Forfatter Emne: DF Motor VS. DG Motor + diverse  (Læst 8737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Dato: 23. August 2010 kl: 22:57:45 »
Hej alle.

Nu har jeg efterhånden ejet min T3 i et par måneder. Jeg har været på eurotrip i den og kørt knap 9000 km - og er allerede nu meget imponeret over maskinen. Den har brugt nogle liter olie og en smule vand, men ikke noget ekstremt. Men på højre side af motoren er det som om toppakningen/gummipakningen er "hoppet op". Der har også ligget kølervæske i samme område. Dette må vel nødvendigvis betyde at pakningen er utæt... Yderligere var motoren forholdsvis ren da jeg købte den, men nu er den ved at være møgbeskidt omme bag generator, benzinpumpe og strømfordeler - kan dette være endnu et tegn på en dårlig pakning eller er det helt naturligt efter den lange tur? Det er mere en meget tyk, og helt sort konsistens.

I bilen sidder der en DF motor, men da jeg købte den fik jeg en DG motor med i hatten, som efter sigende bare har kørt 120K km. Den mangler alt, hvad der hedder generator, benzinpumpe, strømfordeler, karburator osv. Nu er mit spørgsmål så - hvor mange af disse dele ville jeg evt. kunne flytte over fra DF motoren?
Som jeg har forstået det er den eneste forskel på de to motorer karburator, manifold og ventiler? Er det så bedst at finde en karburator til en DG motor eller fungerer det fint med PICT 34'eren?

Da jeg så over ekstra motoren (DG'eren) opdagede jeg at gummipakningen (toppakningen) er lidt flosset - kan man allerede nu konstatere at den skal skiftes, eller kan den stadig være tæt?

På forhånd tak for hjælpen - der kommer sikkert mange flere spørgsmål hen ad vejen.

Mattias

Knas

  • Gæst
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #1 Dato: 23. August 2010 kl: 23:46:35 »
Hej. Det med toppakningen er helt normalt. Jeg har en DG'er, den gør det samme bare i venstre side. Der samler sig en smule væske når man holder stille og det fordamper igen når den bliver varm. Jeg har også lige været på 6000km EU trip  og sidste år 10000 km. Problemet har været der hele tiden. altså ikke noget der nødvendigvis forværres. Jeg har en muligvis en DG karburator liggende hvis det var noget.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #2 Dato: 24. August 2010 kl: 00:01:31 »
Hej,

1. Det er meget normalt at motoren bliver beskidt.
2. Sveder den rundt om gearkassen? Det kan godt fedte motoren til
3. 9000 km og noget olie og vand - det er helt efter bogen, ingen bekymring der.

4. Ryger motoren ved   start - og hvilken farve er røgen?
5. Kan du tage et stykke video af opstart (gerne med mobiltelefon) og lægge på Youtube, og linke til herinde, så er det hurtigt sagt hvad derer af røg. Også gerne hvor lyden kan høres.

6. DG karbuator er en anden. Så vidt jeg ved er generator, manifold, strømfordeler osv det samme.
Hent reservedelskataloget her:
http://www.wagenteile.com/pdf/t3wbx.zip
og tjek hvilke af delene hvor der er væsensforskel.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #3 Dato: 24. August 2010 kl: 16:25:16 »
Hej igen!
Tak for gode svar. Jeg skal prøve at få skudt nogle billeder og en film i løbet af eftermiddagen.
Synes ikke umiddelbart at den ryger ved start, men på den anden side har jeg jo også siddet inde i bilen når den er startet. Den røg lidt i en periode, men det blev bedre efter jeg stillede ventilerne - men et billede siger vel mere end tusinde ord.

Mattias

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #4 Dato: 24. August 2010 kl: 19:12:01 »
Her kommer der lidt billeder. Videoen var vist i lidt for høj kvalitet, så den står og uploader nu.

Rundt omkring i mit motorrum er der nogle "løse ender" - bogstavelig talt. Tænkte måske at nogen kunne være venlige at forklare mig, hvad der mangler/eller hvad skal kobles hvorhen..

Mattias

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #5 Dato: 24. August 2010 kl: 21:55:41 »
De forskellige stik er jeg ikke bekymret over. Det er så vidt jeg husker forskellige diagnose-stik.

Gummipakningen kan jeg ikke lide. Det er heldigvis ikke toppakningen (den er ikke synlig udefra), men "kun" en tætning af kølekammeret.

Når motoren er varm, står der så damp/vand ud ved gummepakningen? Jeg ville nok spare sammen til et pakningssæt, og overveje at skifte det.... Eller skifte over til DGmotoren
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #6 Dato: 25. August 2010 kl: 08:49:10 »
Så kommer der endelig lidt dogmefilm. Og det var IKKE takket være YouTube...

http://vimeo.com/14403459

Skal prøve at få taget et billede af DG motoren i løbet af dagen.

Ud over den sjat, der samler sig ved hullet (som på billedet), har jeg ikke lagt mærke til hverken vand eller damp.

Solow

  • Gæst
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #7 Dato: 25. August 2010 kl: 11:23:33 »
Den lille sorte ledning bag generatoren, ser ud til at være en af de små som går til kaburatoren, kunne forstille mig at det er den til choker forvarmningen.

Det store stik er som JJ siger til noget diagnose som ikke bruges mere..

Gummislangen som er blændet af går normalt op til det rør som skal ligge hele vejen rundt i toppen af motorrummet, det ser ud til at den mangler på din og de har derfor blændet den af. det er bare en hjælp til at gøre den nemmere at lufte ud ved påfyldning af kølervæske.. den lever fint uden.

Gummipakningen ville jeg som JJ siger ikke være glad for, men igen, hvis det bare er at smide en ny pakning på så er det jo hurtigt fikset.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #8 Dato: 25. August 2010 kl: 12:31:53 »
Hvordan køre den når den er kold, jeg mener også de sorte ledninger et til choker forvarmning, den "store" ledning klipper du bare af, den er til en tdc sensor, de ikke bliver brugt til noget.


Citat fra: "Solow"
hvis det bare er at smide en ny pakning på så er det jo hurtigt fikset.


Lige og lige, jeg vil ikke påstå det er lige at fikse, men klart en øvelse der kan udføres, meen en 6 timers tid, (hvis ikke du knækker udstøds-støttebolte og ikke får "hevet" foringerne med af).

ud fra filmen, har du måske et par "slidte" hydrauliske ventil løftere.

Hinze

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #9 Dato: 25. August 2010 kl: 15:02:44 »
Tak for svar!
Her i sommer har jeg ikke lagt mærke til, at den opførte sig mærkeligt ved kold motor. De sidste par dage har jeg tilgengæld mærket, at den nærmest er ved at gå ud når jeg giver gas - responsen er i hvert fald ganske elendig. Det varer 5-10 minutter og derefter kører den som normalt. Kan det være pga. choker forvarmningen?
Hvis ja, hvordan skal ledningerne da sluttes til? Som sagt er der 2 - en på hver side.

Ja, jeg har lagt mærke til at den tikker ganske højt. Har flere gange haft ventildækslerne af, men jeg kan ikke trykke stødstængerne ind. Kan det snyde alligevel?

Nogen, der kan forklare mig, hvorfor den "spytter" så meget ud ad udstødningen?

I øvrigt fik jeg rengjort DG motoren i dag - og det viste sig, at under alt skidtet var der en væmmelig revne i blokken. Så den motor har jeg mere eller mindre opgivet. I stedet begyndte jeg at skille den ad for at lære sådan en WBX'er lidt at kende. På venstre side sad røret, som cylinderen glider i (hvad hedder de?), virkelig godt fast i toppen. Hvad kan det skyldes? Og hvordan skifter man egentlig hydroløfteren? De sidder vel inde bag stødstangen, eller?

Muligvis får jeg fingre i en anden DG motor, som er komplet. Hvordan checker jeg bedst, om den er i nogenlunde stand? Kompressionstest?

På forhånd tak.

Mattias

Mølle

  • Gæst
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #10 Dato: 25. August 2010 kl: 20:01:33 »
Hej Mattias

hvis du vil tjekke hydroløftere skal du ikke trykke på dem, men blot tjekke, om der er spillerum imellem løfter og stødstang. Løfteren skal stå hårdt på stødstangen. Hvis ikke er det en kraftig indikation af at løfteren har givet op.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #11 Dato: 25. August 2010 kl: 22:10:15 »
Ja, kompressionstest er da en mulighed, men du kan jo også - hvis det ellers er muligt - starte den op i kold tilstand og lade den arbejde sig op i temperatur. Hold øje med om chokeren fungerer, om den går jævnt og roligt ( eller hopper og vibrerer i sine ophæng ) om der er tikkelyde, - og ikke mindst: om der er "vandring" i krumtappen. Tag fat i det store remhjul og skub / træk. Er der mærkbar vandring ? Kig også efter oliespild, specielt ved stødstængerne. Gummierne ved topstykkerne er vel overflødigt, at nævne ?

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #12 Dato: 29. August 2010 kl: 10:33:40 »
Hej igen.
Så fik jeg hentet mig en helt tredje motor. Det er en DG motor og er komplet - forrige ejer var vist så småt begyndt på en ombygning til en VW T1, men umiddelbart er det kun oliepåfyldningen, der er pillet ved. Der skal vist laves nyt gevind i det ene generatorfæste og måske på et udstødningsfæste, ellers ser det meste ok ud. Og det bedste af det hele var, at den ikke kostede mig en krone  :D

På motoren sidder også en kobling. Mistænker lidt min egen for at være noget slidt, og overvejer derfor at skifte. Hvordan checker jeg, hvilken stand koblingen er i?

Må heller få rengjort motoren lidt i løbet af dagen - update følger.


Mattias

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #13 Dato: 30. August 2010 kl: 08:52:39 »
Hmm, nu synes jeg mit gode held så småt er ved at slippe op.
Det viste sig at der er slør/vandring når jeg skubber og trækker i remhjulet. Det er nok ikke meget mere end en millimeter og man hører den dèr dybe "Klonk"lyd fra motoren. Er det bare at kassere den?

Ellers er jeg nok tilbage ved at skifte pakninger og hydroløftere på DF'eren, som i øvrigt viste sig allerede at være ombygget til DG. Men før jeg begynder på det vil jeg høre om nogen har et bud på, hvad røgen, og "spytteriet" fra udstødningen (på filmen) betyder...?

Mattias

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #14 Dato: 30. August 2010 kl: 09:16:54 »
Det kunne være en mulighed at sætte DG topstykker og indsugningsmanifold over på DF'ern ?
I motorblokken er det kun knasten der er forskel på i DF og DG.
DF knasten vil nok give mere moment men mindre effekt i forhold til DG knasten.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."