Forfatter Emne: Opsætning af forbrugsbatteri  (Læst 9355 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Jonas

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 95
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro, 1.9 DG
  • By: Ordrup
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #15 Dato: 09. August 2018 kl: 09:38:00 »
DannieB: ja det gør den.

Flemse-type2: Jeg har lige været på sommerferie med det her setup, og det fungere som det skulle, har dog ikke prøvet med solpanel endnu.

En af fordelene ved ctek dual, som jeg har forstået det, er at den i modsætning til et almindeligt skillerelæ booster spændingen så den hele tiden lader med den optimale spænding. Den lader med det samme program som en ctek 220v hvor der er forskellige stadier, det skulle være godt for batteriet, og gør at den kan lade et gel batteri op til 100%. Men det er der sikkert nogen som ved noget mere om.


« Senest Redigeret: 09. August 2018 kl: 09:44:36 af Jonas »

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #16 Dato: 09. August 2018 kl: 13:01:59 »
Jeg har kørt med ctek dual de sidste to år sammen med et 100w solpanel og for mig virker det perfekt, altid strøm nok. Mit forbrugsbattere er altid fuld opladet.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Flemse-type2

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
  • By: 8620
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #17 Dato: 09. August 2018 kl: 15:05:50 »
Hey mudpool. Kan du fortællle lidt mere omkring dit setup. Hvorstort batteri og har du køleskab osv?? Mvh Flemming

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Opsætning af forbrugsbatteri
« Svar #18 Dato: 09. August 2018 kl: 16:08:13 »
Jeg har fire små deep cycle batterier 22 Amp sat i serie til 88 Amp - jeg kan ikke huske hvad de hedder med de passer perfekt under føresædet, så perfekt at de er lidt svære at få op.

Køleboksen er en ENGEL køleboks MR040 - http://www.engelaustralia.com.au/products_details.asp?productid=21365

Solpanelet er et fleksibelt 100 W no name kina model - faktisk den billigeste jeg kunne finde - det sidder med dobbeltklæbende tape på taget over føresæderne. Egenligt lidt som et forsøg, jeg har læst meget på den perfekte solcelle, og for at en solcelle skal være perfekt og yde max skal den altid være rettet direkte mod solen - hvilket jo ikke kan lade sig gøre når man kører rundt. Så der for tænkte jeg jeg ville prøve med den billigest jeg kunne finde.

Jeg tror faktisk at den der Ctek dual er perfekt til mit sæt op netop fordi den åbenbart lader optimalt på batteriet selv om det strøm der kommer ind er svingende. I princippet kan den vel sættes til at lade på startbatteriet når forbrugs batteriet er ladet op - men det har jeg ikke lige kunne gennemskue.

Og hvor godt virker det så - ja sidste år vi kørte Nordpå var vi ikke koblet til strøm, nu kørte vi meget og holdt max to - tre døgn. I år var vi på Roskilde og havde kolde øl i de fire - fem dage vi var der. Mens vi har været parkeret i gården har køleskabet kørt lidt over en uge, dog uden det har været åbnet, så jeg er ret godt tilfreds vores setup.

//Bent


« Senest Redigeret: 09. August 2018 kl: 16:29:41 af mudpool »
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå