Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - fynbo

Sider: [1]
1
Diverse / \"Tilladelse\" til omklassificering fra M1 til M2.
« Dato: 24. Juli 2014 kl: 11:24:29 »
Hej Uffe

M1 er alm. personbil op til 9 personer til alm. kørekort ca. 13000 i vægt afg. på diesel
M2 er bus 10 personer og derover buskørekort ca. 2100 i vægt afg. uanset drivmiddel.

Dvs. byg bilen om til 10 pers. konverter til benzin, monter gasanlæg på bilen( ca. 300 Euro) reducere dine brændstof  udg. med ca. 40 %
Tag et buskørekort ca. 15.000 kr og kør for 2.100 om året i vægt afg.

mvh  Fynboen

2
Diverse / \"Tilladelse\" til omklassificering fra M1 til M2.
« Dato: 24. Juli 2014 kl: 09:18:55 »
Hej

Så kom svaret fra trafikstyrelsen langt om længe. Positivt det kræver ikke en specifik tilladelse at ændre fra M1 til M2. Den skal kun kunne synes efter reglerne.  Se mail fra trafikstyrelsen.

1. Vægten er ok , da der er 900 kg i forskel mellem egenvægt og totalvægt.
2. Brand hastigheden på interiøret har forsvaret ingen dokumentation på. Mangler at høre VW ( biler fra 1986 og før skal ikke dokumentere dette). EVT. må man ombetrække




 

mvh Fynboen
.

3
Diverse / Afgift?
« Dato: 23. Juli 2014 kl: 23:09:20 »
Hej

Er der nogen der har en ide om hvad det koster i afgift at lægge en 115 hk golf motor i  JX  diesel bus?

mvh Fynbo

4
Biler.. / T25 milibus sælges
« Dato: 11. Juli 2014 kl: 16:59:33 »

5
Diverse / Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Dato: 22. Maj 2014 kl: 23:34:15 »
Det ser ud til at for personbiler med mere end 9 personer M2 skal der ifølge EU regler fra 2007 og en bekendtgørelse fra færdselsstyrelsen
i 2009 ikke være en typegodkendelse på biler med teknisk totalvægt på max 3500 kg.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Meddelelser/1933.ashx

Men så kommer problemet med reglerne for busser . Se meget omfattende dokument herunder.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140958

Har fundet firmaet Danotec i Århus som beskæftiger sig med godkendelse af busser.
Ringer og snakker med færdselsstyrelsen i morgen. Fortsættelse følger.

mvh Fynbo

6
Diverse / Konvertering fra 9 pers.til 10 pers. bus
« Dato: 22. Maj 2014 kl: 00:59:42 »
Har rodet lidt med en sjov ide:

Da vi her i landet bliver brandbeskattet fordi man ønsker og kører i en tung personbil, begyndte jeg at undersøge mulighederne for at ændre en 9 personers til en 10 personers bus til privat buskørsel.

Er sikkert ikke den første som har fået tanken, vil gerne høre om andre har erfaringer med dette?

Har talt med trafikstyrelsen og de ser ingen hindringer i dette, hvis der laves en ny type godkendelse. Der er bla. en i Århus som er i stand til at lave typegodkendelser. Efter hans udsagn vil det koste ca . 20 til 30 kilo for en godkendelse.

Havde forstillet mig at man kunne vende den forreste bænk om og der derved ville blive plads til et ekstra sæde mellem de 2 bænke. Og selvfølgelig et 2 pers. sæde foran. Da T3 erne er af ældre årgange skal de ikke have ABS bremser og fartbegrænser etc.

Man skal selvfølgelig have et bus kørekort, men har talt med en kørelærer og hvis vi kommer flere kan man få dette til en billigere pris. Ca. 12 kilo.

Min plan er at eksportere bilen og derefter importere den igen og betale de 60% afgift så den kan indregistreres som bus. Da man skal have "de 180%" tilbage burde dette give lidt overskud til projektet.

Se http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_4_4.htm

Vægtafgiften vil så være ca. 2.000 kr i stedet for 14.000 om året, så efter ca. et år vil der være overskud.
Håber der er 5-7 stykker eller flere som vil være med på ideen, da 30 kilo er lidt meget at rejse alene og typegodkendelsen er jo tilgængelig for alle, men nogle skal jo starte.

mvh Fynboen

7
Dine Projekter... / Bedste benzin motor til T3
« Dato: 14. Maj 2014 kl: 00:23:29 »
Hej

Er snart færdig med at lave rust i min T3 militær bus 1990, nu skal jeg have konverteret den fra diesel til benzin. Den er født med JX motor og ønsker mig ca. 110 HK.( Kan vel ikke koste alverden i afgift? )
Motoren må være enten med karburator eller højst en mono point indsprøjtning, da den derefter skal konverters til gas (LPG), da dette er meget billigere at ombygge. Gas konverteringen ligger på ca. 500 EURO incl. 2 x 100 ltr. tanke ( ca. 1500 km rækkevidde) og da jeg kan tanke for 79 cent=6,00 kr. er der god økonomi i dette, da afgiften ikke stiger før 2018. Efter at have læst meget på de forskellige tråde er jeg meget i tvivl om, hvilken motor der er bedst? Er selvfølgelig ude efter den nemmeste ombygning, men skal også være driftsikker?

Mangler også en bagklap uden rust?

mvh. Anders Fynbo

Sider: [1]