind her ?
Kast jer ud i det. Få en oplevelse for livet og nyd det.
Rigtig god tur.